آفتاب

سینمای ۲۰۱۸ | کتاب سبز

سینمای ۲۰۱۸ |  کتاب سبز

همشهری آنلاین: عنوان فیلم، اصطلاحی بسیار کاربردی در دهه ۶۰ بوده است. مسافران سیاه پوست در طی سفرشان به مناطق جنوبی آمریکا در دوره قبل از حقوق مدنی، برای اجتناب از خطر و پیدا کردن مکان‌های امن برای اقامت ازاطلاعات این کتاب استفاده می‌کردند.

کتاب سبز  Green Book  یک فیلم در سبک کمدی-درام به کارگردانی پیتر فارلی است . این فیلم؛ تور ۱۹۶۰ پیانیست کلاسیک و جاز آمریکایی-جامائیکایی، دان شرلی (ماهرشالا علی) به همراه بانسری اهل نیویورک به نام تونی لیپ (ویگو مورتنسن)، که راننده و محافظ او بود را درجنوب آمریکا به تصویر می‌کشد.

نمایش جهانی فیلم با پخش آن در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در سپتامبر ۲۰۱۸ آغاز شد که فیلم را برنده جایزه انتخاب مردم کرد. فیلم در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۸ در آمریکا توسط یونیورسال استودیوز اکران شد.

فیلم کتاب سبز، با استقبال منتقدان و مردم روبرو شده است. حال و هوای سیاسی امروزه آمریکا و بحث حقوق شهروندی از جمله عوامل اقبال به این فیلم بوده است.

بازیهای بی نقص ویگو مورتنسن و مهرشالا علی و کارگردانی پیتر فارلی برگ برنده این کمدی درام به حساب می‌آید.

در گلدن گلوب ۷۶ فیلم کتاب سبز در ۵ رشته نامزد دریافت گوی طلایی شده است.

  • شناسنامه فیلم

بازیگران: ماهرشالا علی در نقش دکتر دان شیرلی/ ویگو مورتنسن در نقش تونی لیپ / لیندا کاردلینی در نقش دولورس/  سباستین منیسکالکو در نقش جانی ونره /  دیمیتر دی مارینوف در نقش اولگ و  مایک هیتون در نقش جورج

نویسنده و کارگردان: پیتر فارلی

اکران:  ۲۱ نوامبر ۲۰۱۸

بودجه: ۲۳ میلیون دلار

فروش: ۱۵ میلیون دلار

کد N2026814

وبگردی