آفتاب

هشدار مدیریت بحران برای بارش‌ها

هشدار مدیریت بحران برای بارش‌ها

همشهری آنلاین: مدیریت بحران البرز به همه دستگاه‌های اجرایی استان، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها آماده باش داد.

مهدی مهرور مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با اعلام این خبر گفت: با توجه به اخطاریه اداره کل هواشناسی مبنی بر تشدید سامانه بارشی از عصر و شب امروز تا ظهر فردا یکشنبه ۴ آذر ماه در استان البرز که پی آمد آن آسمانی ابری و مه آلود، بارش متناوب باران، در ارتفاعات و جاده های کوهستانی از جمله طالقان، کندوان و دیزین در بعضی ساعات بارش برف خواهد بود که آبگرفتگی معابر شهری و سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل های استان را در پی خواهد داشت، از فرمانداران، شهرداران و اعضای شورای مدیریت بحران استان انتظار می رود که تدابیر پیشگیرانه را اتخاذ کنند.

وی افزود: این سامانه موجب آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها در مناطق کوهپایه ای و رودخانه های فصلی و نیز به دلیل بارش برف و پی آمد آن لغزندگی در محورهای کوهستانی استان خواهد شد. مسیر جاده های کوهستانی بخصوص گردنه ها مه آلود پیش بینی می شود و به احتمال بسیار موجب کندی یا اختلال در ترافیک جاده ای این مناطق خواهد شد، بنابراین حفظ آمادگی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم از سوی مسئولان ذیربط ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز اظهارداشت: باید آمادگی اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان ها به منظور مقابله با جاری شدن سیل، رعد و برق، وزش باد شدید، ریزش کوه و یا هرگونه حادثه احتمالی حفظ شود. انجام اقدامات بازدارنده و بلادرنگ از جمله صدور پیش آگاهی از طریق رسانه های محلی (استانی و شهرستانی) و مسئولین محلی برای ساکنین مناطق تحت تاثیر خصوصا کشاورزان، دامداران، عشایر و حاشیه نشینان رودخانه ها از جمله الزامات است.

مهرور افزود: بر عدم اسکان و توقف در بستر و حریم رودخانه ها، مکان های مرتفع و تپه ها، زیر درختان، سیم برق هوایی، لوله ها، فنس های فلزی و پهنه های آبی و همچنین خوداری از چرای دام در مراتع و دامنه کوه ها تاکید می شود. لایروبی قنوات، رودخانه ها، کانال ها، انهار و زیر پل ها و همچنین رفع آبگرفتگی معابر درون شهری و جاده های برون شهری مورد تاکید است. خودداری از سفرهای غیرضروری درجادهای کوهستانی و دامنه های پرشیب به دلیل احتمال ریزش سنگ و پیش بینی مکان های امن جهت اسکان موقت (تا رفع شرایط اضطراری) ضرورت دارد.

کد N2016459

وبگردی