آفتاب

موج افزایش قیمت طلا به بازار تهران رسید

موج افزایش قیمت طلا به بازار تهران رسید

تهران- ایرنا- موج افزایش قیمت طلا که از هفته گذشته در بازارهای جهانی آغاز شده بود، سرانجام به بازار تهران نیز کشیده شد و امروز(سه شنبه) بهای انواع سکه پس از مدت ها روند افزایشی به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در هفته گذشته بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به دلیل احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا رو به افزایش نهاد؛ هرچند این افزایش پایین تر از حد مورد انتظار بود اما تضعیف دلار آمریکا بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت طلا گذاشت.
به طور سنتی بهای طلا و ارزش دلار در بازارهای جهانی مقابل هم هستند؛ هنگامی که ارزش دلار تضعیف می شود، سرمایه گذاران ترجیح می دهند دارایی خود را به سمت بازار طلا و خرید این فلز گرانبها سوق دهند.
با همین رویکرد قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به 1270 دلار رسیده که بالاترین رقم در پنج ماهه اخیر است و از این رو بهای طلا و مسکوکات آن نیز در بازار تهران رشد کرد.
بنا بر نرخ های اعلامی اتحادیه طلا، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز (سه شنبه) سه میلیون و 500 هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید سه میلیون و 700 هزار تومان و نیم سکه یک میلیون و 900 هزار تومان فروخته می شود.
معامله گران هر قطعه ربع سکه را یک میلیون و 150 هزار تومان و هر سکه گرمی را 650 هزار تومان به خریداران عرضه می کنند.
در بازار طلا، هر مثقال طلا یک میلیون و 415 هزار تومان و هر گرم طلای خام 18 عیار 326 هزار و 700 تومان خرید و فروش می شود.

** آخرین نرخ ها در بازار ارز
صرافی ملی ایران امروز هر یورو را 12 هزار و 200 تومان و هر دلار آمریکا را 10 هزار و 500 تومان به خریداران می فروشد و در مقابل هر یورو را 12 هزار و 150 تومان و هر دلار را 10 هزار 40 تومان می خرد.
دیروز در سامانه نظارت ارز (سنا) میانگین بهای فروش هر یورو 11 هزار و 825 تومان و هر دلار 10 هزار و 214 تومان بود و در نیما هر یورو 9 هزار و 378 تومان و هر دلار 8 هزار و 970 تومان مبادله شد.
نرخ ها در سامانه سنا بیانگر معاملات انجام شده توسط بانک ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است و در سامانه نیما حواله های ارزی مبادله می شود.
فعالان بازار ارز، افزایشی شدن نرخ ارزهای عمده را ناشی از افزایش تقاضای شرکت ها در پایان سال میلادی برای تسویه حساب با شرکای تجاری خود می دانند که البته بانک مرکزی اعلام کرده که برای پاسخگویی به این تقاضا و تامین ارز مورد نیاز، از امروز همه صرافی های مجاز می توانند از طریق بانک های عامل نسبت به خرید ارز از بانک مرکزی برای مشتریان خود اقدام کنند.
اقتصام*2025 ** 2023
کد N2042529

وبگردی