آفتاب

زیرساختهای جاده ای چابهار- افغانستان مناسب ترانزیت کالا نیست

زیرساختهای جاده ای چابهار- افغانستان مناسب ترانزیت کالا نیست

چابهار -ایرنا - رئیس عمومی تسهیلات تجارتی و ترانزیتی وزارت تجارت و صنایع افغانستان با اشاره به موقعیت های ترانزیتی بندر چابهار گفت: زیرساخت های جاده ای چابهار به افغانستان و امکانات رفاهی این مسیر مناسب ترانزیت کالا نیست.

سید یحیی اخلاقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در چابهار اظهار داشت: کاهش هزینه ‌های ترانزیتی و تسهیل صدور ویزا در دستور کار کمیته پیگیری موافقتنامه اجرایی هند، افغانستان و ایران است و باید از بندر چابهار به بهترین شکل در صادرات و واردات کالا استفاده کنیم.
وی بیان کرد: راه های جاده ای چابهار به مرز افغانستان باید 2 بانده و در حد ترانزیتی شود و پرواز کابل به چابهار نیز راه اندازی تا تجار بتوانند آسان در این منطقه تردد کنند.
رئیس عمومی تسهیلات تجارتی و ترانزیتی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت:یکی از راه های اتصال افغانستان به آبهای آزاد ایران بندر چابهار است که باید مسئولان هر چه سریعتر زیرساخت های حمل و نقل و امکانات رفاهی برای رانندگان کامیون ها را فراهم کنند تا روابط اقتصادی بیشتری را شاهد باشیم.
وی ادامه داد: موضوعات کنسولی و کاهش هزینه ‌های ترانزیتی خودروهای افغانستان و ایران از مشکلات مهم محسوب می شود که در دستور کار کمیته اجرایی موافقتنامه چابهار است.
وی خاطرنشان کرد: هر چه امکان تردد آسانتر شود استقبال بیشتری از بندر چابهار خواهیم داشت و دولت و مردم افغانستان تمایل زیادی برای استفاده تجاری از این بندر دارند.
اخلاقی تصریح کرد: چابهار بهترین و نزدیک ترین مسیر برای دسترسی به آبهای آزاد است و می تواند در توسعه اقتصادی افغانستان موثر واقع شود.
وی به ترانزیت گندم اهدایی هند به افغانستان اشاره کرد و افزود: از این مسیر استفاده کرده ایم و می دانیم اهمیت زیادی در جابجایی کالا و واردات کالاهای مورد نیاز ما دارد و باید با کمک همدیگر مشکلات پیش روی حمل و نقل را مرتفع کنیم.
رئیس عمومی تسهیلات تجارتی و ترانزیتی وزارت تجارت و صنایع افغانستان با قدردانی از تلاش های دولت ایران برای توسعه بندر چابهار خاطرنشان کرد: ما همیشه از دولت و مردم ایران به دلیل مهمان نوازی سپاسگزاریم.
وی بیان کرد: یکی از راه های حمل و نقل کالا و ترانزیت بار با ریل است که امیدواریم از طریق استان سیستان و بلوچستان و مشهد ریل به افغانستان متصل شود تا شاهد ترانزیت حجم بالایی از کالاها باشیم.
اخلاقی به توافقنامه بین سه کشور ایران، هند و افغانستان اشاره کرد و افزود: این توافقنامه به توسعه روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی سه کشور منجر می شود و بزودی شاهد تحول در این مناطق و توسعه حمل و ترانزیت خواهیم بود.
3043**3213 **6081
کد N2041384

وبگردی