آفتاب

مقامات آمریکایی: ترامپ در پی خروج نیروهای نظامی از افغانستان است

مقامات آمریکایی: ترامپ در پی خروج نیروهای نظامی از افغانستان است

همشهری آنلاین: دولت آمریکا ظاهرا به دنبال کاهش قابل‌توجه تعداد سربازان خود در افغانستان است. رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات این کشور نوشته‌اند احتمالا هفت هزار سرباز آمریکایی به کشور بازگردانده خواهند شد.

به گزارش دویچه وله، رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند دولت این کشور در نظر دارد از شمار سربازان آمریکایی در افغانستان بکاهد. نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال شامگاه پنج‌شنبه ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر) با استناد به منابع آگاه خبر دادند که در پی تصمیم دولت احتمالا نیمی از ۱۴ هزار سرباز آمریکایی مستقر در افغانستان به کشورشان باز گردانده خواهند شد.

گفته می‌شود دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا به وزارت دفاع این کشور دستور داده تا روند اجرای انتقال سربازان را آغاز کند. پنتاگون در این زمینه تا کنون سکوت اختیار کرده است.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته تصمیم دولت در این زمینه قطعی است و شمار قابل‌توجهی از نیروهای آمریکایی از افغانستان بازگردانده خواهند شد. در مورد زمان‌بندی خروج سربازان هنوز هیچ جزئیات قابل تأییدی در اختیار نیست. یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته احتمالا این عملیات در تابستان به اجرا درخواهد آمد. به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

دونالد ترامپ بارها از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان انتقاد کرده و خواستار پایان دادن به عملیات سربازان آمریکایی در این کشور شده بود. با این حال اوایل امسال جیمز متیس، وزیر دفاع و دیگر مقامات نظامی موفق شدند تا ترامپ را متقاعد کنند که حضور سربازان آمریکایی در افغانستان برای اعمال فشار به طالبان و مبارزه با داعش ضرورت دارد.

ترامپ دو روز پیش با اعلام پیروزی بر داعش در سوریه اعلام کرد آمریکا نیروهای نظامی خود را از این کشور خارج خواهد کرد.

این تصمیم با انتقادهای فراوان داخلی و خارجی روبرو شد. یک روز پس از اعلام این تصمیم جیمز متیس نیز با انتشار متن استعفانامه خود از سمتش کناره‌گیری کرد.

منابع آگاه گفته‌اند خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و افغانستان عامل اصلی دلیل استعفای متیس بوده است. ژنرال متیس هر چند در استعفانامه خود به این تصمیمات اشاره‌ای نکرده، اما با این حال تأکید کرده به این دلیل استعفا می‌دهد تا رییس‌جمهور بتواند وزیر دفاع دیگری را که نظرات همسوتری با او دارد، به خدمت بگیرد.

نیروهای نظامی آمریکا از زمان حمله این کشور علیه طالبان در سال ۲۰۰۱ در افغانستان مستقر هستند. به گزارش خبرگزاری فرانسه در این مدت تا کنون بیش از دو هزار و ۴۰۰ سرباز آمریکایی جان خود را از دست داده و این جنگ بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار هزینه برای آمریکا به همراه داشته است.

آمریکا و ناتو در سال ۲۰۱۴ رسما به مأموریت خود در افغانستان پایان دادند اما با این حال نیروهای آمریکایی و سربازان ناتو برای حمایت از نیروهای محلی و ارائه مشاوره نظامی همچنان در این کشور باقی ماندند.

در حال حاضر طالبان کنترل تقریبا نیمی از خاک افغانستان را در اختیار دارد و بیش از هر زمان دیگری در ۱۷ سال گذشته از قدرت برخوردار است.

در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی برای از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان صورت گرفته اما این تلاش‌ها هنوز به نتیجه قابلتوجه‌ای نرسیده است.

ناظران سیاسی نسبت به آینده مذاکرات صلح میان طالبان و دولت مرکزی در صورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ابراز نگرانی کرده و معتقدند طالبان می‌تواند از این موقعیت سوءاستفاده کند.

کد N2038093

وبگردی