آفتاب

پارلمان سریلانکا حقوق وزیران این کشور را قطع کرد

پارلمان سریلانکا حقوق وزیران این کشور را قطع کرد

همشهری آنلاین: پارلمان سریلانکا به قطع حقوق وزیران و پرداخت هزینه سفرهای مقامات دولتی این کشور به عنوان اقدامی جهت فشار بر راجاپاکسا نخست وزیر فعلی این کشور رای مثبت داد.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری 'ان دی تی وی' در گزارشی اعلام کرد: سریلانکا بیش از یک ماه است که با یک بحران سیاسی مواجه شده است. این بحران پس از تصمیم ماتریپیلا سریسینا رییس جمهوری این کشور برای برکناری رانیل ویکرم سینگه از سمت نخست وزیری و جایگزین کردن او با راجاپاکسا آغاز شد.

پارلمان سریلانکا تاکنون دو بار به راجاپاکسا رای عدم اعتماد داده است اما وی حاضر به استعفا نشده است.

کشور های خارجی هنوز دولت جدید سریلانکا را به رسمیت نشناخته اند.

تصمیم پارلمان سریلانکا برای قطع حقوق وزیران دولتی این کشور پس از رای گیری روز جمعه آن جهت کاهش دادن بودجه دفتر نخست وزیری سریلانکا انجام شد.

حامیان راجاپاکسا در پارلمان حاضر به شرکت در این رای گیری نشدند و اعلام کردند که این اقدام غیر قانونی است اما لایحه قطع حقوق وزیران با ۱۲۲ رای مثبت به تصویب رسید.

کارو جایاسوریا سخنگوی پارلمان سریلانکا گفت: لایحه قطع هزینه های وزرا، معاونین و وزرای ایالتی به تصویب رسید.

به گفته مقامات سریلانکایی، پس از تصویب این لایحه، راجاپاکس با ویکرم سینگه در پارلمان دیدار کرد. یک مقام که نخواست نامش فاش شود گفت: آنها در مورد گزینه های پیش روی خود گفت و گو کردند. بحران سیاسی سریلانکا تا زمانی که حکم دادگاه در خصوص قانونی بودن تصمیم رییس جمهوری سریلانکا برای برکناری ویکرم سینگه مشخص نشود، ادامه خواهد داشت.

دادگاه عالی سریلانکا هفته آینده حکم خود را در خصوص تصمیم ماتریپیلا سریسینا اعلام خواهد کرد.

در همین حال ۱۲۲ نماینده پارلمان سریلانکا در دادخواستی به دادگاه عالی این کشور خواستار بررسی مشروعیت دولت راجاپاکس به عنوان نخست وزیر سریلانکا شده اند.

حزب راجاپاکس اعلام کرده است که دولت او باید در قدرت باقی بماند زیرا رییس جمهوری سریلانکا هیچگاه رای عدم اعتماد پارلمان را نپذیرفته است.

سریلانکا از تاریخ ۲۶ ماه اکتبر(۴ آبان) پس از آنکه سریسینا رییس جمهوری سریلانکا در حکمی رانیل ویکرم سینگه را از سمت نخست وزیری این کشور برکنار کرد وارد یک بحران سیاسی شده است. رییس جمهوری

سریلانکا، ماهیندا راجاپاکس را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور انتخاب کرده است که این اقدام از نظر قانون اساسی سریلانکا غیر قانونی محسوب می شود.

راجاپاکسا و ویکرم سینگه از سه هفته پیش برای به دست آوردن پست نخست وزیری سریلانکا با یکدیگر مبارزه می کنند. ویکرم سینگه با حکم برکناری خود توسط سریسینا مخالفت کرده است.

کد N2021994

وبگردی