آفتاب
رییس مجلس جمهوری آذربایجان:

باکو به دنبال افزایش مبادلات تجاری با آذربایجان غربی است

باکو به دنبال افزایش مبادلات تجاری با آذربایجان غربی است

ارومیه - ایرنا - رییس مجلس جمهوری آذربایجان گفت: این کشور به دنبال تقویت روابط و افزایش مبادلات اقتصادی با ایران به ویژه استان هایی نظیر آذربایجان غربی است.

«اکتای اسداف/oktai asadov» روز چهارشنبه در بدو ورود به ارومیه و در گفت و گو با خبرنگاران افزود: افزایش مبادلات تجاری و صنعتی بین آذربایجان غربی و جمهوری آذربایجان مهمترین هدف این سفر به شمار می رود.
وی اضافه کرد: در این سفر یک روزه با مسوولان اقتصادی آذربایجان غربی دیدارهای دوجانبه ای جهت ارتقای سطح همکاری ها در زمینه های مختلف خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا، «اکتای اسداف» و هیات همراه وی پس از ورود به ارومیه در کارخانه مارال صنعت و فاز توسعه آن حضور می یابند و از ظرفیت های این بنگاه اقتصادی بازدید می کنند.
رییس مجلس ملی جمهوری‌ آذربایجان روز گذشته با مقامات بلندپایه ایران از جمله همتای ایرانی خود و دکتر روحانی دیدار و از توسعه روابط سیاسی 2 کشور ابراز خرسندی کرد.
اگرچه توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان همواره مورد تأکید روسای جمهوری 2 کشور قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد این کشورهای دوست و همسایه هنوز تا رسیدن به نقطه عطف دوجانبه فاصله دارند.
طی پنج سال گذشته رؤسای ‌جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان 12 بار با یکدیگر دیدار و گفت ‌و گو داشته‌اند و نتیجه آن توسعه روزافزون روابط و همکاری‌های فی‌ مابین بوده و اکنون روابط تهران - باکو کُند ولی با شیب ملایمی رو به بالاست.
ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه استفاده از منابع انرژی‌ دریای خزر، تصمیم برد – برد و مهمی مبنی ‌بر فعالیت مشترک در این حوزه اتخاذ کردند که تسریع در اجرای آن به نفع 2 کشور خواهد بود و همکاری های مشترک روابط اقتصادی کشورها را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.
جمهوری آذربایجان به ‌خاطر فرهنگ، دین، مذهب و زبان مشترک یکی از نزدیک‌ترین کشورها به ایران به شمار می رود و از زمان استقلال این کشور نیز روابط بسیار خوبی میان 2 کشور برقرار بوده است.
2093/3072
کد N2043626

وبگردی