آفتاب

انتشار ۳۵۰۰ نشریه دانشجویی در دانشگاه های کشور/ لزوم داشتن علم، اخلاق، انصاف و عدالت در نشریات

انتشار ۳۵۰۰ نشریه دانشجویی در دانشگاه های کشور/ لزوم داشتن علم، اخلاق، انصاف و عدالت در نشریات

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در آیین اختتامیه "جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه‌های شمال غرب کشور" در دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان گفت: نزدیک به ۳۵۰۰ نشریه دانشجویی از جانب دانشجویان در دانشگاه های کشور منتشر می‌شود که در واقع ابزاری محسوب می‌شود تا از این طریق وارد نقد یکدیگر شویم که این مهم، داشتن ویژگی‌های لازم علم، اخلاق، انصاف و عدالت را طلب می‌کند.

به گزارش ایسنا، آیین اختتامیه "جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه های شمال غرب کشور"، ویژه کنگره سراسری شهدای دانشجو، با حضور دکترغلامرضاغفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزارشد.

در این آیین دکتر غفاری با بیان اینکه نباید از یاد ببریم که در دانشگاه و در سرزمینی قرار داریم که در حوزه نشر و داشتن نشریه در تاریخ معاصر ایران جایگاه ویژه و خاصی دارد، اظهار کرد: اگر تاریخ سیاسی آذربایجان و خاصه تبریز را مورد دقت قرار بدهیم، بخشی از این تاریخ به نقش آذربایجان در حوزه مطبوعات و نشریات اجتماعی سیاسی و فرهنگی واندیشه ای که در مدار یک دغدغه شکل گرفته است، برمی‌گردد.

وی افزود: هنر نوشتن و قلم زدن، هنر گفتگو و هنر دیدن واقعیت‌های پیدا و پنهان است که کار ساده ای نیست، به همین دلیل دانشگاه باید بر خود ببالد که مجموعه دانشجویی در این فعالیت ورود پیدا کرده است چرا که این توانمندی جدید خود به عنوان یکی از شاخصه‌های داشتن سرمایه فرهنگی شناخته می‌شود.

وی اثرگذاری و مجاب کردن مخاطب را از ویژگی‌های یک نشریه برشمرد و گفت: متقاعد کردن زمانی اتفاق خواهد افتاد که آنچه را ما مطرح می‌کنیم مبتنی بر یک استدلال محکم، شواهد مستند و قوی باشد و نیز بتواند آن تحرک ذهنی لازم را در خواننده به وجود بیاورد ومخاطبان ما احساس کنند که گویا با مطالبی تازه روبرو هستند و ذهن مخاطبان مارا فعال نموده و در آنها هیجان احساس و ادراکی تازه به وجود بیاورد.

غفاری از الزامات دیگر یک نشریه را که نشریات دانشجویی باید به آن توجه کنند، رعایت انصاف و اخلاق دانست و گفت: بی تردید هر نشریه و هر مجموعه ای به گفتمان و ایده‌ای تعلق دارد و خودش را با این نگاه و گفتمان بازنمایی میکند اما توجه به انصاف و عدالت، خاصه انصاف و اخلاق، مهم ترین چیزی است که می تواند جایگاه یک مجموعه و نشریه را ارتقا بخشد.

وی بیان کرد: نکته دیگردر این خصوص موقعیت شناسی است واینکه ما در چه موقعیت و در چه زمانی و در چه فضایی می‌نویسیم و افکارمان را در اختیار دیگران قرار می دهیم و مخاطبان ما در چه فضایی به سر میبرند در این حرفه ما باید به به روزترین شناخت ها تسلط داشته باشیم و به اشراف مهارت‌های تکنیکی در باب آن مسئله دست پیدا کنیم.

دکتر حسن ولی زاده، رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز در بخشی از این مراسم در سخنانی، فعالیت‌های فرهنگی دانشگاهها را مکملی برای آموزش و پژوهش درجهت پویایی، بالندگی وارتقای همه جانبه دانشگاه و به طبع آن توسعه پایدارکشور دانست و گفت: نشریات دانشجویی، از ابزارهای بسیار مهم برای نیل به آرمان های دانشجویان به شمار می رود و در این راه، مسئولان وظیفه بسترسازی کلیه فعالیت های فرهنگی و تقویت و حمایت از راه اندازی نشریات جدید دانشجویی را برعهده دارند تا دانشجو بتواند در فضایی آزاد فعالیت کرده و نظرات خود را در زمینه های مختلف ابراز کند.

به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکترولی زاده در ادامه گفت: استقبالی که در جریان اجرای این جشنواره شاهد بودیم نشان ازشور و نشاط و علاقه دانشجویان به طرح مسائل فرهنگی و مطالبات آنهاست.

انتهای پیام

کد N2031945

وبگردی