آفتاب

اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر و سلامت «نبض واژه ها»

اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر و سلامت «نبض واژه ها»

این جشنواره در سه قالب ترانه، شعر کلاسیک و شعر نو در دست برگزاری بود.

به گزارش سارا پورباقری خبرنگار آفتاب از آنجایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی در راستای شناخت و ارج نهادن به پزشکان و شاغلین مرتبط با علم پزشکی اعم از دکترها، دانشجویان و پرستاران که در عرصه شعر قلم را به هنر می آمیزند، برای دومین سال پیاپی جشنواره نبض واژه ها را برگزار کرده و به منظور همراهی و همدلی کلیه اهالی شعر و ادب در این حرکت فرهنگی بخشی مجزا برای عموم شاعران کشور در نظر گرفته شده بود.

هیات اجرایی جشنواره اعم از دبیر جشنواره: سجاد عزیزی آرام، دبیر اجرایی: سینا به فش، دبیرعلمی: دکتر محمدرضا شالبافان و هیات داوران به ترتیب در بخش کلاسیک: محمد سلمانی، محمد سعید میرزایی، غلامرضا طریقی. داوران شعر نو: هرمز علیپور، حمیدرضا شکارسری، گروس عبدالملکیان داوران ترانه: محمدعلی شیرازی، اکبر آزاد، سیدعباس سجاد بوده است.


لازم به ذکر است که مقررات این جشنواره بدین صورت بوده که کلیه شرکت کنندگان باید از گروه‌های پزشکان و شاغلان این رشته، دانشجویان رشته پزشکی و درمانی باشند و شاعران به صورت آزاد می بایست فرم ثبت نام را تکمیل می‌کردند.

هدف از این جشنواره به گفته دبیر اجرایی سجاد عزیزی آرام صرفا رقابت نیست، بلکه هدفمان دیده شدن پزشکان و نقشی است که جامعه پزشکی در حوزه ادبیات دارد. جامعه پزشکان جز نخبگان ما هستند که در حوزه شعر و ادبیات پر قدرت ظاهر شدند و باید آن ها را شناسایی کنیم و مردم بدانند که آن ها غیر از حوزه تخصص خود برای سلامت روح و روان جامعه نیز فعالیت می کنند.


مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان در پاییز ۹۷ روز سه شنبه مورخ ۹۷/۸/۲۹ با حضور مسئولین عالی رتبه وزارتخانه و با حضور شاعران و هنرمندان مطرح کشور از ساعت ۱۷ در سالن دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد و البته قابل توجه است که برای گسترش فرهنگ، هنر و ادغام دنیای پزشکان با هنرمندان و ایجاد انگیزه برای مخاطبان خاص و عام، این مراسم برای عموم آزاد بوده و به نفرات راه یافته به مرحله نهایی دعوت نامه ارسال شد. حضور برگزیدگان در مراسم پایانی این جشنواره الزامی بود و عدم شرکت در این مراسم به منزله انصراف از جشنواره تلقی می‌شد.

همراه با این جشنواره از خواننده محبوب و پیشکسوت موسیقی سنتی ایران حسام الدین سراج، نوازنده سنتور و سه تار که سرپرستی گروه موسیقی سنتی ایرانی به نام "بیدل" را نیز به عهده دارد تقدیر و تجلیل شد  و به پاس تشکر، حسام الدین سراج با صدای دلنشین و رسا بخشی از آثار زیبای خود را به افتخار جمع حاضر اجرا کرد.

در راستای جشنواره، موسیقی زنده با صدای خوانندگان مهمان: حسین زمان، سیامک عباسی و گروه موسیقی فلامنگو پژمان نور واجرا شد.

صابر قدیمی نیز، طنزپرداز خوش ذوق و همیشه در صحنه با شعرهای طنزآمیز و کنایه دار در جمع مهمانان دعوت شده در این جشنواره به اجرا پرداخت.

و در آخر محمد رضا عیوضی، خواننده موسیقی پاپ ایرانی که از کارهای ماندگار وی می توان به "گل واژه خلقت" تیتراژ سریال "روزگار جوانی " و "میلاد امام" اشاره کرد از مهمانان ویژه و افتخاری این مراسم بود که در پی مصاحبه ای با خبرنگاران به روند جشنواره اشاره کرد و گفت: " با توجه به اینکه ایشان در مراسم های متعدد شعر و ترانه حضور داشته و همیشه خواستار پیشرفت موسیقی ایرانی بین فرهیختگان هنر و جذب نیروهای جوان در این حوزه بوده مدعی شد که جشنواره حاضر یک نقطه متمایز با دیگر جشنواره ها دارد که نظر او را جلب کرده" و دلیل تفاوت را این چنین توضیح داد: " شعر و موسیقی وارد حوزه خارج از محدوده همیشگی خود شده وباعث ایجاد تجربیات و موفقیت های جدید در این عرصه می شود" و ادامه داد: "این چنین جشنواره ها در واقع از این نظر باعث خوشحالی است که شعر و ادب از نگاه یک طبیب خوش ذوق و اهل هنر و ادبیات بررسی شده و فرصتی است برای هنرمندان نوظهور تا آثار خود را به نمایش بگذارند و تاکید بر این داشت که خوشبختانه هنر و ادبیات نه تنها در حوزه ی خود بلکه در تمام رشته های دیگر نیز نفوذ پیدا کرده و موجب دلگرمی هنرمندان این عرصه شده است. "

همچنین در خصوص بازگشت حسین زمان هنرمند و خواننده ایرانی که بعد از گذشت ۱۶ سال سرانجام در مهر ماه ۹۷ برای سه قطعه از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرد و پایانی شد بر طلسم ۱۶ ساله این خواننده پاسخ داد: "حسین زمان از دوستان بسیار عزیزی هستند چه به لحاظ شخصیتی و چه هنری که نه تنها در حوزه فرهنگ، هنر و ادب بلکه در حوزه منتقد اجتماعی و سیاسی صاحب نظر هستند که بازگشت ایشان به عرصه هنر را فال نیک می داند."

در ادامه صحبتهایش افزود:" اگر ما مدعی بر آزاد بودن کشورمان هستیم باید پذیرای اتتقادهای سازنده ای که موجب پیشرفت هنر، فرهنگ ئ جامعه مان می شود باشیم."
کد N2014277

وبگردی