آفتاب
رئیس سازمان میراث فرهنگی:

اشیا و آثار تاریخی تجلی بخش هویت ملت ها هستند

اشیا و آثار تاریخی تجلی بخش هویت ملت ها هستند

تهران- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اشیا و آثار تاریخی هر کشوری تجلی بخش هویت ملت آن کشور است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا علی اصغر مونسان روز سه شنبه در نشست تخصصی فرماندهان ناجا، معاونان و مدیران یگان های حفاظت سازمان میراث فرهنگی افزود: آثار تاریخی و فرهنگی نمایانگر مبنای تمدن بشری و به عبارتی میراث تاریخی و فرهنگی متعلق به همه بشریت است و اهمیت آن نشان می دهد که موضوع مربوط به قوم یا یک منطقه نیست زیرا همه ملت ها در شکل گیری تمدن بشری نقش دارند.
وی تصریح کرد: میراث گران بهای جامانده برای ما بخش بزرگی از فرهنگ و تمدن بشری را تشکیل می دهند؛ بنابراین حفاظت از اموال و میراث فرهنگی یک رسالت جهانی و مربوط به همه جهانیان است. در همه جهان ملت ها با حساسیت ویژه ای این موضوع را تعقیب می کنند و برای حفظ میراث فرهنگی و بناهای تاریخی اهمیت خاصی قائل هستند.
معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: ملت و کشور ما به واسطه سابقه تاریخی و نقشی که در تمدن بشری داشته اند، دارای داشته های فراوان فرهنگی و بناهای تاریخی در قالب میراث ملموس و ناملموس فراوان و بی نظیری در دنیا است که این مهم وظیفه ما را به دلیل انتظار ملت های جهان سنگین تر کرده است.
مونسان با بیان اینکه باید در حفاظت این آثار گرانبها هر چه بیشتر تلاش کنیم، گفت: وظیفه حفاظت از میراث فرهنگی علی القاعده به عهده حکومت ها و دولت ها در همه جهان است اگر چه مردم نیز با مشارکت و علاقمندی در این بخش کمک رسانان خوبی هستند.
وی اظهار داشت: در این ارتباط با واقعیت تلخی نیز روبرو هستیم؛ اینکه میراث فرهنگی در معرض آسیب و تخریب قرار دارند و این مساله می تواند مربوط به بلایای طبیعی، جنگ ها، نفوذ بیگانگان و دیگر عوامل باشد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: در این میان آنچه که بسیار مهم و جبران ناپذیر است، جرایم علیه میراث فرهنگی است که موضوع بسیار مهم و حائز اهمیتی است زیرا این مهم جز خطرناک ترین و مخرب ترین جرایم است.
وی تصریح کرد: جرایم علیه میراث فرهنگی مربوط به یک ملت، قوم یا یک منطقه نیست زیرا وقتی جرمی علیه میراث فرهنگ رخ می دهد همانند این است که جرم علیه همه بشریت رخ داده و به همین دلیل است که در همه کشورها قوانینی که در حوزه میراث فرهنگی جرم محسوب می شود، بسیار سخت گیرانه است.
مونسان با بیان اینکه اگر بخواهیم از همه داشته های فرهنگی خود حفاظت کنیم، علی القاعده روش های مختلفی را باید به کار بگیریم، افزود: اگر بخواهیم با توجه به نیروهای محدودی که در اختیار داریم و جرم را قبل از وقوع آن مهار کنیم، موضوعات پیشگیری بسیار مهم و حائز اهمیت است.
اجتمام*1933*2181*1834
کد N2042626

وبگردی