آفتاب

جای خالی مناظره در آموزش/ پیش از مهاجرت بگذاریم جوانان حرف بزنند

جای خالی مناظره در آموزش/ پیش از مهاجرت بگذاریم جوانان حرف بزنند

دانشگاه علم و فرهنگ این روزها میزبان "هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران" است و در این قالب تیم های متعدد دانشجویی از شهرهای مختلف گردهم آمده‌اند تا فرهنگ گفتگوی صحیح و عالمانه و در کنار آن نقدپذیری در کشور توسعه یابد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته مراسم افتتاحیه "هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران" در خبرگزاری ایسنا برگزار شد.

این مناظرات که چندین سال است از سوی جهاد دانشگاهی برگزار می شود سعی بر آن دارد که به ترویج گفتگوی عالمانه در جامعه پرداخته و بدین شیوه بر لزوم گسترش نقدپذیری تاکید کند.

هدف اصلی، برنده بودن نیست

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در افتتاحیه این دوره از مسابقات مناظره دانشجویی، با اشاره به تاکید بر جدال احسن در سیره ائمه و معصومین علیهم السلام، خاطرنشان کرد: مناظرات دانشجویی باید در عین پاسخگویی به شور و نشاط جوانی، از عقلانیت در شأن دانشگاه و دانشجو نیز برخوردار باشد.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی همچنین مسابقه مناظرات دانشجویی را تمرین اجتماعی شدن، گفت‌وگو و برقراری دیالوگ دانست و تاکید کرد: هدف اصلی از شرکت در مناظرات، برنده بودن نیست بلکه این موضوع تنها بستری است که برای حرکت فرهنگی اجتماعی فوق ترتیب داده شده است.

باید نهاد آموزشی مناظره گسترش داده شود

مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز در افتتاحیه هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، گفت: مناظره‌ای که امروز مطرح می‌شود، نوعی آموزش است و باید نهاد آموزشی مناظره گسترش داده شود.

علی متقیان با اشاره به مسابقه مناظره دانشجویی اظهار کرد: طبق گزارش دبیر مسابقات؛ بیش از ۵۰۰ گروه در این مناظره شرکت کردند که حداقل تعداد این دانشجویان ۲۰۰۰ نفر است که از میان آنان افراد حاضر در این مناظره انتخاب شدند.

وی ادامه داد: اگر این دو هزار نفر با هم متحد باشند و تشکل برای مناظره تعریف کنند ایسنای دیگری متولد می‌شود.

مدیرعامل ایسنا با اشاره به نقش مناظره در تمدن اسلام گفت: در اوج تمدن اسلامی نیز مرحوم شیخ مفید مناظرات بزرگی را تشکیل  می‌داد و به عنوان رکن آموزشی شناخته می شد.   هرچند  امروز آموزش از این روش تجربه شده محروم شده است.

وی افزود: مناظره‌ای که  شما در آن شرکت کرده‌اید، نوعی آموزش ماندگار است و باید تلاش کنیم نهاد آموزشی مناظره گسترش داده شود.

فرهنگسازی علمی و منطقی گفتگو، پیش از سنجش صرف توان علمی

رئیس جهاددانشگاهی نیز اظهار کرد: هدف از انجام این مناظرات باید فرهنگ‌سازی علمی و منطقی گفت‌وگو باشد.

دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی گفت: هدف از برگزاری این مسابقات این است که پیش از آنکه صرف توان علمی را بسنجیم باید درصدد فرهنگ‌سازی علمی و منطقی گفت‌وگو باشیم که جای آن در کشور خالی است. ما باید در کشور به توافق‌های علمی برسیم  و برنامه‌ریزی‌های درازمدت انجام دهیم تا پس از آن در کشور پیشرفت‌هایی حاصل شود.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به هدف برگزاری این مسابقات اظهار کرد: هدف ما این است که الگوهای علمی در جامعه ترویج یابند و دانشجویان باید علی‌رغم داشتن اعتقادات مختلف، حق‌پنداری را کنار بگذارند.

دکتر طیبی با اشاره به نظام ملی نوآوری گفت: نظام ملی نوآوری ما در کشور به شدت اشکال دارد و باید ایرادات آن رفع شود.

وی با اشاره به مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور ادامه داد:نگرانی‌های دانشجویان نسبت به موضوع مهاجرت باید با روش‌های علمی مطرح شود و ما نیز نگران این وضعیت هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: در جامعه ما دو جریان فکری اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود دارد که باید اشکالات این دو جریان نیز برطرف شود و با حضور افراد در این احزاب، استعدادها بروز پیدا می‌کند.


مذاکره دانشجویی راهی به سوی اعتماد به نفس، آرامش، خلاقیت

دبیر علمی هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران نیز در مراسم افتتاحیه این مسابقات، نکته متفاوت مرحله کشوری مناظرات با مرحله استانی و منطقه‌ای را حضور داور نکته‌یاب عنوان کرد و گفت: برخی معیارهای این باور اعتماد به نفس، آرامش، خلاقیت و میزان قانع‌کنندگی شرکت‌کنندگان خواهد بود.

مهدی عباسی با بیان اینکه از حدود ۵۴۰ گزاره در نهایت ۸۰ مورد از سوی شورای علمی انتخاب شده است، گفت: بنا شده تا تیم داوری این مسابقات از رشته‌های مختلف و نیز اعضای هیات علمی باشند.

