آفتاب
رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت:

تاسیس بیمارستان توانبخشی از اهداف وزارت بهداشت است

تاسیس بیمارستان توانبخشی از اهداف وزارت بهداشت است

تهران- ایرنا- رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاسیس بیمارستان های توانبخشی از اهداف وزارت بهداشت است اما ایجاد زیرساخت ها بدون وجود کارشناس حاذق توانبخشی مشکل است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی شادنوش در بیست و سومین کنگره کاردرمانی ایران در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی افزود: گاهی برخی اهداف کوتاه مدت می تواند به بازار کار توانبخشی لطمه بزند.به طور مثال مراکز جامع توانبخشی تاسیس می کنیم اما اصرار داریم که مسئول فنی آن حتما متخصص باشد این مساله در کوتاه مدت می تواند جذاب باشد اما در حوزه عملیاتی، تا این اندازه امکانات نداریم و کار متوقف می شود.
وی اضافه کرد: با متوقف شدن کار، دانش آموختگان رشته های متعدد توانبخشی نیز نمی توانند وارد بازار کار شوند.
شادنوش اظهار امیدواری کرد تا با اهداف بلندمدت در جهت توسعه رشته های توانبخشی گام برداشته شود.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های خاص وزارت بهداشت، تاکید کرد: گاهی کارها در چرخه معیوب می افتد تا بازار کار خوبی در حوزه توانبخشی وجود نداشته باشد و به بازار آمدن دانش آموختگان این رشته، مشکلات خاص خود را دارد.
شادنوش ادامه به اقدامات ترکیه در بیمه خدمات توانبخشی حتی پرداخت هزینه های اقامت بیماران برای استفاده از چشمه های آب گرم اشاره کرد و گفت: ما به اقدامات زیادی نیاز داریم تا به این نقطه برسیم اما اگر زنجیره درست مدیریت شود می تواند تعداد توریست های سلامت را ارتقا دهد.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های خاص وزارت بهداشت، گفت: نیازی نیست افراد از 40 سالگی به بعد با زانوانی دردناک زندگی کنند و تصور کنند هیچ راهی برای آن جز تهیه پروتز آن هم با هزینه ها زیاد وجود ندارد بلکه با علوم روز دنیا می توان گام های بهتری در حوزه سلامت برداشت.

* پزشکان نمی توانند نقش توانبخشی را برعهده بگیرند
محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مجمع انجمن های توانبخشی (کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، شنوایی سنجی، اپتومتری، اروتز و پروتز) نیز در این کنگره گفت: با واکسیناسیون نمی توانیم سراغ بیماری ها یا اختلالاتی مانند سکته قلبی و مغزی، اوتیسم و چاقی برویم بلکه ناگزیریم خدمات توانبخشی را ارتقا دهیم.
وی افزود: همان گونه که متخصصان حوزه توانبخشی نمی توانند نقش پزشک را برعهده بگیرند، پزشکان در شهرک غرب نیز نمی توانند نقش توانبخشی را برعهده بگیرند. برای تغییر رفتار نیاز به تغییر نگرش است و برای تغییر نگرش به تغییر آگاهی های فرد در نظام سیاست گزاری سلامت نیاز است.
نماینده مجمع انجمن های توانبخشی گفت: حوزه توانبخشی، مشکلات متعددی از جمله نداشتن تعرفه و بیمه و دخالت های بین رشته ای دارد اما مهمترین چالش از نظر دست اندرکاران انجمن های توانبخشی این است که آنها در عرصه تصمیم گیری و سیاست گزاری حوزه توانبخشی، نقشی ندارند.
محسنی بندپی تاکید کرد: تا زمانی که دیگران برای ما تصمیم می گیرند وضعیت همین طور باقی می ماند.
وی در ادامه به مشکل بیمه نبودن خدمات توانبخشی اشاره کرد و گفت: جالب است که عوارض بی حرکتی طولانی مدت بیمار نیازمند خدمات توانبخشی، بیمه نیست و جراحی های بعد از آن تحت پوشش بیمه است.
به گزارش ایرنا، بیست و سومین کنگره کاردرمانی ایران با شعار «هویت و جایگاه کاردرمانی ایران در عرصه جهانی» به میزبانی بهزیستی و با همکاری وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و جمعیت هلال احمر به مدت دو روز (12 تا 14 دی) همراه با نمایشگاه جانبی از لوازم توانبخشی در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی، دایر است.
اجتمام *9185 * 3063
کد N2049881

وبگردی