آفتاب
نه بحث حمایت بود نه معرفی گزینه؛

انصراف خزانه‎دار کمیته المپیک از انتخابات کاراته و پایان ابهامات

انصراف خزانه‎دار کمیته المپیک از انتخابات کاراته و پایان ابهامات

کناره‌گیری خزانه‎دار کمیته المپیک از انتخابات کاراته به بسیاری از ابهامات پیرامون این کرسی و ایجاد چالش‎های احتمالی برای آن پایان داد.

خبرگزاری مهر - گروه ورزش: پست خزانه داری کمیته ملی المپیک طی سال های گذشته به واسطه برخی اقدامات غیرقانونی از طرف مسئولان وقت، همواره با چالش هایی مواجه بود که حتی این کمیته را در آستانه رویداد مهمی مانند المپیک با حاشیه ها و بحران های شدیدی مواجه کرد. این حاشیه و بحران ها می توانست تکرار شود در صورتیکه خزانه دار کمیته ملی المپیک از تصمیم خود برای حضور در انتخابات کاراته صرفنظر نمی کرد، در این انتخابات حاضر میشد و رای هم به دست می آورد. 

حضور خزانه دار کمیته ملی المپیک در انتخابات کاراته منع قانونی نداشت اما .... 
کیکاووس سعیدی خزانه دار کمیته ملی المپیک است. وی که کمتر از یک سال از حضورش در کمیته می گذرد، چهارشنبه گذشته کاندیدای انتخابات کاراته شد. این اقدام سعیدی تداعی کننده تمام چالش هایی بود که کمیته ملی المپیک طی دوره مدیریت قبل به خاطر اقدام غیرقانونی خزانه دار خود با آن روبرو شد. محمد علی شجاعی که به عنوان رئیس فدراسیون تیروکمان صاحب رای اعضای مجمع کمیته ملی المپیک برای خزانه داری شد، تا ماه ها همزمان این دو مسئولیت را بر عهده داشت درحالیکه طبق قانون بعد از کسب آرا و حکم خزانه داری باید از ریاست کناره گیری می کرد اما در نهایت هم تصمیم به استعفا از کمیته گرفت.

البته حضور همزمان سعیدی در کمیته ملی المپیک و فدراسیون کاراته - به شرط کسب رای- طبق اساسنامه جدید منع قانونی نداشت چراکه طبق این اساسنامه، خزانه داری کمیته «پست» به حساب نمی آید. این اساسنامه در مجمع ٢٥ دی ماه برای تصویب نهایی، بررسی می شود اما زمانی این اساسنامه ملاک عمل قرار می گیرد که علاوه بر تصویب در دولت، مصوبه کمیته بین المللی المپیک را هم داشته باشد. مصوبه ای که مشخص نیست تا زمان انتخابات کاراته کسب شده باشد یا نه! 

به دنبال صندلی مدیریتی جدید؟!
دیگر اینکه طبق اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک معرفی خزانه دار با نظر رئیس کمیته و تصویب اعضای هیات اجرایی انجام می شود. شاید کیکاووس سعیدی با در نظر گرفتن انتصابی شدن خزانه دار و با توجه به برخی صحبت ها مبنی بر معرفی گزینه خزانه داری جدید - بعد از تصویب اساسنامه و توسط سیدرضا صالحی امیری- اقدام به نام نویسی برای انتخابات کاراته کرده است تا در صورت قطعی شدن پایان همکاری با کمیته، صندلی دیگری برای ادامه مدیریت در ورزش داشته باشد با این حال وی از انتخابات کاراته کناره گیری کرد!

وی که سال ها ریاست فدراسیون گلف را بر عهده داشت و با همین عنوان کاندیدای خزانه داری در کمیته ملی المپیک شد و بلافاصله پس از دریافت حکم خود، از گلف و ریاست آن اعلام استعفا کرد، تاکید دارد که قرار نیست از کمیته برود و نام نویسی اش برای انتخابات کاراته صرفا بنا به مصلحت بود نه موضوع دیگر. 

نه بحث حمایت کمیته مطرح بود و نه معرفی گزینه جدید
کیکاووس سعیدی خزانه دار کمیته ملی المپیک در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد ورود به انتخابات کاراته و اعلام انصراف پس از گذشت تنها دو روز از نام نویسی، گفت: زمانی که من کاندیدای کاراته شدم، هنوز محمدصادق فرجی ثبت نام نکرده بود اما با ورود وی، مسئولیت از گردن من ساقط شد. به هر حال فرجی دستاوردهای زیادی در کاراته داشته است. با حضور وی، این رشته به نتایج درخشانی دست یافت. به همین دلیل اعلام کناره گیری کردم تا تمام تمرکزم روی کمیته باشد و حجم کارهایی که باید به آنها رسیدگی شود.

«ظاهرا رئیس کمیته ملی المپیک اعلام کرده بود که در صورت ورود به انتخابات کاراته، حمایتی از شما نخواهد داشت. این موضوع تاثیری در تصمیم شما برای کناره گیری نداشت؟»، وی در پاسخ به این پرسش گفت: وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک همیشه در انتخابات بی طرف هستند. این موضوع یک امر طبیعی است. قراری بر حمایت از من نبود اما همانطور که گفتم دلیلم برای کناره گیری صرفا ورود شخصِ فرجی به انتخابات بود نه مسئله دیگر.

وی همچنین در مورد اساسنامه کمیته ملی المپیک که طبق آن خزانه داری پست به حساب نمی آید، گفت: البته این اساسنامه بعد از تصویب نهایی سندیت لازم برای اجرا را به دست می آورد و فعلا ملاک نیست بنابراین اینکه با لحاظ کردن این اساسنامه به انتخابات کاراته ورود کرده باشم، منطقی نیست. علاوه بر این هرگز به دنبال اشغال همزمان دو صندلی مدیریتی در ورزش نیستم. 

خزانه دار کمیته ملی المپیک با اشاره به برخی صحبت ها در رابطه با کنار رفتن از این پست بعد از تصویب اساسنامه جدید نیز تصریح کرد: شاید در صورت ورود به انتخابات و کسب رای، یک نفر به عنوان جایگزین من در کمیته ملی المپیک معرفی می شد اما اصلا صحبتی در این زمینه مطرح نیست. رئیس کمیته نه تصمیمی برای این کار دارد و نه گزینه ای موردنظرشان است. 

سعیدی در مورد تخصیص بودجه به فدراسیون ها نیز گفت: تلاش داریم تا پیش از مجمع عمومی و سالیانه کمیته ملی المپیک یک مرحله تخصیص به فدراسیون ها داشته باشیم. در حال پیگیری هستیم تا بودجه لازم برای این کار را بگیریم.

کد N2051448

وبگردی