آفتاب

دغدغه های اجتماعی امام موسی صدر، او را به دریافت متفاوتی از آیات قرآن می رساند

دغدغه های اجتماعی امام موسی صدر، او را به دریافت متفاوتی از آیات قرآن می رساند

حجت الاسلام مهریزی گفت: «امام موسی صدر، مفسر یا پژوهشگر رسمی قرآن نیست. او مصلح اجتماعیست که در حین فعالیت ها و دغدغه هایی که در جامعه دارد، به دریافت هایی از قرآن می رسد که متفاوت از دیگران است.»

به گزارش خبرآنلاین، نشست انجمن های مطالعات و مباحثات قرآنی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی و موضوع «اندیشه و آرای تفسیری امام موسی صدر» برگزار شد.

مهدی مهریزی در این نشست گفت: «در ابتدا باید درنظر بگیریم که امام موسی صدر، مفسر یا پژوهشگر رسمی قرآن نیست. پس مواجهه ما با ایشان باید صحیح باشد. او یک مصلح اجتماعی است که در حین اصلاح، دریافت های خوبی از قرآن دارد.»

او در ادامه توضیح داد: «ما در فهم قرآن ۳ مدل را می توانیم نشان دهیم: اول افرادی که مطالعات کتابخانه ای و علمی دارند و کتاب تفسیر می نویسند. دوم افرادی که در سلوک عرفانی و تاملات فردی به دریافت هایی می رسند. سوم افرادی که در سلوک اجتماعی به دریافت از قرآن می رسند. آقای صدر در دسته سوم قرار دارد و در این فعالیت ها و دغدغه های اجتماعی به دریافت هایی می رسد که متفاوت از دو دسته دیگر است.»

مهریزی همچنین عنوان کرد: «مجموعه تازه منتشر شده «گام به گام با امام» را که بررسی کنیم، در این ۱۲ جلد، حدود ۱۶۰۰ مورد استفاده از آیات در سخنان و نوشته های امام صدر هست. جلد دهم این مجموعه نیز به طور کامل مباحث تفسیری را دربردارد که تفسیر۲۰ سوره کوچک و ۴۲ آیه قرآن در آن آمده است. من اشاره ای به دیدگاه های کلی دارم و بعد در مثال هایی که ذکر می کنم، نگاه تفسیری متفاوت ایشان را بیان می کنم.»

خلاصه مباحث مهم این سخنرانی را در جدول زیر در ادامه می خوانید.

[p]/۶۲۶۲

کد N2049045

وبگردی