آفتاب

امضای تفاهم نامه ستاد احیای دریاچه ارومیه با جهاد دانشگاهی

امضای تفاهم نامه ستاد احیای دریاچه ارومیه با جهاد دانشگاهی

جهاد دانشگاهی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه، تفاهم نامه امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر جهاد دانشگاهی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه، توافقنامه سه جانبه ای در حوزه‌های اشتغال پایدار، حوزه پسماند و توسعه گیاهان دارویی امضا کردند.

 مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در این جلسه گفت: ما معتقدیم زنجیره آموزشی در جهاد دانشگاهی کامل است و باید از این پتانسیل استفاده شود.

وی ادامه داد: مسائل کشور بسیار حساس است و کشور وقت زیادی ندارد، هر چه بیشتر می‌گذرد زمان‌ها و سال‌ها را از دست می‌دهیم. اگر بتوانیم در ارومیه عملکرد خوبی داشته باشیم می‌توانیم از این تجربه، به‌عنوان الگو برای بقیه تالاب‌ها استفاده کنیم.

تجریشی افزود: حول محور تالاب‌ها می‌توانیم آب، کشاورزی و توسعه منطقه‌ای را ببینیم. حول این برنامه می‌توان برنامه‌های مختلفی را اجرا کرد. من توصیه می‌کنم ببینیم چگونه می‌توانیم موضوعات حوزه تالاب و آبریز را مدیریت کنیم و سپس در پی آن به کارهای دیگر مانند پسماند بپردازیم.

حمید ظهرابی معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این جلسه گفت: محیط‌زیست در حال حاضر در کشور به‌عنوان چالش جدی مطرح است و آب و آبریز و تالاب بخشی از این مشکلات زیست محیطی است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه سال‌ها بر اساس اصول علمی کارنکرده‌ایم ادامه داد: مدت‌هاست ذینفعان را در حد شأنشان در تصمیم‌گیری‌ها دخالت ندادیم و آن‌چنان‌که باید از ایشان اجرای وظایفشان را نخواستیم.

ظهرابی تصریح کرد: من معتقدم هیچ‌وقت دیر نیست و زمانی که شکست می‌خوریم نباید تلاش را متوقف کنیم. جهاد دانشگاهی برای ما کمک بزرگی است و می‌توانیم از ظرفیت‌هایش در سراسر کشور در موضوعات مختلف بهره ببریم.

وی درباره الگوی توسعه مشاغل خانگی به‌عنوان اهرم‌های اقتصادی گفت: اگر بتوانیم خوب برنامه‌ریزی کنیم تا کمترین تأثیر منفی بر منابع محیط‌زیستی داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم تغییر ایجاد کرده‌ایم.

ظهرابی گفت: اگر تکیه ما به موضوعات اجتماعی کم شود، نمی‌توانیم پایدار بمانیم و اگر نتوانیم وابستگی‌ها به منابع آب‌وخاک و دانه را اصلاح کنیم و بهره‌برداران را در چارچوبی که خودشان بخواهند قرار دهیم، نمی‌توانیم به نتایج مطلوب برسیم.

معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: برای احیای دریاچه ارومیه و تالاب‌ها و موضوع آب باید برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای باشد که خود مردم اجرا را بر عهده بگیرند، ما نیز باید از خانه‌ها تا مزارع تک‌تک، دیدگاه‌ها را عوض کنیم.

در متن این تفاهم‌نامه آمده است:

در راستای اجرای برنامه اشتغال فراگیر و باهدف استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مادی و معنوی طرفین تفاهم‌نامه در راستای اجرای برنامه عمل حفاظت، احیاء، مدیریت و بهره‌برداری مناسب از تالاب‌های کشور با مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی و جوامع محلی و همچنین همکاری در راستای اجرا و پیاده‌سازی طرح‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اشتغال‌زایی مشاغل سبز ذیل برنامه اشتغال فراگیر ازجمله طرح الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی و طرح توسعه فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی آسیب‌پذیر زیست‌محیطی در راستای خودکفایی عمومی و استقلال اقتصادی، تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری کوچک و متوسط مقیاس در راستای ایجاد اشتغال و معیشت جایگزین با تأکید بر کاهش فشار بر منابع آب‌وخاک انجام شود.

کمک به تولید دانش نوین و فناوری درزمینهٔ‌های به‌زراعی، به‌نژادی و همچنین تدوین و ارائه آموزش‌های علمی کاربردی و دوره‌های عالی پژوهشی در راستای بسترسازی جهت ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای کارآفرینان و دانش‌آموختگان درزمینهٔ گیاهان دارویی و شناسایی و تکمیل زنجیره ارزش بهره‌برداری از املاح معدنی دریاچه ارومیه شامل شناسایی مزیت‌های موجود، تدوین استانداردهای بهره‌برداری، توسعه روش‌های فراوری و توسعه بازار در کنار تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری در گیاهان دارویی شامل شناسایی مزیت‌های نسبی در هر منطقه، تعریف تناوب کشت، تدوین فراوری متناسب هر منطقه، بازاریابی و تجاری‌سازی تولیدات از اقداماتی است که در توافقنامه به آن اشاره‌شده است.

کد N2033485

وبگردی