آفتاب

«شکار نهنگ»، بی توجهی ژاپن به انقراض گونه های دریایی

«شکار نهنگ»، بی توجهی ژاپن به انقراض گونه های دریایی

پکن - ایرنا - توکیو تصمیم گرفته است شکار نهنگ ها را با هدف استفاده بیشتر و پایدارتر از منابع طبیعی و آبزیان از سر گیرد موضوعی که انتقادهای زیست محیطی زیادی از این کشور به دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا ژاپن معتقد است «کمیسیون بین المللی شکار نهنگ» در سال ۱۹۸۶، برای حفظ این گونه دریایی شکل گرفت و اکنون با گذشت بیش از 30 سال از آن تاریخ، «خطر انقراض» برطرف شده است و دیگر لزومی برای ماندن در این کمیسیون وجود ندارد.
تصمیم ژاپن در این زمینه در روزهای پایانی سال 2018 میلادی به اطلاع «کمیسیون بین المللی شکار نهنگ» سازمانی که متعهد به حفاظت از نهنگ است رسید و مورد انتقاد این سازمان و کشورهای دیگر قرار گرفت.
قرار است ژاپن پس از خروج از کمیسیون بین المللی صید نهنگ در 30 ژوئن 2019، تابستان همان سال اقدام به شکار تجاری نهنگ در آب های ارضی و منطقه اختصاصی اقتصادی اش کند.
شکار تجاری نهنگ در سال ۱۹۸۶ پس از اینکه بعضی از گونه‌های این حیوان در خطر انقراض قرار گرفتند، از سوی این کمیسیون ممنوع اعلام شد به دنبال این محدودیت ژاپن برنامه صید تجاری نهنگ خود را به برنامه 'تحقیقاتی' تغییر داد برنامه ای که پوششی برای تجارت گوشت نهنگ برای ژاپن بود و مورد انتقادهای بسیاری هم قرار گرفت.
کمیسیون بین المللی شکار نهنگ کمی بعد از شکل گیری سازمان ملل در سال ۱۹۴۵ در لندن شکل گرفت و ژاپن نیز 6 سال بعد به این کمیسیون پیوست.
هدف از شکل گیری این سازمان ابتدا «مدیریت شکار نهنگ» بود ولی بعدا با توجه به احتمال انقراض این گونه دریایی، محافظت از نهنگ در راس فعالیت های ان قرار گرفت.
تجارت نهنگ برای توکیو از اهمیت زیادی برخوردار است به همین دلیل ژاپنی ها سال های طولانی است که به شکار نهنگ می پردازند و اعتراضات جهانی هم نتوانسته است آنها را از این کار باز دارد و هر از چند گاهی وقتی تقاضا برای گوشت این حیوان کاهش می یابد، صید آن هم کمتر می شود.
مسئولان شیلات ژاپن اعلام کرده اند این کشور سالانه هزاران تن گوشت نهنگ را در قالب برنامه های «صید تحقیقاتی» خود وارد بازار می کند که عمدتا توسط قدیمی ترها به عنوان غذایی سنتی خریداری می شود اما منتقدان بر این باورند که صنعت صید نهنگ نمی تواند پایدار باقی بماند، چرا که جوانان ژاپنی ها از گوشت نهنگ به عنوان غذا یاد نمی کنند.
بررسی های زیست محیطی صورت گرفته نشان می دهد همه ساله به رغم منع شکار این حیوان، ژاپنی ها به کشتار نهنگ ها در قطب جنوب می پردازند که البته توکیو قول داده است از سال آینده دیگر به سراغ شکار نهنگ ها در این مناطق نخواهد رفت.
آنها این کشتار سالانه نهنگ ها در قطب جنوب را با توجیه تحقیقات علمی انجام می دهند و سازمان شیلات ژاپن می گوید شکار نهنگ ها برای مطالعه درباره رفتار نهنگ ها و زیست شناسی لازم است.
با این وصف این توجیهات نتوانسته است مانع انتقادهای دیگر کشورهای جهان از توکیو شود در همین راستا کشورهای اتحادیه اروپا برنامه کشتار سالانه نهنگ ها در قطب جنوب به وسیله ژاپن را محکوم کرده اند.
