آفتاب

اتهام ارتباط با داعش و دردسرهای وزیر جدید آموزش عراق

اتهام ارتباط با داعش و دردسرهای وزیر جدید آموزش عراق

بغداد – ایرنا – وزیر جدید آموزش و پرورش عراق به دلیل اتهام به داشتن ارتباط با داعش و بویژه افشای ارتباط تعدادی از اعضای خانواده اش با گروه تروریستی داعش، جنجال آفرین شد و این وزیر تازه انتخاب شده را در معرض استفعا و یا برکناری قرار داده است.

به گزارش ایرنا، خانم «شیماء الحیالی» وزیر وزارت آموزش و پرورش عراق، به دلیل قطعی شدن ارتباط برادر و شوهرش با گروه تروریستی داعش در معرض برکناری از این پست قرار گرفته است.
الحیالی در سوم دیماه از طرف «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش به پارلمان معرفی شد و پارلمان به او رای اعتماد داد.
ساعاتی بعد از دادن رای اعتماد مشخص شد که تعدادی از اعضای خانواده او در برهه ای که داعش موصل مرکز استان نینوا (2014 – 2017) را تحت اشغال گرفته بود، با این گروه تروریستی ارتباط داشته اند.
«مشعان الجبوری» نماینده سابق پارلمان از استان صلاح الدین در شمال بغداد، اولین کسی بود که در صفحه شخصی خود در تویئتر و فیسبوک و شبکه های ارتباط جمعی دیگر، گرایش های داعشی خانواده وزیر آموزش و پرورش را افشا کرد.
وی با انتشار تصویر ویدئویی از برادر الحیالی به نام «لیث الحیالی» در دوره ای که داعش برای موصل مسلط شده بوده، او را با هیبت داعشی (ریش بلند) نشان می دهد که به دفاع از این گروهک تکفیری تروریستی می پردازد.
لیث الحیالی در این ویدئوها از حملات دولت عراق به مواضع داعش انتقاد کرده و در عین حال مدعی شده است که داعش تمام تلاش خود را برای ارائه بهترین خدمات به مردم و اصلاح زیرساخت ها انجام می دهد.
الجبوری همچنین درباره شوهر شیماء الحیالی نوشته است که او از نیروهای محافظ شخصی «اسامه النجیفی» رییس پارلمان سابق عراق و رهبر فراکسیون «القرار» بوده که وقتی داعش موصل را تصرف کرد، از این وظیفه استعفا داد و به صفوف این گروه تروریستی پیوست.
شیماء الحیالی و خانواده او همگی از اهالی موصل هستند و وزیر آموزش و پرورش عراق از استادان دانشگاه موصل به شمار می رود.
خمیس الخنجر رهبر جریان موسوم به «پروژه عربی عراق» به عنوان متحد فراکسیون «الفتح» - مهمترین فراکسیون های پارلمانی حامی دولت عبدالمهدی – الحیالی را برای پست وزارت آموزش و پرورش به عبدالمهدی مطرح کرده بود.
الخنجر که خود متهم به ارتباط با داعش در برهه سلطه این گروه تروریستی بر بخش هایی از خاک عراق است، پیش از این شخص دیگری را نامزد وزارت آموزش و پرورش کرده بود که نامزد قبلی نیز به دلیل ارتباط خانواده اش با حزب منحله بعث، تحت فشار افکار عمومی و جریان های سیاسی از این پست کنار گذاشته شد.
در پی افشای ارتباطات خانوادگی الحیالی با گروه تروریستی داعش، برخی از نخبگان سیاسی و افکار عمومی عراق در شبکه های اجتماعی از عبدالمهدی و فراکسیون الفتح به دلیل انتخاب افراد مسئله دار برای پست های حساس کشور انتقاد کرده اند.
رییس جریان «اراده» و نماینده سابق پارلمان عراق در توئیتی نوشته است: «آقای عبدالمهدی! می خواهیم همچنان به شما حسن ظن داشته باشیم اما آنچه درباره برخی از وزیران کابینه ات می شنویم ما را در حیرت و سرگردانی قرار داده است.»
خانم «حنان الفتلاوی» سپس این سوال ها را مطرح کرده است: «آیا می شود برادر وزیر آموزش و پرورش از اعضای داعش باشد؟ چه بر سر متون درسی خواهد امد؟ جواب خانواده های شهدا و مردم عراق را چه می دهید؟»
برخی انتخاب افراد مسئله دار را برای پست های مهم و حساس کشور توسط گروه خمیس الخنجر را عمدی دانسته و معتقدند که این چهره تلاش می کند تا پلی برای بازگرداندن بعثی ها و داعشی ها به قدرت باشد.
