آفتاب
معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان:

چالش اصلی حوزه تحقیقات، پژوهش های بی اثر است

چالش اصلی حوزه تحقیقات، پژوهش های بی اثر است

بجنورد- ایرنا- معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان گفت: پژوهش های بی مساله و بی اثر، چالش اصلی تحقیقات است که تنها باعث هدررفت منابع مالی و انسانی می شود.

به گزارش ایرنا علی باقر طاهری نیا روز شنبه در آیین نکوداشت یکصدمین سالگرد فعالیت تربیت معلم در ایران و بیش از نیم قرن در خراسان شمالی اظهار داشت: پژوهش به عنوان عامل مهم توسعه یافتگی و رسیدن به اهداف سند چشم انداز 1404، با چالش هایی روبه رو است که رفع آن می تواند رهگشای پیشرفت امر پژوهش و تحقیق در ایران باشد.
وی افزود: علم و معرفت باید منجر به رستگاری بشر شود، اگر اوج هدف و افق بلند پژوهش رفاه و تعالی انسان باشد باید به رسیدن رستگاری کمک کند.
طاهری نیا از پژوهشگران خواست تا در تحقیق کار بیهوده انجام ندهند و افزود: تحقیقات بی فایده تنها منجر به هدر دادن منابع مالی می شود.
وی گفت: متاسفانه سرمایه های زیادی در این حوزه هدر می رود به خصوص زمانی که نیروی انسانی برای یک تحقیق بی برنامه و بی مساله وقت می گذارد.
وی اظهار داشت: اکنون بزرگترین چالش حوزه تحقیق و پژوهش، نبود مساله در تحقیق است، ده ها کتاب نوشته می شود بدون اینکه مساله ای را حل کند.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان از محققان و اساتید خواست تا چشم اندازی برای کارهای تحقیقاتی خود تعریف کنند و افزود: پراکنده کاری خطای بزرگی در عرصه پژوهش است.
وی ماموریت دانشگاه را روشن دانست و اظهار داشت: در دانشگاه فرهنگیان اجازه پراکنده کاری نداریم چرا که ماموریت ما مشخص است و باید در این حوزه پژوهش کنیم.
طاهری نیا، با بیان اینکه تعلیم و تربیت تعطیل بردار نیست، اظهار داشت: ماموریت دانشگاه فرهنگیان تربیت دانشجومعلم است که مسیری روشن و شفاف است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: آموزش و پرورش این استان سالانه هزار تا هزار و 200 معلم جدید نیاز دارد که تامین آن بر عهده این مرکز آموزش عالی است.
حبیب صفرزاده اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان، اکنون گنجایش تربیت این میزان نیروی انسانی برای آموزش و پرورش را ندارد.
وی افزود: این دانشگاه باید در یک دوره چهار ساله افزون بر چهار هزار دانشجومعلم جذب و تربیت کند که نبود فضای فیزیکی کافی این امر را با مشکل مواجه کرده است.
صفرزاده گفت: هم اکنون 370 دانشجومعلم دختر و 650 دانشجو معلم پسر در 2 پردیس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی تحصیل می کنند.
در این آیین که در تالار دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی برگزار شد از سه عنوان کتاب تاریخ جامع تربیت معلم، تاریخ شفاهی و تجربه های زیستی تربیت معلم خراسان شمالی رونمایی شد.
3007/5132
کد N2052138

وبگردی