منتقدان کشتار نهنگ ها به وسیله ژاپن می گویند چنین تحقیق مرگباری غیر ضروری است و پوششی برای استفاده تجاری از نهنگ (مثل استفاده از گوشت و روغن نهنگ) است.
در کنار اتحادیه اروپا کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کاستاریکا، جمهوری دومنیکن، اکوادور، مکزیک، نیوزیلند، پاناما، پرو و ​​اروگوئه نیز نامه اعتراض آمیزی در این باره امضا کرده اند.
وزارت امور خارجه و وزیر محیط زیست استرالیا هم از این تصمیم ژاپن انتقاد کرده‌اند در بیانیه مشترک این دو وزارتخانه آمده است استرالیا کاملا مخالف هرگونه شکار تجاری و شکار 'به اصطلاح علمی' نهنگ است.
کانادا و ایسلند نیز در سال های 1982 و 1992 از این کمیسیون خارج شدند اما، ایسلند بار دیگر در سال 2003 به کمیسیون پیوست.
منع شکار نهنگ برای مصارف تجاری (IWC) توافقی است که ژاپن آن را امضا کرده است اما یک معافیت در این توافقنامه وجود دارد و آن این است که نهنگ ها به خاطر تحقیقات علمی کشته شوند همین موضوع دست توکیو را باز گذاشته است که به شکار بی رویه این آبزی ادامه دهد.
دادگاه بین المللی سازمان ملل چهار سال قبل به توکیو دستور داد تا به شکار برنامه ریزی شده نهنگ در آبهای قطب جنوب پایان دهد و افزود چنین کاری با هیچ استاندارد پژوهشی همخوانی ندارد و اصلا قابل قبول نیست.
اعتراضات در سال های 2014 و 2015 مثمر ثمر واقع شد و شکار نهنگ ها از سوی توکیو متوقف شد ولی حالا بار دیگر بدون توجه به این اعتراضات این کشور اعلام کرده است این صیدها را از سر می گیرد پیش بینی می شود اختلاف بین ژاپن با کشورهای دیگر در این زمینه در سال 2019 میلادی به اوج خواهد رسید و سررشته مناقشاتی تازه خواهد بود.
به هر صورت شکار نهنگ، دلفین و بسیاری از آبزیان دیگر از سوی ژاپن همیشه باعث شده است تا انتقادهای بین المللی متوجه این کشور شود اما توکیو نیز هر بار با بهانه کردن برنامه های تحقیقاتی کوشیده است از این مناقشات دوری کند و برای خود توجیهاتی داشته باشد.
برای نمونه می توان به شهر تایجی ژاپن اشاره کرد که جمعیت زیادی ندارد ولی به عنوان یکی از بزرگترین صید کنندگان دلفین، به انتقادهای بین المللی و کمیسیون بین المللی شکار نهنگ وقعی نمی نهد این شهر از سال 1970 میلادی این برنامه صید را در دستور کار خود داشته است.
نگران کننده تر اینکه در کل شکار نهنگ و دلفین در ژاپن ممنوع شده است ولی این کشور همچنان به شکار این جانوران ادامه می دهد آنها معتقد هستند که شکار نهنگ و دلفین را به منظور انجام پژوهش های لازم در رابطه با این جانوران دریایی انجام می دهند.
هدف فعالیت های ژاپن در شکار این جانوران معلوم نیست بسیاری بر این باورند که شاید صید این جانورها بیشتر برای فعالیت های تجاری صورت می گیرد گرچه آنها معتقد هستند این شکار جزیی از فرهنگ و آداب رسوم ژاپنی ها است.
آمارهای نگران کننده ای که از شکار بی رویه این حیوانات از سوی سوداگران در ژاپن منتشر می شود نشان می دهد در برخی سال ها شمار نهنگ ها و دلفین هایی که صید شده اند به بیش از یک تا 2 هزار عدد می رسد.
مستندهایی نیز درباره صید نهنگ در ژاپن تهیه و در جهان منتشر شده است که خشم عمومی مردم را از این اقدام به دنبال داشته است با این حال این مستندها اگرچه مانع ممنوعیت این کار نشده است اما تداد شکارها را کاهش داده است.
آساق**231**1904**
کد N2047667

وبگردی