آفتاب

ورود بانوان ممنوع شد!

ورود بانوان ممنوع شد!

تماشای دیدار تیم های فوتبال ستارگان هنر استقلال و پرسپولیس برای بانوان علاقمند به حضور در ورزشگاه ممنوع اعلام شد.

آفتاب: پس از پوشش خبری مراسم رونمايي از پیراهن های دوتیم هنرمندان استقلال، پرسپولیس و نشست خبری پیش از بازی، منتظر حضور هیجان انگیز به ورزشگاه برای تماشای فوتبال هنرمندان بودیم که با خبر ممنوعیت ورود بانوان مواجه شدیم.
خبری که پیش از این بارها دیده و شنیده ایم و آنطور که از شواهد پیداست هیچگاه این خبر از لیست اخبار ورزشی ایران پاک نخواهد شد و ما بانوان را مجبور به اطاعت می کند.
یک قانون نانوشته، که سال‌هاست رویای حضور در ورزشگاه را از بانوان گرفته است. قانونی که بهانه، نقش اول آن را ایفا می کند اما عدالت نقشی برای اجرا در آن ندارد.
اولین بار با اعلام فیفا مبنی بر حضور اجباری بانوان، تیم های ملی فوتبال و فوتسال زنان برای تماشای بازی ایران و بولیوی در ورزشگاه آزادی حضور یافتند و پس از آن عده ایی از بانوان به صورت گزینشی بازی فینال پرسپولیس و کاشیما آنتلرز ژاپن را در ورزشگاه آزادی تماشا کردند. اما همه ی اینها شاید نمایشی، برای جلب رضایت اینفانتیانو رئیس فیفا بود و بعد از آن بازهم  از خانوادگی شدن استادیوم ها خبری نیست.  کاش، اینبار مسئولین قدمی برای جلب رضایت بانوان بردارند.
بر اساس  اصل سوم قانون اساسی: «دولت‏ جمهور اسلامي‏ ايران‏ موظف‏ است‏ براي‏ نيل‏ به‏ اهداف‏ مذكور در اصل‏ دوم‏، همه‏ امكانات‏ خود را براي‏ امور زير به‏ كار برد:
‌‌‌‌‌‎1- ايجاد محيط مساعد براي‏ رشد فضايل‏ اخلاقي‏ بر اساس‏ ايمان‏ و تقوي‏ و مبارزه‏ با كليه‏ مظاهر فساد و تباهي‏.
‌‌‌‌‌‎2- بالا بردن‏ سطح‏ آگاهي‏ هاي‏ عمومي‏ در همه‏ زمينه‏ ها‏ با استفاده‏ صحيح‏ از مطبوعات‏ و رسانه‏ هاي‏ گروهي‏ و وسايل‏ ديگر.
‌‌‌‌‌‎3- آموزش‏ و پرورش‏ و تربيت‏ بدني‏ رايگان‏ براي‏ همه‏ در تمام‏ سطوح‏، و تسهيل‏ و تعميم‏ آموزش‏ عالي‏.»
اما در خصوص بازی امروز هنرمندان، هیچ بهانه ایی قابل قبول نبود چراکه  بازی امروز تیم فوتبال هنرمندان، به قول مدیرعامل این تیم هومن جوادی، بهانه ای است برای انجام کار خیر و برد و باخت در آن معنایی ندارد.
بنابراین در بازی امروز هیچ گونه توهین و فحاشی صورت نمی گیرد و اگر ممنوعیتی درکار نبود بسیاری از بانوان علاقمند به هنر هم در ورزشگاه حاضر می شدند به همین دلیل جو حاکم در ورزشگاه مردانه نبود و بحث سوم که مربوط به شرعیات است، مطمعنا تماشاگران آنقدر زیاد نمی شدند که نیاز به تدابیر از پیش تعیین شده باشد.
در نشست خبری چند روز پیش این تیم عنوان کرد شاید تنها دلیلی که بازی‌های تیم فوتبال هنرمندان از طریق رسانه‌ها پوشش داده نمی‌شود آزاد بودن حضور بانوان در ورزشگاه است. این تیم در شهرهایی بازی برگزار کرده که بانوان به عنوان تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند و فضای داخلی استادیوم را از نزدیک دیده ادن و به تماشای بازی نشسته اند. حتی سال‌های پیش در همین ورزشگاه غدیر که متعلق به ناجا است حضور بانوان برای تماشای بازی فوتبال هنرمندان آزاد بوده و عکس‌های آن دربی با حضور خانم‌ها پخش و منتشر شد اما این‌بار تنها دلیلی که کمی منطقی به نظر می رسد که ورود خانم‌ها را ممنوع اعلام کردند، پخش تلویزیونی مستقیم بازی از شبکه سه سیما است.
چرا که حضور بانوان در ورزشگاه ها به خصوص استادیوم فوتبال خط قرمز صدا و سیما است.
آن زمان که بانوان برای اولین بار در ورزشگاه حاضر بودند را خوب به یاد دارم، محمد حسین میثاقی، جواد خیابانی مجری و گزارشگر دیدار تیم های ملی ایران و بولیوی بودند.خیابانی هر اتفاق کوچکی را به زبان آورد اما کوچک ترین اشاره ایی به حضور تاریخی بانوان نکرد.
محمد حسین میثاقی هم نشان داد فقط راه و رسم مجری گری را از استاد خود عادل فردوسی پور آموخته است.
کاش یاد بگیریم فارغ از جنسیت به یکدیگر احترام بگذاریم.
کد N2026356

وبگردی