آفتاب

گزارش کمیسیون مشترک درباره طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصلاح شد

گزارش کمیسیون مشترک درباره طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصلاح شد

نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان ایرادات این شورا را بررسی کرده و ماده واحده را اصلاح کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، گزارش کمیسیون مشترک درباره طرح یک فوریتی تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جهت تامین نظر شورای نگهبان در دستور کار امروز نمایندگان مجلس قرار داشت و مورد بررسی قرار گرفت.

ماده واحده این طرح که به دلیل مغایرت با شرع مقدس از شورای نگهبان اعاده شده بود در کمیسیون مربوطه اصلاح شد و امروز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در صحن علنی نیز بخشی از آن مجددا اصلاح و تبصره ای به ان اضافه شد. 

بر اساس این گزارش در اصلاحیه مجلس در این ماده واحده آمده است: 

از تاریخ تصویب این قانون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با کلیه اختیارات و وظایفی که به موجب قوانین و مقررات با رعایت بند «د» ماده ۲۹ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی و بند «الف» ماده ۲۸ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ و بدون توسعه تشکیلات و افزایش نیروی انسانی به «وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» تبدیل می‌گردد. 

هزینه ناشی از تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأمین می‌شود.

تبصره ۱: رعایت موازین شرع ضروری است.

نمایندگان با ۱۵۹ رای موافق و ۲۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ رای به این اصلاحیه رای مثبت دادند.

بر اساس این گزارش نظر شورای نگهبان به شرح زیر اعلام شده بود:

۱- در صدر ماده واحده اطلاق قوانین و مقررات مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در مواردی که خلاف موازین شرع باشند، نظیر قوانین و مقررات قبل از انقلاب اشکال دارد.

۲- ذیل ماده واحده که بار مالی ناشی از تغییر عنوان را از محل صرفه جویی تامین نموده است با توجه به نظریه تفسیری شماره ۹۱/۳۰/۴۹۹۷۴۹ مورخ ۱۳۹۱/۱۲/۲۳ شورای نگهبان مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد. 

کد N2019132

وبگردی