آفتاب
شمخانی در جمع خبرنگاران:

آمریکا نمی‌تواند طرف مذاکره هیچ کشوری باشد

آمریکا نمی‌تواند طرف مذاکره هیچ کشوری باشد

دبیر شورای عالی امنیت ملی در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به افزایش بی اعتمادی در جهان نسبت به آمریکا گفت: آمریکا با خصوصیات فعلی نمی‌تواند طرف مذاکره هیچ کشوری قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا و در جمع خبرنگاران در خصوص درخواست آمریکا برای مذاکره با ایران اظهارداشت: آمریکا با خصوصیات فعلی نمی‌تواند طرف مذاکره هیچ کشوری قرار بگیرد .

وی ادامه داد: فهرستی که از خروج آمریکایی‌ها از پیمان‌های مختلف بین المللی را اعلام کردم و در شعارهای انتخاباتی ترامپ بود، کدامش محقق شد؛ هیچ کدام.

دریابان شمخانی با بیان اینکه ایران راهبرد عدم تسلیم و مایوس سازی آمریکا را اتخاذ کرده است، تصریح کرد: ایران نیرویی در سطح منطقه ندارد که بخواهد آن را خارج کند، نیروهای ما مستشاران نظامی بودند و تنها بحث مشاوره را انجام می دادند. ملت های منطقه دردعراق، سوریه، افغانستان و یمن خودشان از کشورانشان دفاع می کردند و ما هیچ نیرویی در منطقه نداریم.

وی افزود: مساله دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که ایران هیچ سیگنال و پیامی برای مذاکره با آمریکا نداده و آمریکایی‌ها ثابت کرده‌اند که قابل اعتماد نیستند؛ تاریخ مذاکرات هم این موضوع را تائید می‌کند. مساله دیگر این است که این آمریکایی‌ها هستند که پیام می‌دهند و اعلام آمادگی برای مذاکره می کنند نه جمهوری اسلامی ایران.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره مذاکرات ایران با طالبان و دولت افغانستان گفت: به دنبال کمک به دولت افغانستان برای تحقق ثبات هستیم. طالبان نیز به دنبال این است که بتواند با دولت این کشور به مصالحه برسند. ما هم به دلیل نیات عدم سلطه‌گری و صلح طلبی میخواهیم به دولت افغانستان کمک کنیم تا به یک فرمول برای صلح و ثبات برسد.

وی در خصوص شرایط مذاکرات ائتلاف ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه اظهارداشت: ما روند مذاکرات آستانه را دنبال می‌کنیم و بعد از سرکوب تروریست ها یک کار مشترک میان طرفین درحال اجراست تا بتوانند در روند تکمیل قانون اساسی و واگذاری قدرت و انتخاب به مردم همکاری داشته باشیم. این همکاری به دلیل پیروزی‌های اخیر فراهم شده است. البته در شرق فرات موضوع پیچیده‌تر است و نیاز مذاکرات بیشتری میان طرفین احساس می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد میزان استقبال از همایش فعلی در ایران اظهار داشت: حضور گسترده نمایندگان کشورهای مختلف در این همایش نشان دهنده عدم انزوا پذیری ایران است و بهترین نمونه برای نشان دادن ناکارآمد بودن راهبرد آمریکا در انزوای ایران خواهد بود.

وی در پایان درباره پیشنهاد آمریکا در افغانستان برای مذاکره با ایران گفت: آنها توسط نمایندگانی به ما اعلام کردند که آماده مذاکره با ایران هستند.

کد N2053520

وبگردی