آفتاب

یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب کلید خورد

یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب کلید خورد

تهران - ایرنا - یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی به منظور پاسداشت و ارتقاء دستاوردهای شعر و داستان انقلاب و کشف استعدادهای برتر با انتشار فراخوان کار خود را آغاز کرد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا ،نشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی به منظور تشریح اهداف، رویکردها و بخش های مختلف این رویداد امروز یکشنبه با حضور دبیران علمی و مسئولان این جشنواره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.
مدیر مرکز آموزش های ادبی در این نشست با اشاره به انتشار و آغازفراخوان این جشنواره از امروز ، ابراز امیدواری کرد: آثار ارسالی به جشنواره جایگاه و ارزش ادبیات انقلاب اسلامی را به تصویر بکشد.

** بخش بین الملل با عدالت و مقاومت

عباس محمدی در ادامه به بخش بین الملل جشنواره دهم و ارسال اثر از کشورهای امارات، عراق، افغانستان، ترکیه و پررنگ ترشدن این بخش اشاره کرد و افزود: بخش ویژه جشنواره یازدهم بخش بین الملل با دو موضوع عدالت و مقاومت و با محور جنبش ضد سرمایه داری و مقاومت مردم یمن است.
محمدی با اشاره به انتشار آثار برگزیده توسط موسسه سوره مهر ، گفت: از ویژگی های جشنواره یازدهم انتخاب 30 برگزیده است و در مجموع مبلغ سه میلیارد ریال جایزه اهدا خواهد شد.
وی با بیان اینکه از نقد درون گفتمانی که مبارزه با اشرافی گری، استقلال طلبی و غیره را به دنبال داشته باشد استقبال می کنیم ، ، تاکید کرد: آثاری که ارکان اصلی انقلاب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را زیر سئوال ببرد، پذیرفته نخواهند شد.
محمدی در ادامه سخنان خود پایان بهمن ماه را آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره اعلام کرد و افزود: اختتامیه جشنواره همزمان با هفته هنر انقلاب و بزرگداشت شهید آوینی برگزار می شود.

** برگزاری جشنواره در راستای دور اندیشی

دبیر علمی بخش داستان این جشنواره هم با بیان اینکه نگهداری دستاوردهای بزرگ اجتماعی، فرهنگی و غیره با وجود فراموشی بشر و منفعت طلبی ها کاری سخت است در چنین مراحلی بهترین کار دوراندیشی است و جشنواره شعر و داستان این انقلاب در این راستا برگزار می شود.
«ساسان ناطق» با اشاره به تجمیع دو جشنواره شعر انقلاب و داستان انقلاب گفت: این جشنواره تنها جشنواره تخصصی کشور است که بر روی ادبیات انقلاب متمرکز است.
وی افزود: در حوزه ادبیات انقلاب شخصیت ها و نویسندگان ما باید دارای موضع باشند و موضوعات مختلفی در این عرصه وجود دارد که می تواند سوژه آثار هنری این عرصه قرار گیرد.
دبیر علمی جشنواره شعر و داستان انقلاب اظهار داشت: داستان هایی که زوایا و ابعاد مختلف انقلاب را نشان دهند و رویدادهای قبل از انقلاب تا دوران دفاع مقدس، فتنه ها و ترورها و کودتاها و غیره را دربرداشته باشند، می توانند موضوع داستان باشند.
ناطق گفت: هر کدام از نویسندگان می توانند در اقلیم ها و جغرافیای زندگی خود دستاوردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در آثار خود منعکس کنند.
وی افزود: نقش رهبری در انقلاب، جایگاه وحدت آفرینی انقلاب در منطقه و غیره دیگر موضوعات بخش داستان این جشنواره است که در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسالان برگزار می شود.

** شعر و رسانه نیازمند هم

دبیر علمی بخش شعر این جشنواره نیز با بیان اینکه شعر و رسانه امروز به هم نیازمندند گفت: رسانه خالی از هنر اثرگذاری نخواهد داشت.
«محمد مهدی سیار» افزود: اگر شعر را طبق تعریفی گذر از ظاهر حوادث عالم و رسیدن به باطن و دستگیری مخاطب در این سلوک در نظر بگیریم یعنی عبور از ظاهر به باطن و انقلاب هم اینچنین بود.
وی با بیان اینکه هرگز شعر انقلاب تافته جدابافته ای از کلیت زبان فارسی نبوده است ،گفت: شعر انقلاب ادامه طبیعی تاریخ ادبیات ایران به حساب می آید و هرگز صدایی مجزا نیست، ازاین رو صدای فردوسی، سعدی، حافظ و نیما و فروغ و اخوان در شعر انقلاب به گونه ای وصالی می شنویم.

** شعر انقلاب دائم درحال نو شدن است

سیار تاکیدکرد: پژوهشگران باید نسبت این شعر با آورده زبان فارسی و شعر گذشته را در نظر گرفته و نیز نگاه جدی تر، تاریخی تر، فلسفی تر و حکمی تری به فراز و نشیب شعر انقلاب داشته باشند.
وی ادامه داد: شعر انقلاب هرگز محدود به موضوع خاص نبوده و دائما در حال نو شدن است و این است که شعر انقلاب سال 57 با 58 متفاوت می شود و این نشانه زنده بودن و حیات شعر انقلاب است.
دبیر علمی بخش شعر این جشنواره افزود: در داوری ها به دنبال این خواهیم بود که کدام شاعر با خلاقیت و نوآوری در ابعاد مختلف زندگی نگاه انسان برآمده از انقلاب اسلامی را در اثر خود نشان می دهد و اشعاری که درون مایه عاشقانه، عرفانی و فلسفی داشته و انسان ساز باشند به داوری می رسند.
سیارگفت: شعر انقلاب وظیفه اش تمجید نیست بلکه به انتقاد هم می پردازد.

** جشنواره شعر انقلاب در یک نگاه

به گزارش ایرنا ، جشنواره شعر انقلاب از سال 88 و با حماسه 9 دی متولد شد و با جشنواره داستان انقلاب آمیخت.
جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب پیش از این در دی‌ماه هر سال و جشنواره بین‌المللی داستان انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) در فروردین ماه برگزار می‌شدند که با ادغام دو بخش، این رویداد ادبی همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی در فروردین ماه سال 98 برگزار خواهد شد.
برگزاری این رویداد را مؤسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برعهده دارد.
فراهنگ ** 3009 ** 1355 **
کد N2046619

وبگردی