آفتاب
مسئول پیگیری اجرای قانون اساسی:

برگزاری همه پرسی محلی طبق قانون اساسی، شدنی است

برگزاری همه پرسی محلی طبق قانون اساسی، شدنی است

تهران- ایرنا- معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهوری گفت: موضوع همه پرسی، امر غریبی در نظام حقوقی ایران نیست بلکه قانون گذار اساسی اجازه انجام آن را حتی در سطح ملی هم داده است؛ بنابراین با توجه به مفهوم و مضامین قانون اساسی همه پرسی محلی، شدنی است.

به گزارش ایرنا از معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری، علی اکبر گرجی روز سه شنبه اظهار داشت: فقدان سابقه تقنینی درباره همه پرسی ممکن است این موضوع را نزد برخی نامانوس جلوه دهد اما مفاد قانون اساسی و مفاهیم آن امکان تقنین در این زمینه را قابل پذیرش نشان می دهد.
وی ادامه داد: پیش نویس لایحه پرسمان همگانی محلی در معاونت ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی تهیه شده است و گامی به سوی ترویج فرهنگ مردم سالار و سازوکاری برای اجرای بهتر مردم سالاری دینی است و سعی بر این است تا با ترویج گفتمان، محاسن تصویب این لایحه، تبیین شود.
گرجی افزود: دموکراسی محلی از طریق برپایی همه پرسی می تواند نقش آفرینی شهروندان در امور محلی را تعمیق بخشد و زمینه مشارکت بیشتر آنان را فراهم آورد که لازمه این موضوع، باور به توانمندی شهروندان است.
معاون پیگیری اجرای قانون اساسی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که امکان پذیری نظام حقوقی شوراهای محلی و دموکراسی محلی در ایران فاقد سابقه قانون گذاری است، به همین دلیل، ضروری است تا نسبت به ترویج گفتمانی موضوع اقدام و حسن های آن برای مراجع ذیربط و مصادر امور تبیین شود.
این حقوقدان تصریح کرد: استقبال خوب صاحب نظران و اعضای شوراهای شهر از لایحه یاد شده نشانگر ارتقای نقش شهروندان در اداره امور است که به دغدغه کنش گران این حوزه نیز تبدیل شده است و لایحه همه پرسی محلی به بخشی هرچند کوچک از این دغدغه ها پاسخ می دهد.
اجتمام*3229*1834
کد N2048848

وبگردی