برخی از نخبگان سیاسی عراق نیز اظهارات تلویحی «عبداللطیف الهمیم» رییس دیوان اوقاف اهل سنت عراق را درباره خطر خمیس الخنجر بر روند سیاسی عراق، در سایت های شخصی خود منتشر کرده اند که چندی قبل در یک سخنرانی جنجالی گفته بود: «از خنجرهای عراق شما را بر حذر می دارم.!»
برخی جریان های منتقد، نیز فراکسیون الفتح – نزدیک به الحشد الشعبی – را در خصوص رسیدن اینگونه افراد مسئله دار به پست های کلیدی کشور مسوول دانسته و در شبکه های اجتماعی تبلیغات به راه انداخته اند که الخنجر متحد الفتح است و برای همین وزیر آموزش و پرورش را نامزد فراکسیون الفتح معرفی کرده اند.
به دنبال جنجال سیاسی گسترده ای که انتخاب وزیر آموزش و پرورش عراق ایجاد کرده، رسانه های عراق امروز دوشنبه نوشته اند که عبدالمهدی به برخی از فراکسیون های پارلمان وعده داده است که شخص دیگری را جایگزین الحیالی کند.
شیماء الحیالی نیز به دلیل تبلیغات منفی گسترده ای که علیه او و خانواده اش خصوصا برادرش صورت گرفته است، در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشته است که استعفای خود را در اختیار عبدالمهدی قرار داده تا در صورت اثبات اتهام او یا اعضای خانواده اش به ارتباط با تروریسم، استعفایش را بپذیرد.
او در عین حال از برادرش دفاع کرده و گفته است که او همانند بسیاری از اهالی موصل، تحت فشار داعش ناچار به همکاری با آنها شد اما در قتل هیچ شهروند عراقی دخالت نکرده و فقط در مسوولیت غیرنظامی که قبل از ورود داعش به موصل داشت، انجام وظیفه کرده است.
براساس گزارش ها، لیث الحیالی قبل از حمله داعش به موصل در 2014 در اداره شهرسازی استان نینوا فعالیت می کرد و بعد از اشغال موصل توسط این گروه تروریستی، در این پست خود باقی ماند.
در ویدئوهایی که خبرگزاری «اعماق» وابسته به داعش از وی منتشر کرده، او را در کنار پروژه های منفجر شده آب و فاضلاب یا پل های ویران نشدن نشان می دهد که در خصوص بازسازی این پروژه ها توسط گروه تروریستی داعش، گزارش تصویری منتشر می کند و مدعی شده است که دولت عراق و نیروهای چند ملیتی عامل تخریب زیرساخت های موصل هستند.
«منتصر الزیدی» خبرنگار معروف عراقی که به پرتاب لنگه کفش به سمت «جرج بوش» رییس جمهور آمریکا در دسامبر 2008 معروف است در واکنش به نحوه انتخاب شیماء الحیالی برای وزارت آموزش و پرورش عراق و نقشی که شبکه های ارتباط جمعی در تخریب و برکناری او بازی کرده اند، توئیت جالب توجهی منتشر کرده است.
وی نوشته است: «وزیر آموزش و پرورش از طریق «واتساب» به این پست برگزیده شد، از طریق «فیسبوک» برکنار شد و تا چند روز نیز در «توئیتر» برای او مجلس ختم گرفته خواهد شد.»
انتقاد از برخی اعضای مسئله دار کابینه عبدالمهدی فقط به وزیر آموزش و پرورش محدود نمی شود بلکه از ابتدای معرفی اولین سری وزیران کابینه عبدالمهدی در 22 مهرماه گذشته این انتقادهای علیه چهره های گلچین شده کابینه او، وجود دارد.
پیشتر برخی جریان ها و شخصیت های سیاسی و پارلمانی، از ارتباط وزیر ورزش و جوانان با گروه تروریستی داعش یا پرونده های فساد وزیر حمل و نقل و یا سوابق بعثی وزیر ارتباطات عراق انتقاد کرده بودند.
همچنین وجود پاره ای عوامل خویشاوندی و رفیق بازی در انتخاب برخی از وزیران از دیگر انتقادات عمومی به کابینه عبدالمهدی بوده که باعث شده است تا حتی برخی ها خواستار استعفای عبدالمهدی شوند.
علاوه بر همه اینها، اختلاف نظر بین فراکسیون های مهم پارلمانی بر سر نامزدهای مطرح وزارتخانه های کشور، دفاع و دادگستری که کلیت عملکرد دولت عبدالمهدی را نیز تحت تاثیر منفی گذاشته، از دیگر چالش های دولت عبدالمهدی است که تداوم آن موجب انتقاداتی به شخص وی نیز شده است.
خاورم *10*353*380*
کد N2047985

وبگردی