آفتاب
مدیرعامل ایران ایر خبرداد؛

درخواست تمدید مجوز اوفک برای خرید بقیه ایرباس‌های برجامی

درخواست تمدید مجوز اوفک برای خرید بقیه ایرباس‌های برجامی

مدیرعامل هما گفت: در هیچ یک از قراردادهای خرید هواپیما کوتاه نیامده ایم و انتظار داریم اتحادیه اروپا برای خرید بقیه ایرباس ها، تمدید مجوز اوفک را دریافت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزانه شرفبافی در نشست خبری سومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل و صنایع وابسته گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ۵۷ سال عمر دارد و امیدواریم به صدسالگی عمر این شرکت نیز دست یابیم. همچنین نگرانی از تحریم ها نداریم و خدمات رسانی این شرکت به قوت ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به فعالیت بالای شرکت هما در بخش مهندسی، تعمیرات و نگهداری هواپیما اظهارداشت: در زمینه طراحی قطعات و دستگاه های موردنیاز نیز کار بزرگی انجام داده ایم و یکی از دستگاه های تستر موتور هواپیما را طراحی و بهره برداری کرده ایم که دستگاه مهمی در این صنعت به شمار می رود. این دستگاه محصول مهندسان هما بوده و از هیچ شرکت خارجی کمک نگرفته ایم.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این شرکت در بخش عملیاتی شامل مهمانداران، خلبانان، دیسپچرها و کترینگ نیز فعال است و به عنوان مثال تولیدات کترینگ هما در فرودگاه امام (ره) به همه هواپیماهای داخلی و خارجی می تواند خدمات ارائه داده و از روزانه ۳ هزار پُرس غذا به ۲۵ هزار پرس غذا تولیدات کترینگ هما افزایش یافته است.

مدیرعامل ایران ایر به تحریم هواپیماهای این شرکت اشاره و تصریح کرد: دولت آمریکا حتی هواپیماهای زمینگیر ما را هم تحریم کرده است، حتی هواپیمایی را که فروخته ایم و برای استفاده در دانشگاه های هوانوردی متلاشی کرده ایم هم در لیست تحریم قرار داده است، با این حال هیچ یک از پروازهای خارجی هما لغو نشده است.

شرفبافی درباره خرید هواپیما گفت: سه قرارداد بزرگ خرید هواپیما در طول برجام امضا کرده ایم که در نتیجه این قراردادها ۱۶ فروند هواپیما شامل دو فروند ایرباس ۳۲۰، یک فروند ایرباس ۳۲۱ و ۱۳ فروند ATR وارد کشور شده است،ضمن اینکه ۵ فروند از این ۱۳ فروند ATR را توانستیم بعد از تاریخ ۸ آگوست وارد کشور کنیم.

شرفبافی ادامه داد: در زمینه اجرای هیچ یک از این قراردادها کوتاه نیامده ایم و همواره دست بالا را داشته ایم. انتظار داریم اتحادیه اروپا برای ایرباس مانند ATR ها تمدید مجوز اوفک را دریافت کند و از بوئینگ می خواهیم با هما مذاکرات خود را ادامه دهد.

مدیرعامل هما برگزاری دوره آموزشی «همای دانا،همای توانا» مبنی بر پرورش ۵۰ نفر کارشناس خبره صنعت هوانوردی را یادآور شد و گفت: این شرکت در زمینه توسعه پروازهای منطقه ای را در دست اقدام دارد که به عنوان نمونه دو فروند ATR در فرودگاه بندرعباس به صورت ثابت و شب خواب قرار دارند که پروازهای منطقه جنوب کشور را تحت پوشش قرار دارند. همچنین پرواز منطقه ای بین الملل با ATR شامل تهران-باکو و تبریز – باکو آغاز شده است.

شرفبافی درباره تأخیرات پروازی گفت: ۷ درصد پروازهای داخلی هما و ۱۳ درصد پروازهای خارجی این شرکت با کاهش تأخیرات روبرو بوده است، هر چند که مسائل دیگری نیز مانند بدی آب و هوا در تأخیرات پروازی موثر هستند.

به گفته وی، برای کاهش تأخیرات پروازی تفاهم نامه تأمین هواپیمای بک آپ با سایر ایرلاین ها و انجمن شرکت های هواپیمایی به امضا رسانده ایم تا در صورت داشتن تأخیر به دلیل نقص فنی هواپیما، از هواپیماهای دیگر شرکت ها استفاده کنیم.

شرفبافی با تأکید بر اینکه هما توانسته در ماه های گذشته ۲۶ مسیر جدید پروازی به مناطق کمتر برخوردار داخلی ایجاد کند، در خصوص موفقیت خود در این شرکت گفت: در صنعت هوانوردی نگاه جنسیتی وجود ندارد و آمارها نشان می دهد که در این سمت موفق بوده ام. در کنار روزهای سخت، این انسان های سخت هستند که می مانند.

وی درباره شرایط اقتصادی هما نیز گفت: من در شرایط اقتصادی حضیض، هما را تحویل گرفته ام، ولی صلاح نمی دانم که اعداد درآمد و هزینه ها را اعلام کنم، چون جزو اصرار شرکت است.

شرفبافی درباره استقراض از سازمان بنادر افزود: در اول دی ماه سال گذشته قرار بود حقوق کارکنان را پرداخت کنیم که مجبور شدیم ۲۰ میلیارد تومان با مجوز وزیر سابق راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی استقراض کنیم که این مبلغ پیش از پایان سال گذشته تسویه شد، پس از آن دیگر هما از هیچ دستگاهی استقراض نداشت.

وی درباره گزارش هایی مبنی بر جابه جایی سوخت در هواپیماهای هما در پروازهای خارجی در کابین مسافران گفت: من از منظر یک طراح هواپیما می گویم که امکان ذخیره سازی سوخت در کابین مسافران هواپیما وجود ندارد. از نظر قوانین ایمنی هوانوردی، حتی جابه جایی ۴ لیتر سوخت نیز احتمال خطر دارد چه رسد به آنکه بخواهیم ۲ تُن سوخت را در کابین مسافران  حمل کنیم.

شرفبافی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر احتمال تغییر وی از مدیرعاملی هما گفت: برای من مهم نیست که بخواهم جابه جا شوم، من سرباز نظام هستم ولی از رسانه ها می خواهم که از پرداختن به حاشیه ها خودداری کرده و به جامعه امیدواری تزریق کنند.

کد N2035130

وبگردی