مفاد آیین‌نامه نیز در چهار بخش اخلاق، فن بیان و رعایت نکات دستوری، احاطه و اشراف نسبت به موضوع مورد بحث و نیز خلاقیت در طرح مساله سوالات و نتیجه‌گیری آمده است.
عباسی افزود: در هر مناظره سه داور و ۱۳ معیار برای داوری وجود دارد ضمن آنکه رئیس جلسه نیز در کنار تیم داوری دانشجویی و اساتید حضور خواهد داشت.

داوری بر اساس جنبه علمی

مهندس مهدی کاظمی خالدی نیز پیش از این در نشست خبری مرحله کشوری هفتمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران گفت:در این رقابت‌ها، محتوای مناظره‌ها از لحاظ این که کدام تیم غلط یا درست می‌گوید داوری نمی‌شود بلکه از جنبه علمی بررسی خواهد شد.

دبیر مسابقات مناظرات دانشجویی درباره تیم داوری این مسابقات گفت: سه داور عضو هیئت علمی در گروه داوری حضور دارند که پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات وزارت ارشاد پشتیبان و راهبر تیم داوری استادان هستند هم‌چنین سه داور دانشجو که از برترین دانشجویان دوره‌های گذشته هستند در تیم داوری حضور دارند.

وی تاکید کرد: اخلاق گفت‌وگو یکی از پارامترهای مهم این مسابقات است که در داوری هم مشهود است و تیم داوری مسائل علمی، اخلاق گفت‌وگو و  فن بیان را داوری می‌کنند.

دبیر مسابقات مناظرات دانشجویی با اشاره به این که هر سال افزایش حضور خانم‌ها را در این مناظرات شاهد هستیم گفت: امسال ۵۸ درصد شرکت‌کنندگان آقا و ۴۲ درصد آن‌ها خانم بودند، هم‌چنین ۵۴ درصد دانشجویان از رشته‌های علوم‌انسانی، ۳۸ درصد علوم‌پایه و فنی  و بقیه از رشته‌های دیگر در این مسابقات شرکت کردند.

کاظمی با اشاره به اینکه  امسال شرایط ویژه‌ای وجود دارد، گفت: امسال برای مرحله کشوری محورهای ویژه‌ای در نظر گرفته شده که در گزاره‌ها نمایان است؛ محورهایی مانند چهل‌سالگی انقلاب، امور صنفی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی دانشگاه‌ها که تقریبا نزدیک به ۸۰ گزاره‌ را به تیم‌ها اعلام کرده بودیم که براساس موضع تیم‌ها درباره موافقت یا مخالفت آن‌ها ۱۲ گزاره‌ نهایی مشخص شد.

به گزارش ایسنا، از صبح روز شنبه ۱۸ آذر ماه نیز ۱۲ گروه شرکت کننده در این دوره از مسابقات با حضور در سالن دانشگاه علم و فرهنگ مناظره‌های خود را آغاز می‌کنند. روند مسابقه به این شکل است که هر گروه ابتدا شش دقیقه، سپس دو فرصت سه‌دقیقه‌ای و در نهایت چهار دقیقه برای دفاع از نظرات خود زمان دارند.

پس از مناظره، دو گروه از سالن خارج می‌شوند و هیئت داوران متشکل از سه استاد دانشگاه و سه دانشجوی برتر دوره‌های قبل، ۱۵ دقیقه به مشورت با هم پرداخته و نتیجه مناظره را اعلام می‌کنند.

با انجام شش مناظره بین ۱۲ گروه شرکت کننده مسابقات دور اول به پایان رسیده و شش گروه برتر به دور دوم راه می‌یابند. در دور دوم مناظره‌ها نیز که صبح روز دوشنبه انجام می‌شود، سه مناظره انجام و سه برنده این دوره به همراه برترین بازنده آن راهی نیمه نهایی مسابقات می‌شوند.

عصر روز دوشنبه نیز با انجام دو مناظره دو گروه برتر هفتیمن دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران مشخص شده و این دو تیم خود را برای برگزاری فینال آماده می‌کنند.

صبح روز سه شنبه ۲۰ آذر ماه تالار کاظمی آشتیانی دانشگاه علم و فرهنگ شاهد برگزاری فینال مسابقات با موضوع «تهدید به بستن تنگه هرمز، سیاست مؤثری در رویارویی با فشارهای بین المللی و تهدیدات خارجی است» خواهدبود.

[video controls='controls' data-source='[{"file": "https://cdn.isna.ir/d/2018/12/08/1/57793053_180p.mp4", "label": "180p"}, {"file": "https://cdn.isna.ir/d/2018/12/08/2/57793053_360p.mp4", "label": "360p"}, {"file": "https://cdn.isna.ir/d/2018/12/08/3/57793053_480p.mp4", "label": "480p"}, {"file": "https://cdn.isna.ir/d/2018/12/08/4/57793053_720p.mp4", "label": "720p", "default": "true"}]' id='video2018119133342' poster=''] [source src='https://cdn.isna.ir/d/2018/12/08/0/57793053.mp4' type='video/mp4']مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

[p]انتهای پیام

کد N2028514

وبگردی