آفتاب

نیاز مخاطب امروز تولید محتوای مطلوب مجازی است

نیاز مخاطب امروز تولید محتوای مطلوب مجازی است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نیاز مخاطب امروز تولید محتوای مطلوب مجازی است و رسانه های مکتوب که فرمت (قالب و شکل) خود را تغییر ندهند با مشکل مواجه خواهند شد.

به گزارش ایرنا حمید ضیایی پرور روز پنجشنبه در حاشیه گشایش نمایشگاه آسیب های اجتماعی در آیینه مطبوعات در جمع خبرنگاران افزود: امروز رویکرد فضای مجازی، بسیاری از مطبوعات کاغذی دنیا را به سمت استفاده از نسخه دیجیتالی هدایت کرده است.
وی گفت: در آمریکا تولید محتوای رسانه ای مطبوعات قبل از انتشار به شرکت های خاص فروخته می شود که هم برای رسانه درآمد دارد و هم شرکت های مخاطب به بهترین نحو از آن محتوا بهره می گیرند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در این طرح موسسات رسانه ای به مراکز تولید هدفمند محتوا در فضای مجازی تبدیل می شوند و براساس نیاز مخاطب فرمت ها به روز رسانی می شود.
وی افزود: بدون شک اگر رسانه های کاغذی اصرار بر فرمت چاپی به تنهایی داشته باشند دیگر نخواهند توانست در دنیای رسانه ای حضور داشته باشند.
ضیایی پرور با بیان اینکه رسانه های محلی در دنیا نسبت به رسانه های جهانی بیشتر تقویت می شوند گفت: ایجاد شبکه های مجازی به معنای حذف رسانه های کاغذی محلی نیست بلکه به عنوان مکمل در جذب مخاطب نقش موثری خواهد داشت.
وی تصریح کرد: امروز تکثر رسانه های کشور نسبت به جهان از فراوانی بیشتری برخوردار است زیرا ایران به تنهایی به اندازه کل اتحادیه اروپا رسانه دارد اما تداوم آنها بسته به نیاز مخاطب و به روز بودن آنها است.
وی با بیان اینکه تاکنون 500 هزار رسانه دیجیتالی در سامانه شامد (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) ثبت شده است افزود: این رسانه ها شامل صفحات شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن ها، شبکه های کاربرمحور، پیام رسان ها، فروشگاه ها و سایر فرمت های دیجیتالی است که اقدام به تولید محتوا می کنند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده کانال آخرین خبر که متعلق به روزنامه خراسان است با هشت میلیون مخاطب از بیشترین مخاطب کشور برخوردار است البته ابزار علمی برای راستی آزمایی این آمار وجود ندارد.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی جزو معدود استان های کشور با 6 رسانه مکتوب روزانه است گفت: انتشار مطبوعات این استان از نرم کشوری بالاتر اما بدون شک نیازمند فعالیت بیشتر در فضای مجازی و دیجیتالی است.
ضیایی پرور ادامه داد: به طور متوسط روزانه 800 هزار نسخه مطبوعاتی از پنج هزار رسانه فعال کشور انتشار می یابد البته تعداد رسانه های دارای مجوز 10 هزار است که هم اکنون نیمی از آنها فعال هستند.
وی تصریح کرد: به طور کلی تیراژ مطبوعاتی نسبت به 10 سال گذشته در کشور 50 درصد کاهش را نشان می دهد که مسایل اقتصادی، بحران کاغذ، رشد فضای مجازی و رویکرد مردم به فضای دیجیتال از مهمترین آنها است.
وی در ارتباط با مشکل کاغذ گفت: کاهش تولید و مشکلات ارزی کشور بیشترین مشکل را در تامین کاغذ رسانه ها ایجاد کرده است اما در حال حاضر 2 کمیته کاغذ در وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی تشکیل شده تا مشکلات مربوط به این حوزه حل شود.
ضیایی پرور افزود: طبق ابلاغیه ای که اخیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمام ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها ارسال کرده است مدیران کل موظفند در مدت کوتاهی نیاز کاغذ استان را به مرکز مخابره کنند تا اقدامات مورد نیاز در مرکز صورت گیرد.
به گزارش ایرنا نمایشگاه آسیب های اجتماعی در آینه مطبوعات در نگارخانه شهر بیرجند گشایش یافت و تا پنج روز ادامه خواهد داشت.
380 اثر از چهار روزنامه خراسان جنوبی، آوای خراسان جنوبی، امروز خراسان جنوبی و روزنامه زعفران در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.
آیین اختتامیه پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های خراسان جنوبی نیز عصر امروز (پنجشنبه) برگزار می شود.
3215*3028
کد N2050500

وبگردی