آفتاب

عدم تامین زیرساخت‌ها در منطقه آزاد قشم

عدم تامین زیرساخت‌ها در منطقه آزاد قشم

نماینده مردم استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر این که مناطق آزاد با هدف تسهیل مبادلات تجاری و زمینه‌سازی برای صادرات تعریف شده‌اند، افزود: متاسفانه پس از گذشت ۲۰ سال از ایجاد منطقه آزاد هنوز زیرساخت‌های این منطقه تامین نشده است.

به گزارش ایسنا، یعقوب دریانورد در جریان یازدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها، گفت: اگر امروز کرمانشاه از پس لرزه‌های سال گذشته ویران است و کودکان سرپل ذهاب باید در کانکس به مدرسه بروند، اگر خاک امان از هم‌وطنان خوزستانی بریده و نفس کشیدن را برای آنها سخت کرده است. اگر کم‌آبی، ریزگرد و طوفان شن و خشکسالی سایه‌اش را از استان خوزستان و سیستان و بلوچستان برنمی‌دارد و حداقل ۳۰ درصد مناطق گردشگری به استان فارس تعلق دارد اما باز هم نرخ بیکاری در این استان بالاست و هزاران مشکل پیدا و پنهان دیگری که در کشور وجود دارد از آنجا نشأت می‌گیرد که ما نظر همت خود را به این مناطق نینداخته‌ایم و همه جزیره‌وار به دنبال مسکنی برای دردهای مناطق خود هستیم.

[p]وی افزود: هدف از تشکیل شورای عالی استان‌ها جامع عمل پوشاندن به اهداف قانون اساسی است. تحقق تبعیض‌جدایی از جامعه، بررسی مشکلات کشور و پیگیری و رفع معضلات در قالب ارائه‌ طرح‌های مختلف است.

[p]نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: عدم تطبیق در خصوص ایجاد بازارچه‌های مرزی، توسعه نامتوازن اقتصادی در این مناطق، بی‌تدبیری در بخش کشاورزی، نبود اشتغال پایدار و بسیار دلایل دیگر موجب شد تا شاهد پدیده کولبری باشیم و علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدگی وضعیت کولبران هنوز تمهیدی برای این موضوع اندیشیده نشده و نارضایتی عمومی را ایجاد کرده است.

[p]دریانورد در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: ظرف چند ماه گذشته بی‌ثباتی نرخ ارز و سوء‌مدیریت‌های اقتصادی مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد کرده و تمام دستاوردهای یک هموطن که با سال‌ها تلاش و کوشش به دست آمده به یکباره از بین می‌رود و در این میان تنها دلالان هستند که جیب‌های خود را پر می‌کنند و فربه‌تر از گذشته به منفعت‌های کلان دست می‌یابند.

[p]نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: براساس تعریف منطقه آزاد باید این منطقه محلی برای تسهیل مبادلات تجاری و زمینه‌ساز صادرات و مکانی مطمئن برای سرمایه‌ گذاران خارجی باشد که در آن زیرساخت‌ها فراهم شده و مستعد فعالیت است. حال آنکه علی‌رغم گذشت ۲۰ سال از ایجاد منطقه آزاد قشم هنوز آنگونه که شایسته تعریف منطقه آزاد است زیرساختی در خصوص سرمایه‌ گذاری خارجی وجود ندارد و بدتر از آن هنوز تغییر چندانی در زیرساخت‌های شهری آن ایجاد نشده است.

[p]وی تاکید کرد: علی‌رغم وعده‌های مختلف دولت در خصوص حفاظت از محیط زیست و تغییر در امر مهم حفظ منابع طبیعی متاسفانه اقدام مهمی به منظور جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه و تالاب‌ها و شورشدن کارون و ... به عمل نیامده است.

انتهای پیام

کد N2015065

وبگردی