آفتاب
بررسی عملکرد رئیس سازمان میراث در انتصاب مدیران استانی؛

مدیریت جابجایی‌ها در سازمان میراث فرهنگی/ آنهایی که نیامده رفتند

مدیریت جابجایی‌ها در سازمان میراث فرهنگی/ آنهایی که نیامده رفتند

در حالی تقریبا هر ماه یک تا دو مدیرکل میراث فرهنگی در استانهای کشور توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی منصوب می‌شود که عمر این مدیریت ها در برخی از استانها تنها چند ماه طول کشیده است.

به گزارش خبرنگار مهر پس از بازداشت مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان و پس از آن مدیرکل میراث فرهنگی استان هرمزگان، خبرها حاکی از دستگیری کارمند میراث فرهنگی استان قزوین است. جدا از این روندها رئیس سازمان میراث فرهنگی در طول یک سالی که به این سازمان آمده است تقریبا هر ماه یکی از مدیران کل  خود را در استانها را تغییر داده است این تغییرات جدا از انتصابات دیگر در بخش های مختلف این سازمان است.

به تازگی نیز محمد جهانشاهی مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان بعد از ۱۱ ماه از سمت خود استعفا داد. او که از کرمان راهی سمنان شده بود همزمان با آمدن استاندار جدید از این استان رفت.

جهانشاهی یکی از مدیرانی بود که در طول مدت همکاری اش با سازمان میراث فرهنگی در سمت های مختلف از جمله روابط عمومی، کارشناس و معاون گردشگری در استان کرمان فعالیت می کرد و هنوز نیز جزو یکی از مدیران توانمند سازمان میراث فرهنگی در سطح استانها به شمار می آمد.

رفتن او از استان سمنان که اتفاقا استانی است که نیاز به یک مدیر فعال دارد و از نظر زادگاه مدیران سیاسی  از جمله رئیس سازمان میراث فرهنگی در موقعیت ویژه تری نسبت به سایر استانها دارد به همراه اتفاقات دیگری که برای مدیران کل میراث فرهنگی در استانها رخ داده؛ باعث شد تا خبرگزاری مهر به بررسی روند انتخاب مدیران کل میراث فرهنگی در استانها توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی بپردازد.

علی اصغر مونسان از ۲۲ مرداد ۹۶ که به سازمان میراث فرهنگی آمده است تغییرات متعددی را نه تنها در بدنه سازمان میراث فرهنگی بلکه در سطح مدیران استانی نیز داشته است.

در اسفند سال ۹۶ دلاور بزرگ نیا به عنوان مدیرکل جدید اداره میراث فرهنگی استان تهران منصوب شد و حالا پس از گذشت کمتر از یک ماه خبرها حاکی از آن است که به جای او ابراهیم کریمی مدیرکل استان گلستان به تهران خواهد آمد ولی هنوز حکم او قطعی نشده است.

بزرگ نیا از استان مازندران به تهران آمده بود و به جای او مدیریت میراث فرهنگی استان مازندران را سیف الله فرزانه اردیبهشت سال ۹۷ بر عهده گرفت. فرزانه بازنشسته فرمانداری محمود آباد در استان مازندران بوده است.

فروردین امسال سید امین قاسمی، به عنوان مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان منصوب شد.   وی آذر ۹۶ سرپرستی این استان را بر عهده گرفته بود.

رضا علیزاده نیز که چندین سال عهده دار میراث فرهنگی استان گیلان بود و طبق اخبار رسانه های محلی با قید وثیقه آزاد است، به سمت مدیریت مناطق نمونه گردشگری منصوب شد و مدیریت استان گیلان را به شهرود امیرانتخابی رئیس موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورسپرد.

رفتن بازنشسته ها

حبیب یزدان پناه مدیرمسئول روزنامه اتفاقیه خراسان شمالی نیز همان موقع یعنی خرداد امسال به عنوان رئیس اداره میراث خراسان شمالی انتخاب شد. پیش از او سویدانلویی مدیر کل پیشین این سازمان، به کسوت بازنشستگی نائل شد.

تیر ۹۷ در حکمی از سوی رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور «غلامرضا فرخی» مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان شد.   فرخی از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری به عنوان سرپرست در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان مشغول به فعالیت بود. پیش از این محمود وفایی، مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان را به مدت  دوسال و هشت ماه بر عهده داشت. وی بازنشسته شد.

