آفتاب

نداشتن جایزه مالی، نشانه ارزش جشنواره عکس دوربین دات نت است

نداشتن جایزه مالی، نشانه ارزش جشنواره عکس دوربین دات نت است

تهران- ایرنا- دبیر جشنواره «عکس خبری دوربین دات نت» با بیان آنکه این رخداد جزء معدود و یا تنها جشنواره عکاسی در سراسر کشور است که جایزه نقدی ندارد، گفت: همین مساله نشان دهنده جریان سازی و ارزش این رویداد در هنر عکاسی و تاثیرگذاری آن در پیشبرد عکاسی خبری کشورمان است.

احسان رافتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با ابراز خشنودی از برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره «عکس خبری دوربین دات نت» گفت: از ابتدای برگزاری این جشنواره تا امروز، این رویداد به شکلی کاملا خصوصی و با همکاری و همیاری عکاسان خبری مطبوعات شکل گرفته و تاکنون تلاش کردیم با وجود تمام مشکلات با همین نگاه مستقل به راه خود ادامه دهیم.
وی ادامه داد: در آغاز نخستین دوره برگزاری این جشنواره گمان نمی کردیم که بتوانیم به دوره بعدی برسیم؛ اما هر ساله با همیاری و همکاری عکاسان همیشه همراه مطبوعات توانستیم جشنواره را تا به امروز که در ایستگاه سیزدهم آن قرار داریم برگزار بکنیم.
بنیانگذار جشنواره «عکس خبری دوربین دات نت» با اشاره به افتتاحیه این رخداد در 11 دی ماه گفت: سیزدهمین دوره این جشنواره با حضور 130 عکس و 10 مجموعه در فرهنگسرای ارسباران فعالیت خود را آغاز کرد، در این دوره از جشنواره 380 عکاس خبری حضور پیدا کردند که هر عکاس می توانست در هر بخش 3 عکس برای ما بفرست که در نهایت چهار هزار عکس به دست ما رسید که در بازبینی اولیه 130 عکس و 10 مجموعه را انتخاب کردند.
وی با تاکید بر آنکه عکاسی خبری و مستند سختی های بسیار متعددی در شکل اجرایی دارد و هر عکاسی نمی‌تواند به این بخش ورود کند، یادآور شد: امسال با رشد 70 درصدی از نظر آمار حضور عکاسان مواجه بودیم به گونه ای که دوره قبل، 200 عکاس خبری آثارشان را برای این رخداد ارسال کردند و امسال این تعداد به 380 عکاس افزایش پیدا کرده است.

** جشنواره ای با بودجه 18 میلیون تومان
رافتی با توضیح اینکه جشنواره «عکس خبری دوربین دات نت» به مدت 11 روز در تهران و 9 روز نیز در شهرستان برگزار می شود، ادامه داد: برگزاری جشنواره سیزدهم با بودجه نزدیک به 18 تا 20 میلیون تومان در حال به وقوع پیوستن است در حالی که کمترین میزان نقدینگی برای برگزاری جشنواره های مختلف عکاسی در کشور ما به بودجه نزدیک به 200 میلیون تومانی برای تمامی بخش ها و البته جوایز نیازمند است.

** بخش های افزوده شده به جشنواره امسال
دبیر جشنواره «عکس خبری دوربین دات نت» در تشریح تفاوت های جشنواره سیزدهم با دوره های قبل خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور که در حال تجربه آن هستیم، در هیات علمی برگزاری جشنواره تصمیم گرفتیم بخشی را به عنوان «اقتصاد عکاسی» اختصاص دهیم تا طی آن بتوانیم به عکاسان خبری و هنرمندان آموزش‌هایی را دهیم که چگونه می‌توانند عکس‌های خود را بفروشند و یا آنها را به مجموعه‌داران ارائه کنند.
وی ادامه داد: با حضور استادان شناخته شده ای جلسات و کارگاه هایی را برای تبدیل شدن یک عکاس به برند مد نظر قرار داده ایم تا عکاسان بتوانند با استفاده از این آموزش ها علاوه بر توسعه کار حرفه ای خود، به درآمدزایی هم دست پیدا کنند. همچنین مقرر شده تا مدیر یکی از گالری ها طی نشستی با عکاسان درباره شرایط برگزاری نمایشگاه های عکس و نحوه تنظیم قراردادها با آنها صحبت کند و آموزش های لازم در این حوزه را به آنها انتقال دهد.
رافتی درباره بخش دیگری که امسال به جشنواره اضافه شده است، گفت: بخشی را با عنوان «گپ و گفت» به جشنواره سیزدهم اضافه کردیم و طی آن عکاسانی که در طول یک سال اخیر به واسطه فعالیت خود مطرح بودند در مواجهه با عکاسان خبری کارگاه‌هایی را برگزار خواهند کرد و اطلاعات خود را از طریق همین گپ و گفت ها به علاقه مندان عرصه عکاسی خبری و فعالان این حوزه انتقال خواهند داد.
وی ادامه داد: از جمله این افراد در بخش «گپ و گفت» می توانم به افرادی مثل رضا جلالی، مرتضی فرج آبادی دبیر پیشکسوت خبرگزاری ایسنا، مجتبی حیدری، محمد کاظم‌پورعکاس زنده یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی، محمد برنو عکاس حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و حیدر رضایی که تورهای عکاسی مناطق محروم او بسیار شناخته شده است، اشاره کنم.
بنیانگذار جشنواره «عکس خبری دوربین دات نت» با اشاره به بخش فیلم های مستند این رویداد گفت: چند سالی است که بخش فیلم را به جشنواره اضافه کردیم و به عکاسان گفته ایم با توجه به امکانات دوربین های عکاسی امروز که قابلیت تصویربرداری دارند، در کنار عکاسی مستند خود می توانند روایت تصویری و تولید فیلم نیز از سوژه های مدنظر عکاسی خود داشته باشند که در این راستا نیز آثار بسیار موفق و درخشانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
وی ادامه داد: یکی از درخشان ترین این آثار، فیلم مستند «تحقق یک رویا» ساخته پرتو جغتایی از حضور تماشاگران در استادیوم آزادی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
اختتامیه سیزدهمین جشنواره «عکس خبری دوربین دات نت» 21 دی ماه ساعت 17 در فرهنگسرای شفق برگزار خواهد شد.
فراهنگ**9266** 1055
کد N2052867

وبگردی