آفتاب

رئیس مجلس جمهوری آذربایجان برای چهارمین بار به ایران می آید

رئیس مجلس جمهوری آذربایجان برای چهارمین بار به ایران می آید

باکو – ایرنا - «اوکتای اسداف» رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان،برای چهارمین بار به ایران می آید، وی پیش از این در سال های 2010 و 2013 ,2014میلادی نیز به منظور تعمیق روابط و توسعه همکاری های دو کشور به ایران سفر کرده است.

به گزارش ایرنا ، اسداف روز سه شنبه در راس یک هیات پارلمانی به دعوت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای دیدار دو روزه وارد تهران می شود .
‌دیدار با همتای ایرانی ، رئیس جمهوری، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر امور خارجه ایران و کنفرانس خبری مشترک با رئیس مجلس شورای اسلامی از برنامه های سفر رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان به ایران اعلام شده است .
اسداف همچنین قرار است در جریان سفر به ایران به شهر ارومیه هم سفر کند.
تاریخچه روابط پارلمانی ایران و جمهوری آذربایجان
برقراری روابط پارلمانی دو کشور به بدو استقلال جمهوری آذربایجان بر می گردد. در دسامبر سال 1991 میلادی برای نخستین بار هیات نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان به رهبری «زیاد صمدزاده»، معاون اول شورای عالی این کشور به ایران سفر کرد .
هدف اصلی این سفر، به رسمیت شناختن استقلال جمهوری آذربایجان از سوی دولت ایران بود. هیات نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان در این سفر موفق شدند موافقت ایران برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری آذربایجان و حمایت تهران برای عضویت این کشور در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را کسب کنند .
در نتیجه این دیدارها و مذاکرات، دولت ایران، استقلال جمهوری آذربایجان را در 25 دسامبر 1991 میلادی به رسمیت شناخت.
اعلام استقلال ملی جمهوری آذربایجان در سال 1991 میلادی به تقویت روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه ها از جمله تعاملات پارلمانی تحرک بخشید .
** تشکیل گروه دوستی پارلمانی
نخستین سفر هیات پارلمانی ایران به جمهوری آذربایجان به نوامبر سال 1996 میلادی بر می گردد ، در این سال هیات پارلمانی ایران به سرپرستی سیدرضا اکرمی، عضو هئیت رئیسه و رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به باکو سفر کردند.
در جریان این سفر، هیات ایرانی با حیدر علی اف رئیس جمهوری وقت جمهوری آذربایجان دیدار و درباره تاسیس گروه دوستی پارلمان دو کشور به توافق رسیدند و در مجلس ملی این کشور طرح تاسیس گروه دوستی با هدف توسعه روابط میان مجلس دو کشور به تصویب رسید .
گروه دوستی پارلمان ایران و جمهوری آذربایجان، در حال حاضر به سرپرستی واصف طالب اف رئیس مجلس عالی نخجوان به فعالیت خود ادامه می دهد .

** سفرهای مستمر و متقابل روسای مجالس
سفرهای متقابل و مستمر روسای مجالس ایران و جمهوری آذربایجان در طول سال های گذشته نشانگر عمق روابط دو کشور است .
مرتضی علی عسگراف رئیس سابق مجلس ملی جمهوری آذربایجان دو بار در دسامبر سال 1998 و ژوئن سال 1999میلادی به ایران سفر کرد.
اسد اف نیز سه بار و در فوریه سال 2010 ، اوت سال 2013 و فوریه سال 2014 میلادی به ایران سفر کرده است .
سفرهای رؤسای مجلس شورای اسلامی ایران، شامل سفر غلامعلی حداد عادل در ماه نوامبر سال 2007 و علی لاریجانی در جولای سال 2011 نقش مهمی در توسعۀ روابط بین پارلمانی دو کشور بازی کرده است .
تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی، انعقاد قراردادها و تصویب آنها علاوه بر گسترش روابط بخش‌های قانونگذاری بر توسعۀ روابط در حوزه های اقتصادی و سیاسی نیز تأثیر مثبت داشته است.
روابط پارلمانی جمهوری آذربایجان و ایران در قالب دیدارها و مذاکرات بین رؤسای مجلس دو کشور و سفر هیات‌های نمایندگان در سطوح مختلف منجر به توسعه و گرمی روابط دو کشور در بخش‌های مختلف، ایجاد اعتماد و تفاهم متقابل و نزدیکی دو کشور شده است.
خاورم ** 337** 1579
کد N2041663

وبگردی