آفتاب

تحریم های جدید سازمان جهانی مبارزه دوپینگ بیخ گوش مسکو

تحریم های جدید سازمان جهانی مبارزه دوپینگ بیخ گوش مسکو

تهران- ایرنا- در پی ناکامی روسیه در تحویل اطلاعات آزمایشگاه پیشین ضد دوپینگ مسکو در ضرب الاجل تمعین شده، سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) از احتمال بازگرداندن تحریم ها علیه این کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به نقل از «کریگ ریدی» رئیس وادا نوشت: عدم تکمیل فرآیند استخراج اطلاعات از آزمایشگاه پیشین مسکو در زمان مقرر، بسیار ناامید کننده است.
بدنبال انتشار گزارش مک لارن (گزارش کمیسیون بی‌طرف تحت رهبری ریچارد مک‌لارن برای اثبات نقض قوانین ضد دوپینگ توسط ورزشکاران روسی که در 2 بخش برای آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ ارسال شد) مبنی بر وقوع فساد گسترده دوپینگ در ورزش روسیه که با حمایت دولت مسکو صورت گرفته بود؛ عضویت سازمان مبارزه با دوپینگ این کشور در وادا در سال 2015 به حالت تعلیق درآمد اما این تحریم ها اخیرا به طور موقت برداشته شد و وادا در ماه سپتامبر سال 2018 میلادی ضرب الاجلی (31 دسامبر 2018) را برای روسیه معین کرد تا این کشور نسبت به تحویل اطلاعات آزمایشگاه ها به هیات اعزامی سازمان جهانی ضد دوپینگ اقدام نماید.
در ادامه پس از ورود تیم اعزامی وادا به روسیه، مقامات این کشور با اعلام سازگار نبودن فرآیند استخراج اطلاعات آزمایشگاه های مسکو با قوانین این کشور، ضمن جلوگیری از پیگیری فرآیند مذکور، هیات پنج نفره وادا را دست خالی بدرقه کردند.
«یوری گانوس» رئیس سازمان مبارزه با دوپینگ روسیه پیش تر مدعی شده بود که عدم صدور مجوز دسترسی کامل به سیستم های اطلاعاتی آزمایشگاه های دوپینگ مسکو برای هیات اعزامی وادا، پیامدهای «مخربی» برای ورزش این کشور به همراه خواهد داشت؛ وی اخیرا از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه خواسته است تا برای ممانعت از وقوع تحریمی دیگر علیه مسکو و به زوال رفتن این کشور، شخصا ورود کند.
تاییدیه سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ مبنی بر ناکام ماندن روسیه در ارائه اطلاعات در ضرب الاجل وادا در حالی منتشر شده است که پیش تر «تراویس تایگارت» رئیس آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا بازگشت مجدد مسکو به این نهاد جهانی را «خنده دار و شرم آور» توصیف کرده بود.
با این حال، «توماس باخ» رئیس کمیته بین المللی المپیک در پیام تبریک سال نو میلادی خود تاکید کرده است که روسیه به عنوان یک ابرقدرت دنیای ورزش به اندازه کافی تنبیه شده است.
باخ در پیام تبریک سال نو میلادی نوشت: با تعلیق این کشور از المپیک زمستانی پیونگ چانگ، کمیته ملی المپیک روسیه محرویمت خود را سپری کرده است.
در این بین، کرملین معتقد است نگرانی های سازمان مبارزه با دوپینگ روسیه در مورد تحریم های جدید «بی اساس» است.
ریدی در ادامه تصریح کرد: وادا همکاری خود را با مقامات روسیه به منظور انجام تعهدات این کشور در موعد مقرر با جدیت پیگیری کرده است؛ همکاری که مشخصا در جهت منافع ورزش پاک است.
وادا اخیرا در بیانیه ای اعلام کرد که گزارش جامع ملاقات هیات اعزامی از مسکو و ماموریت شکست خورده آنها تهیه شده و در اختیار کمیته مستقل تطبیق قرار داده خواهد شد؛ این کمیته قرار است 14 تا 15 ژانویه به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص میزان تطبیق سازمان مبارزه با دوپینگ روسیه با شروط وادا تشکیل جلسه بدهد.
ورزشی**3991**1597
کد N2049511

وبگردی