آفتاب
مدیرعامل ایرنا:

دانشگاه در ایجاد اقتصاد دانش بنیان نقشی محوری دارد

دانشگاه در ایجاد اقتصاد دانش بنیان نقشی محوری دارد

زاهدان - ایرنا - مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: حل مشکلات اقتصادی و خروج از شرایط سخت فعلی کشور نیازمند اقتصاد دانش بنیان است که در این زمینه دانشگاه ها نقشی محوری بر عهده دارند.

«سیدضیاء هاشمی» شامگاه چهارشنبه در دیدار با روسای دانشگاه های استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در این شرایط سخت اقتصادی رویکرد دولت دوازدهم تبدیل تهدیدها به فرصت است و باید از این مقطع بحرانی بر پایه اقتصاد شفاف، سالم و پویا گذر کنیم.
وی افزود: در این شرایط برای برون رفت از بحران، آنچه پیش بینی شده اقتصاد دانش بنیان است که در این زمینه دانشگاه نقشی محوری برعهده دارد.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ادامه داد: این در حالیست که در شرایط فعلی کشور به دلیل وجود بیکاری دانشگاه در حال تبدیل شدن به یک معضل است.
به گفته وی، پیش بینی می شود تا سال 1400 یک میلیون نفر با مدرک دکترا و فوق لیسانس از دانشگاه های کشور فارغ التحصیل شوند و این موضوع چالشی جدی است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اکنون هزاران تحصیلکرده دکترا در کشور وجود دارد، تصریح کرد: این شرایط به معنای تبدیل فرصت به تهدید و اتفاقی ناگوار محسوب می شود زیرا دانشگاه ها از سطح دانش و وضعیت علمی خوبی برخوردارند اما کارکردها و مسئولیت های اجتماعی آنها در جامعه بروز نیافته است.
وی تاکید کرد: دانشگاه ها باید در تحولات اجتماعی، اقتصادی با برنامه مدون و مشخص نقش اساسی ایفا کنند همچنان که در کشورهایی نظیر آلمان و ترکیه دانشگاه ها هدفمند و منطبق با واقعیت ها، به ایجاد فرصت می پردازند.

**قدرت رسانه در کنار دانشگاهیان مضاعف می شود

محقق و مدرس دانشگاه گفت: دانشگاهیان باید در جامعه مطالبه گر باشند و در این زمینه رسانه می تواند کمک کند چرا که رسانه مرکز تولید قدرت است.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی تاکید کرد که اگر منبع رسانه ها دانشگاهیان باشند، اطلاعات و تحلیل های دانشگاهی به سیاستمداران، مسئولان و افکار عمومی منتقل می شود و در این صورت فضای فکری جامعه تغییر خواهد کرد.
هاشمی پیشنهاد کرد که دانشگاهیان با تشکیل کمپین (پویش) های رسانه ای و ارائه تحلیل ها و اطلاعات علمی، به دولت کمک کنند.
وی با بیان اینکه دانش به طور ذاتی دارای قدرت است، ادامه داد: قدرت رسانه در کنار دانشگاه و دانشگاهیان مضاعف خواهد شد.

** دانشگاه بر سر دوراهی آسیب پذیری و اثرگذاری

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی دانشگاه های کشور یا می توانند به فرآیند توسعه کمک کنند و به نهادی بانفوذ تبدیل شوند یا اینکه سنتی عمل کنند و در تحولات جامعه منفعل باقی بمانند.
وی ادامه داد: اگر افق و شیوه مدیریت دانشگاهی در راستای تعامل با جامعه تغییر نکند دانشگاه ها همچنان بر سر دوراهی آسیب پذیری و اثرگذاری باقی خواهند ماند.
هاشمی به نقش دانشگاه ها در حل مشکلات محلی اشاره کرد و گفت: برای حل مشکلات بومی مانند ریزگردها در شمال سیستان و بلوچستان و یا کمبود آب و خشکسالی، نمی شود از تهران راهکار ارائه داد بلکه به عنوان مثال سازمان محیط زیست باید از دانشگاه زابل بخواهد تا برای حل مشکل ریزگردها راهکار علمی و تخصصی متناسب با شرایط بومی و محلی ارائه کند.
این محقق و مدرس دانشگاه افزود: نقش دانشگاه در حل مشکلات کشور باید تا جایی پیش برود که دولت به جای پرداخت بودجه به دانشگاه ها در ازای انجام طرح های پژوهشی و حل مشکلات به دانشگاه ها پول بدهد و در واقع طرح های آنها را خریداری کند.
در این نشست صمیمی و چند ساعته، روسای دانشگاه های سیستان و بلوچستان و همچنین اعضای هیات علمی به بیان برخی مشکلات موجود استان در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پرداختند و تبادل نظر کردند .
از 110 هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان 50 تا 60 درصد آنان بومی هستند و افزون بر سه هزار عضو هیات علمی در دانشگاه های این استان فعالیت دارند.
مدیرعامل ایرنا، برای گفت وگو با مسئولان سیستان و بلوچستان در زمینه راههای تقویت اطلاع رسانی از این منطقه، عصر سه شنبه چهارم دی ماه در راس یک هیات وارد زاهدان شد.
برنامه های سیدضیاء هاشمی در سفر به زاهدان دیدار با استاندار، شرکت در شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاههای مختلف اجرایی، مدیران رسانه ها و نشست با روسای دانشگاههای سیستان و بلوچستان بود.
وی صبح امروز(پنجشنبه) به منظور بازدید از بندر چابهار و رایزنی و تبادل نظر با مسئولان به این منطقه مهم جنوب شرقی کشور سفر کرد.
چابهار یکی از مهمترین بنادر ایران است که طرحهای توسعه و تبدیل آن به عنوان یکی از مهمترین مراکز ترانزیت بین المللی کشور و قطب مبادلات میان هند و افغانستان هم اکنون در دست اجرا است.
9908**/3213/1042
کد N2044191

وبگردی