مرداد ۱۳۹۷با صدور حکمی از سوی رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سیدمصطفی فاطمی فیروزآبادی مدیرکل میراث‌فرهنگی یزد شد یک ماه بعد. نادر فلاحی که پیش از این به عنوان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل مشغول به فعالیت بود، با صدور حکمی به مدیریت این اداره کل منصوب شد.

آبان ۹۷ مدیرکل جوان میراث فرهنگی بوشهر حکم سرپرستی گرفت. ارغوان مهدی زاده جایگزین ناصر امیرزاده شد که دوره خدمتش در این اداره کل به پایان رسیده بود ارغوان مهدی زاده سابقه معاونت صنایع دستی و سرپرستی معاونت گردشگری این اداره کل را در کارنامه خود داشت.   امیرزاده نیز سال ۹۵ مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر شده بود.

دو حکم برای یک مدیر در دو استان کمتر از یک سال

علیرضا ایزدی که سابقه مدیریت میراث فرهنگی در استان همدان را دارد پس از مدتی دوری از این استان در بهمن ماه سال ۹۶ مدیریت میراث استان خوزستان را بر عهده گرفت اما به گمان رسانه های داخلی در خوزستان، استاندار تمایل به جابه جایی او داشت به همین دلیل پس از ۹ ماه در آبان ۹۷ وی به اداره کل استان مرکزی و جایگزین سیدمحمد حسینی مدیرکل سابق این سازمان در استان مرکزی شد. در استان خوزستان نیز جای او را  سیدحکمت‌اله موسوی به عنوان سرپرست گرفت.

آذرماه امسال صدور حکمی از سوی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مهرداد جوادی به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری منصوب شد.

مهرداد جوادی نیز مانند بسیاری دیگر از مدیران استانها  آذر امسال با حکم سرپرستی به اداره کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری رفت او معاون اداره دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی و مدیر اسبق پایگاه میراث فرهنگی شوش بود.  پیش از این بهمن عسگری سوادجانی به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری مشغول به خدمت بود.

اتفاقی که در مدیریت میراث فرهنگی استان هرمزگان افتاد نیز قابل توجه بود خرداد ماه امسال اشکان مختاری از سوی مونسان به عنوان سرپرست اداره کل منصوب شد. بنا به اعلام رسانه های محلی او نیز بازداشت شد و پس از او در مهر ماه  رضا برومند به جای او نشست. 

یک حکم برای همه

جالب توجه این است که متن حکم انتصابات انجام گرفته همگی شبیه به هم است در واقع برای همه استانها یک نسخه برای توسعه گردشگری احیای بناهای تاریخی و توجه به حوزه های دیگر سازمان پیچیده شده است.

در همه این احکام آمده است: «اجرای برنامه های خلاقانه در حوزه گردشگری و صنایع دستی، تعریف مسیرهای جدید گردشگری، برنامه ریزی برای تقویت تورهای گردشگری، افزایش کیفیت هتل ها و رستوران های سنتی و بین راهی، ایجاد و احداث بازارچه ها و فروشگاه های صنایع دستی، حفاظت و پاسداری از میراث ارزشمند فرهنگی_تاریخی و مرمت و احیاء بناهای تاریخی و استفاده حداکثری از ظرفیت های بخش خصوصی و بهره گیری از توان تخصصی صاحب نظران، کارشناسان، منابع انسانی موجود و تعامل جدی با مدیریت عالی استان و مسئولان استانی، هماهنگی با حوزه های ستادی، توجه به مسایل انسانی، ایجاد فضایی صمیمی و دوستانه با فراهم کردن زمینه های پیشرفت شغلی کارکنان از مهم ترین شاخصه هایی است که انتظار می رود در راستای تحقق اهداف سازمان اهتمام لازم به عمل آید.»

از سوی دیگر انتصابات انجام گرفته در استانها تنها به اراده و اختیار رئیس سازمان میراث فرهنگی نیست بلکه مسئولان استانی نیز در این انتخابات نقش زیادی دارند به خصوص استانداران که خود را در انتخاب مدیران میراث فرهنگی محق می دانند و باعث می‌شوند تا مدیریت سازمان میراث فرهنگی مجبور به تغییر مدیری که خود انتخاب کرده باشد. مانند اتفاق بارزی که در استان خراسان رضوی در دوران مسئولیت زهرا احمدی پور رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی رخ داد و مسئولان عالی رتبه آن زمان با وجود اینکه حکم مدیرکل جدید این استان زده شده بود اما با این انتخاب مخالفت کرده و رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز مجبور به جابه جایی وی شد.

کد N2052280

وبگردی