آفتاب
مشاور وزیر نیرو:

58 سد در دهه 90 به بهره برداری رسیده است

58 سد در دهه 90 به بهره برداری رسیده است

رشت - ایرنا - مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: به برکت انقلاب اسلامی و عزم ملی؛ از 172 سد در کشور، 58 سد در دهه 90 به بهره برداری رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد حاج رسولی ها روز پنجشنبه در جلسه معارفه مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه ای گیلان در رشت افزود: تا قبل از پیروزی انقلاب، 19 سد در کشور داشتیم که توسط پیمانکاران و مشاوران خارجی طراحی شده بود اما به برکت این نظام اکنون شمار سدهای بزرگ کشور به 172 سد رسیده که این امر نشاندهنده عزم ملی و توانمندی ماست .
وی به احداث سدهایی همچون سد آیت الله بهجت در گیلان طی سال های اخیر اشاره و اضافه کرد: با احداث این سد، نگرانی ها در مورد تأمین آب شهر رشت و دیگر شهرهای حاشیه ای برطرف شد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به نزولات امسال در کشور گفت: 11 سال پیاپی در کشور خشکسالی داشته ایم و اگر چه این نزولات نمی تواند جبران خشکسالی ها باشد ولی باید شکرگزار آن باشیم.
وی همچنین با اشاره به برنامه های گیلان برای ساماندهی آب بندان ها و بهره گیری از ظرفیت آنها خاطرنشان کرد: آب بندان ها در این استان اهمیت و ضرورت دارد و باید از ظرفیت آنها برای انجام اقدامات اصولی و صحیح بهره گرفت.
وی مهندسی رودخانه ها را مهمترین موضوع در استان های شمالی دانست و گفت: بدلیل استفاده چندین استان دیگر از حوزه آب سفیدرود، برای حفظ اراضی زراعی گیلان مجبور به ایجاد محدودیت در بالادست هستیم و لازم است در مهندسی رودخانه ها جدیت بیشتری داشته باشیم.
حاج رسولی ها با تصریح اینکه راه حل رفع مشکل یک استان را نمی توان برای همه استان ها یکسان دانست، گردشگری را یکی از موضوعاتی دانست که در ساماندهی آب بندان ها کمتر به آن پرداخته شده و بر ضرورت توجه به آن تأکید کرد.
مصطفی سالاری استاندار گیلان نیز در این مراسم با اشاره به اقدامات حمایتی و بودجه ای برای لایروبی و دیواره گذاری رودخانه های گیلان گفت: نباید در انجام این مهم با گره افکنی و تمکین به قوانین دست و پاگیر از روند توسعه استان جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به اهمیت آب در توسعه و آبادانی هر منطقه، نقش شرکت آب منطقه ای در تامین آب مورد نیاز شرب و کشاورزی را مورد تاکید قرار داد.
وی بهره مندی گیلان از رودخانه ها، آب بندان ها و چشمه های متعدد را بخش مهمی از معیشت ساکنان این استان خواند و افزود: زندگی مردم گیلان و اشتغال بومی استان با حوضه آبی ارتباط مستقیم دارد.
سالاری اقدامات انجام شده در حوزه تامین آب در گیلان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: لازم است تا برای رسیدن به توسعه در این بخش بسترهای آبی گسترش پیدا کند.
نماینده عالی دولت در گیلان افزود: علیرغم کاهش اراضی زیر کشت کشاورزی طی سال های اخیر در گیلان ، تامین آب در بخش شرب و کشاورزی به واسطه تاسیسات آبی و سدها پاسخگوی نیازها در این بخش نبوده و لازم است تا آب بندان ها هم احیا شود.
وی اظهار داشت: مساله لایروبی آب بندان ها و دیواره سازی برای رودخانه ها باید با جدیت دنبال شود زیرا معیشت مردمان این دیار با تامین آب ارتباط تنگاتنگ دارد.
سالاری افزایش حجم آب تنظیمی بخش کشاورزی، مهار سیلاب ، تقویت سفره های زیرزمینی و نیز اجرای فعالیت های توسعه محور آبی همچون آبزی پروری، صنایع شیلاتی، اجرای ورزش های آبی و ... را از مزایای احیای آب بندان ها دانست و یادآور شد: خاک و رسوبات این پهنه های آبی در بخش کشاورزی و یا اجرای پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد.
استاندار گیلان با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی و تصمیم گیری و مشارکت دستگاه های اجرایی و نهادهای نظارتی تصریح کرد: تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه طرح ساماندهی آب بندان‌ها و تالاب‌های استان ، ماحصل این نشست ها بوده است.
در پایان این مراسم وحید خرمی به عنوان مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه ای گیلان معرفی شد. گیلان 14 هزار و 711 کیلومتر مربع مساحت دارد و از شمال به دریای خزر و جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان های زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود می‌شود. گیلان همچنین 55 رشته رودخانه دائمی و 800 پهنه آب بندان دارد.
7296/2007/
کد N2050621

وبگردی