آفتاب
رییس مجلس جمهوری آذربایجان:

5 سال اخیر دوره طلایی مراودات ایران و آذربایجان بوده است

5 سال اخیر دوره طلایی مراودات ایران و آذربایجان بوده است

ارومیه - ایرنا - رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان گفت: پنج سال اخیر دوره طلایی مراودات مقامات ایران و جمهوری آذربایجان بوده و بر همین اساس زمینه توسعه روابط اقتصادی فراهم‌ شده است.

به گزارش ایرنا «اکتای اسد اف/oktai asadov» روز چهارشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان غربی افزود: در پی این مراودات، شاهد رشد 40 درصدی روابط تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2018 نسبت به سال 2017 بودیم.
وی با ابراز خرسندی از دیدارهای خوب 2 جانبه طی روزهای گذشته با رییس جمهوری، رییس مجلس، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر امور خارجه ایران، بیان کرد: در سایه این دیدارها به دنبال افزایش روابط هستیم و مجلس آذربایجان در این خصوص مصمم به برداشتن گام های اساسی است.
وی جمهوری اسلامی ایران را یکی از نخستین کشورهای دارای روابط عمیق با جمهوری آذربایجان طی 27 سال گذشته عنوان کرد و ادامه داد: روابط دیپلماتیک 2 کشور در سال های طولانی گذشته همواره رو به پیشرفت بوده است و از این پس نیز همین روند ادامه می یابد.
رییس مجلس جمهوری آذربایجان تاکید کرد: البته روابط کنونی نیز با توجه به ظرفیت های 2 کشور قابل قبول نیست و افزایش این میزان باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با ابراز خرسندی از حضورش در ارومیه اضافه کرد: این شهر همواره شهر قهرمانان شهید بوده است و امیدواریم ارتباط بیشتری با این شهر و آذربایجان غربی داشته باشیم.
«اسداف» با اشاره به اینکه ارتقای روابط با استان های مختلف ایران به ویژه استان های مرزی بسیار برای جمهوری آذربایجان با اهمیت است، گفت: این روابط اقتصادی در حد مطلوبی نیست و باید ارتقا یابد‌.
وی بازدید از کارخانه مارال تریلر ارومیه را مفید ارزیابی کرد و افزود: جمهوری آذربایجان می تواند زمینه توسعه فعالیت های تولیدی این کارخانه را در این کشور فراهم کند که در این صورت روند صادرات کالاهای تولیدی به روسیه به عنوان یکی از مقاصد مهم این شرکت تسهیل می شود.

** روابط آذربایجان غربی و جمهوری آذربایجان تاریخی و گسترده است
استاندار آذربایجان غربی هم در این دیدار گفت: مراودات این استان با جمهوری آذربایجان تاریخی و گسترده است و باید با استفاده از ظرفیت های 2 طرف در حوزه های مختلف ارتقا یابد.
محمدمهدی شهریاری افزود: آذربایجان غربی در حال حاضر ظرفیت های خوبی در حوزه های اقتصادی، آموزش عالی، علوم پزشکی، گردشگری، کشاورزی و صنعت دارد که می تواند محور ارتقای روابط 2جانبه باشد.
وی اضافه کرد: کشاورزی از جمله مهمترین بخش های اقتصادی آذربایجان غربی به شمار می رود و با توجه به تولیدات خوب چغندرقند، سیب، انگور و دیگر محصولات باغی و زراعی در استان، می توان زمینه تامین نیازهای این بخش در جمهوری آذربایجان را فراهم کرد.
وی بیان کرد: همچنین آذربایجان غربی دارای جاذبه های گردشگری قابل توجهی از جمله آثار ملی و جهانی است و می تواند میزبان گردشگران جمهوری آذربایجان باشد.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به امکان راه اندازی شهرک صنعتی مشترک بین این استان و جمهوری آذربایجان ادامه داد: آمادگی لازم برای همکاری های لازم در این خصوص وجود دارد.
شهریاری با تاکید بر اینکه توسعه همکاری بین ایران و جمهوری آذربایجان در جلوگیری از نفوذ بیگانگان بسیار موثر است، گفت: با تلاش سفرای 2 کشور همکاری های بسیار خوب و رو به گسترشی بین ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد که در حوزه های منطقه ای و بین المللی نیز تعمیم یافته است.
وی ابراز امیدواری کرد تا در این سفر صفحه جدیدی در روابط بین جمهوری آذربایجان و آذربایجان غربی باز شود.
به گزارش ایرنا، رییس مجلس ملی جمهوری‌ آذربایجان روز گذشته نیز با مقامات بلندپایه ایران از جمله همتای ایرانی خود، دکتر روحانی و وزیر امور خارجی کشورمان دیدار و از توسعه روابط سیاسی 2 کشور ابراز خرسندی کرد.
اگرچه توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان همواره مورد تأکید روسای جمهوری 2 کشور قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد این کشورهای دوست و همسایه هنوز تا رسیدن به نقطه عطف دوجانبه فاصله دارند.
طی پنج سال گذشته رؤسای ‌جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان 12 بار با یکدیگر دیدار و گفت ‌و گو داشته‌اند و نتیجه آن توسعه روزافزون روابط و همکاری‌های فی‌ مابین بوده و اکنون روابط تهران - باکو با شیب ملایمی رو به بالاست.
ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه استفاده از منابع انرژی‌ دریای خزر، تصمیم برد – برد و مهمی مبنی ‌بر فعالیت مشترک در این حوزه اتخاذ کردند که تسریع در اجرای آن به نفع 2 کشور خواهد بود و این همکاری های مشترک، روابط اقتصادی کشورها را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.
جمهوری آذربایجان به ‌خاطر فرهنگ، دین، مذهب و زبان مشترک یکی از نزدیک‌ترین کشورها به ایران به شمار می رود و از زمان استقلال این کشور نیز روابط بسیار خوبی میان 2 کشور برقرار بوده است.
2093/3072
کد N2043880

وبگردی