آفتاب
توسط محققان کشور؛

خط تولید تورهای قفس پرورش ماهی در دریا راه اندازی شد

خط تولید تورهای قفس پرورش ماهی در دریا راه اندازی شد

توسط محققان کشور، خط تولید تورهای قفس پرورش ماهی در دریا راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به محدودیت منابع آبی داخل کشور و وجود سواحل دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان، پرورش ماهی در قفس از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می شود.

تور یکی از بخش های اصلی قفس پرورش ماهی در دریا است که نقش موثری در حفاظت از سرمایه گذاری انجام شده و بهره وری پرورش ماهی در این روش دارد به طوری که با بروز کوچکترین مشکلی در تورهای بدون گره مصرفی، کل سرمایه، امکانات و زمان مصرف شده برای پرورش آبزیان محصور در قفس از بین خواهد رفت.

تاکنون این تورها از کشورهای اروپایی و چین وارد می شد که مشکلاتی را برای فعالان صنعت شیلات به وجود آورده بود. تورهای وارداتی از اروپا قیمت های بالایی داشته و زمان تحویل آنها معمولا طولانی است.

همچنین اغلب تورهای چینی کیفیت مناسبی برای استفاده در قفس های پرورش آبزیان در دریا را ندارند، بنابراین در هر دو حالت ریسک و هزینه های تولید صنعت ماهی به روش پرورش در قفس افزایش می یابد.

از این رو محققان جهاد دانشگاهی واحد البرز موفق به راه اندازی خط تولید تورهای قفس پرورش ماهی در دریا شدند که روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی و راه اندازی شد.

نمونه تورهای تولید شده توسط این محققان، آزمون های کیفی مکانیکی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند، لذا با دانش فنی کسب شده ضمن تولید صنعتی، مراحل ارزیابی عملکرد میدانی این تورهای بومی شده در شرایط واقعی دریای خزر در دست پیگیری است.

محققان این طرح معتقدند قیمت توری که در حال حاضر تولید می شود حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین تر از نمونه های خوب نروژی است.

همچنین محققان این پروژه معتقدند که این تورها بدون آنکه تعمیر و نگهداری شوند می توانند برای پرورش ماهی به کار بروند.

کد N2036845

وبگردی