آفتاب
کنت راث؛

با وجود خاشقجی چطور می توان در بخش هسته ای به عربستان اعتماد کرد

با وجود خاشقجی چطور می توان در بخش هسته ای به عربستان اعتماد کرد

رئیس سازمان دیدبان حقو بشر با انتشار پیامی اهداف هسته ای عربستان را مورد تردید قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «کنت راث» رئیس دیدبان حقوق بشر در پیام خود می نویسد: اگر ولیعهد عربستان سعودی درباره قتل جمال خاشقجی شفاف سازی نکند (از اتهام قتل مبرا نشود) چطور کسی می تواند به او درخصوص اینکه  عربستان قصد ساخت بمب اتم را ندارد اطمینان کند.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا «سی‌آی‌ای» به تازگی اعلام کرده است بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در این سازمان دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صادر شده است.

سازمان سیا همچنین اعلام کرده است که برخی از نهادهای عالی آمریکا از جمله کنگرۀ این کشور را در جریان تحقیقات و ارزیابی‌های خود در این پرونده قرار داده است.

ریاض در هفته‌های پیش رو قصد دارد با آمریکا گفتگوهایی را بابت همکاری در زمینه هسته‌ای برگزار کند و به شرکت‌های امریکایی اجازه دهد تا در مناقصه  برای عقد قرارداد چند میلیارد دلاری در ساخت دو نیروگاه هسته‌ای شرکت نمایند.

 عربستان سعودی گفته که نیروگاه‌های هسته‌ای را تنها با اهداف صلح آمیز و غیرنظامی می‌خواهد اما وضعیت این کشور در مورد این که آیا اورانیوم را برای تولید سوخت هسته‌ای غنی سازی می‌کند یا خیر، نامشخص است.

پیشتر نیز وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» اشاره کرده بود که دولت آمریکا در حال ترغیب عربستان برای قبول پیشنهادهای «وستنیگهاوس» و دیگر شرکت‌های آمریکایی برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در آن کشور است و این احتمال می‌رود به عنوان بخشی از آن توافق اجازه غنی‌سازی اورانیوم به عربستان داده شود.

بلومبرگ این خبر را به نقل از سه شخص مطلع از این برنامه عنوان کرد و نوشت: «ریک پری»  وزیر انرژی آمریکا ماه جاری به عربستان سفر کرد و با مقام‌های این کشور درباره طراحی نیروگاه «AP1000» ساخت شرکت وستینگهاوس به رایزنی پرداخت.

توافقنامه‌های قبلی آمریکا، غنی سازی و باز فرآوری اورانیوم را در عربستان ممنوع کرده‌اند و بر همین اساس مذاکرات برای استفاده از فناوری آمریکایی در این کشور در ساخت پروژه‌های هسته‌ای در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا نیز به شکست انجامید.

دو فرد مطلع در این زمینه مدعی شده‌اند که آمریکا اینک درصدد تسهیل آن مقرارت به عنوان روشی برای کمک به وستینگهاس و دیگر شرکت‌ها برای دستیابی به قراردادهای عربستان سعودی است.

کد N2015675

وبگردی