آفتاب

دانشجویان غیر سیاسی نشده‌اند، فهم‌شان از سیاست تغییر کرده است

دانشجویان غیر سیاسی نشده‌اند، فهم‌شان از سیاست تغییر کرده است

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به تغییر روند دانشجویان در طول اعصار مختلف گفت: اگر جنب و جوش و فعالیت دانشجویان فعلی را با دانشجویان دهه گذشته مقایسه کنیم تفاوت‌های زیادی مشاهده خواهیم کرد.

دکتر روح الله اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروزه تحلیل‌های فراوانی مبنی بر اینکه دانشجویان غیر سیاسی و گوشه گیرشده اند به گوش می‌رسد که برخی آن را مورد نقد قرار می‌دهند، در حالی که من این تغییر رویه را به غیر سیاسی بودن دانشجویان تعبیر نمیکنم، بلکه معتقدم فهم آنها از سیاست تغییر کرده است.

رییس گروه مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی، اجتماعی دانشگاه فردوسی درخصوص شیوه فعالیت دانشجویان در گذشته اظهارکرد: عملکرد خاصی بر دانشجویان نسل قدیم یعنی دانشجویان دهه 60 و 70 حاکم بود به این ترتیب که آنها سیاست را به معنای مبارزه و نقد دولت می‌پنداشتند و گونه‌ای از آرمان‌گرایی برای ترسیم یک وضعیت مطلوب را در نظر می‌گرفتند، بنابراین دست به تحصن، اعتراض و شورش میزدند.

وی ادامه داد: در دنیای امروز شیوه فعالیت خشونت‌آمیز دانشجویان رو به افول است، یعنی دانشجویان دیگر سیاست را مترادف با دولت نمی‌دانند، بلکه به سیاست روزمره روی آورده‌اند و بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی، علمی، اجتماعی و ... می‌پردازند.

اسلامی با بیان اینکه این تغییر شیوه منجر به تکثرگرایی شده است، افزود: در حال حاضرجریان‌های زیادی وجود دارد و سیاست دانشجویان امروز معطوف به زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر در عین وجود تکثر و تفاوت عقاید است، اما سیاست دانشجویان اعصار گذشته معطوف به نقد و اعتراض و فعالیت‌های خشونت‌آمیز بود.

وی با بیان اینکه امروزه بسترسازی برای فعالیت دانشجویان بیشتراز گذشته صورت می‌گیرد، عنوان کرد: در دهه‌های قبل به دلیل وجود حساسیت‌های سیاسی مسوولین دانشگاه زمینه‌های اندکی برای فعالیت دانشجویان فراهم می‌کردند در حالیکه امروزه محدودیت‌ها کاهش یافته و حمایت بیشتری از دانشجویان صورت می‌گیرد و تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌های علمی این امکان را دارند که  بسیاری از صاحب منصبان سیاسی را به دانشگاه دعوت کنند و دانشگاه هم از آن ها استقبال می‌کند.

اسلامی درباره علت تغییر فضای دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: علت تغییر فضای دانشگاه و نوع فعالیت دانشجویان وجود فناوری اطلاعات است که در واقع منجر به شکسته شدن انحصار آگاهی شده است و عنوان سیاست در عصر اطلاعات را بوجود آورده است.

وی ادامه داد: آگاهی و دانش دانشجویان به دلیل استفاده و دسترسی آسان به فضای مجازی افزایش پیدا کرده است و آن‌ها همواره می‌توانند به عقاید متنوعی دسترسی داشته باشند و اخبار روز را برخلاف دانشجویان سابق بدون حضور در همایش‌ها و سخنرانی‌ها کسب کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: همچنین یکی دیگر از دلایل تغییر فضای دانشگاه ها و فعالیت دانشجویان تغییر فرهنگ دانشجویان به فرهنگ پست مدرنیسم است که موجب شده دانشجویان بیشتر طرفدار گروه های هنری ، موسیقی و محیط زیستی شوند.

اسلامی درباره نقش دانشجویان در اصلاحات و تحولات سیاسی گفت: دانشجویان در برخی موارد نه تنها موثر در اصلاحات نبودند بلکه مخرب هم بوده‌اند و گاهی موجب برهم خوردن امنیت کشور می‌شدند و به علت غلبه جریان‌های مارکسیستی و چپ‌گرا در مواردی دخالت می کردند که اطلاعی راجع به ان نداشتند.

وی ادامه داد: البته باید در نظر داشت که در مواردی دانشجویان دستاوردهایی هم در اصلاحات سیاسی داشته‌اند اما نباید به همه مسایل از جنبه سیاسی آن بنگریم، چراکه عرصه‌های دیگری نیز وجود دارد که بسیار مهم‌تر از سیاست است به طور مثال دانشجویان می‌توانند در فعالیت‌های محیط زیستی و حقوق شهروندی و ... نیز اثرگذار باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش تعداد دانشگاه‌ها و دانشجویان بیان کرد: هر چند از کیفیت دانشگاه‌ها کاسته شده است و دانشجویان شاخص‌های اثرگذاری کمتری دارند اما باید توجه داشت که هنوز در 10 دانشگاه  برتر ایران همچنان دانشجویان اثرگذار باقی مانده‌اند و نیروهای انسانی کشور را تامین می‌کنند و دانشگاه‌ها هستند که به لحاظ اجرایی و کاربری به امور کشور جهت می‌دهد.

رییس گروه مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی، اجتماعی دانشگاه فردوسی درباره وظایف دانشگاه در قبال دانشجویان متذکر شد: وظیفه اصلی دانشگاه، وظیفه علمی آن است و وظیفه سیاسی آن در درجه دوم وسوم قرار دارد اما در جامعه ایران به علت  ناکارامدی های سیاسی و حتی خانوادگی، کارویژه های این گروه ها  بر دوش  دانشگاه تلنبار شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تغییر فضای دانشگاه ها و نوع عملکرد دانشجویان معایبی هم داشته است اظهار کرد: البته این معایب به مراتب کمتر از مزایای ان است. یکی از این معایب سطح پایین مطالعه بدلیل استفاده از شبکه های اجتماعی است در حالی که اگر دانشجویان میخواهند فعالیت های موثر و مفید انجام دهند  باید از طریق مطالعه کتاب های عمیق، ژرف اندیشی بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: علاوه بر این فردگرا شدن دانشجویان یکی دیگر از این معایب است به طوری که دانشجویان فعالیت های فرهنگی و هنری خود را به بیرون از دانشگاه منتقل کرده اند که این میتواند زمینه را برای افزایش اسیب های اجتماعی باز کند واحتمال گرایش دانشجویان به سمت افسردگی ، اعتیاد و خودکشی را فراهم اورد در حالیکه در گذشته امارهای ما در این زمینه بسیار ناچیز بوده است اما درحال حاضر در حال افزایش است.

اسلامی افزود: باید سیاست‌گذاری‌های فرهنگی صورت گیرد تا دانشجویان  به سمت تشکل ها و انجمن‌ها و کانون‌ها علمی سوق داده شوند و دانشگاه را زنده نگه دارند اما نه به معنای ایجاد اغتشاش و بی نظمی وشورش بلکه به منظور انجام فعالیت‌های علمی و فرهنگی ومدنی به سمت دانشگاه روانه شوند.


انتهای پیام

کد N2028970

وبگردی