آفتاب

افزایش ۵۰ درصدی بودجه پارک‌های فناوری/حمایت بخش خصوصی از شرکت‌های دانش‌بنیان قانونمند شود

افزایش ۵۰ درصدی بودجه پارک‌های فناوری/حمایت بخش خصوصی از شرکت‌های دانش‌بنیان قانونمند شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ایران از افزایش ۵۰ درصدی بودجه پارک‌های علم و فناوری در سال ۹۸ خبر داد و گفت: حمایت بخش خصوصی از شرکت‌های دانش‌بنیان باید قانونمند شود.

به گزارش ایسنا، علی نوبخت حقیقی در آئین جشن پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی که امروز در این دانشگاه برگزار شد، ابتدا به برخی چالش‌ها در امر پژوهش پرداخت و توضیح داد: برخی از مهمترین چالش‌ها در این عرصه شامل نقش پررنگ دولت در تامین منابع مالی و کمرنگ بودن نقش بخش خصوصی مربوط به توجه کافی به طرف تقاضای علم و فناوری، نبود ساز و کارهای لازم در بخش‌ها، سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی برای تشخیص توانایی‌های پژوهشی و بهره برداری از آنها و عدم شناسایی نیازمندی‌های پژوهشی و مدیریتی آن است.

وی همچنین برخی دیگر چالش‌ها در این عرصه را نقد نظام ارزیابی اثربخش سیاست‌های پژوهش در توسعه فناوری، کمبود سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای تامین بودجه و ضعف مشتری‌گرایی و تقاضا محوری عنوان کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ایران سپس به برخی راهکارها در این زمینه پرداخت و تشریح کرد: از جمله این راهکارها که در لایحه بودجه ۹۸ و برنامه ششم توسعه نیز ترتیب داده شده، می‌توان به حمایت دولت از تعاملات بین‌المللی مراکز پژوهشی و فناوری، پشتیبانی بهره‌گیری از ظرفیت بنگاه‌های بزرگ برای کاربست محصولات دانش بنیان و ورود آنها به بازار، جلوگیری از افت شتاب تولید علم کشور، حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان، حمایت از گسترش و توسعه پارک‌های علم و فناوری به منظور شکل‌گیری شرکت‌های نوپا و تسهیل فعالیت‌های تجاری‌سازی، اولویت مسائل پژوهشی به پروژه‌های مساله محور در راستای تامین مالی پژوهش، ارتقای توانمندی مدیران پژوهشی و انتخاب مدیران خودباور به تولید ملی برای هدایت مجموعه‌های پژوهشی اشاره کرد.

نوبخت حقیقی ضمن تاکید بر ضرورت خودکفایی دانشگاه‌ها و انتقاد از وصول بخشنامه‌های متحدالشکل به آنها، خاطرنشان کرد: اگر دست دانشگاه به طرف دولت دراز باشد دیگر دانشگاه نیست، بلکه مدرسه است. این در حالیست که دانشگاه با پژوهش خلق ثروت می‌کند و از این لحاظ باید در جایگاه خود قرار گیرد.

وی در همین زمینه با بیان اینکه دانشگاه باید در روز مبادا خلق ثروت کند، اظهار کرد: اکنون روز مبادا فرا رسیده و آن هم روزی است که سیاست‌های جهانی کشور ما را منزوی کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ضمن تاکید بر ضرورت جهت دار کردن علم به سمت رفع حاجات ملت، انقباض بودجه‌ای سال ۹۸ را یادآور شد و افزود: خبر خوب آنکه بودجه پارک‌های علم و فناوری ۵۰ درصد افزوده شده است.

نوبخت حقیقی در پایان با اشاره به اینکه بخش خصوصی آنطور که باید و شاید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت نمی‌کند، گفت: این حمایت باید قانونمند شود.

انتهای پیام

کد N2035320

وبگردی