آفتاب

برای حذف کنکور و استفاده از روش‌های صحیح طرح و برنامه داریم

برای حذف کنکور و استفاده از روش‌های صحیح طرح و برنامه داریم

ابوالفضل جوکار گفت: کتاب‌های کمک آموزشی طبق معیارهای علمی می‌تواند در موفقیت دانش آموزان موثر باشد، ما حتی برای حذف کنکور و استفاده از روش‌های صحیح طرح و برنامه داریم.

به گزارش ایلنا، مدیر انتشارات بین المللی گاج گفت: کتاب‌های کمک آموزشی، طبق شاخص‌ها و معیارهای علمی می‌تواند در موفقیت دانش آموزان موثر باشد.

ابوالفضل جوکار در نشست علاقمندان مطالعه در دنیای کتاب، عنوان کرد: کتاب، سرمایه با ارزشی در مسیر آگاهی است و باید با شیوه‌های مناسب، جوانان را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق دهیم.

مدیر انتشارات بین المللی گاج افزود: راه‌اندازی کتابخانه‌های مناسب، سرمایه‌گذاری می‌خواهد و باید سرمایه‌گذاران را به سوی ایجاد چنین فضاهای مناسبی تشویق کرد.

وی با ابراز خرسندی از مجموعه دنیای کتاب تصریح کرد: راه‌اندازی این گونه کتابفروشی‌ها و مراکز مطالعه از جمله نیازهای جامعه است دنیای کتاب نام زیبایی است که باید در همه شهر‌ها اجرا شود.

جوکار اظهار کرد: بسیاری از خانواده‌ها برای تفریح به مکان‌های شاد و مفرح و یا رستوران می‌روند، اما وجود فضاهایی مانند مجموعه دنیای کتاب می‌تواند یکی از فضاهایی باشد که خانواده‌ها برای گذران اوقات فراغت و استفاده از ظرفیت‌های مطالعاتی به آنجا مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: ایجاد محیطی امن، برای مطالعه و کتاب خوانی یکی از ضروریات مهم است. فعالیت‌های فرهنگی باید در فضاهای مناسبی شکل بگیرد و باید به گونه‌ای فضای داخل را طراحی کنند که برای خانواده‌ها جذاب باشد و بخشی از نیازهای خانواده را دربربگیرد.

مدیر انتشارات بین المللی گاج اظهار کرد: باید ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را مورد تاکید قرار دهیم و ضرورت مطالعه را به خوبی تبیین کنیم.

وی گفت: احداث کتاب خانه‌های بزرگ به همراه فضاهای تفریحی یکی از ضروریات شهرهاست و راهکاری مهم در جذب جوانان به سمت و سوی کتاب است.

جوکار افزود: کتابفروشی‌های زنجیره‌ای به صورت خرده‌فروشی ابتدا در آمریکا در سال ۱۸۸۶ توسط دو نفر به نام‌های بارنز و نوبل (Barnes & Noble) در دنیا شکل گرفت و بیش از ۶۰۰ فروشگاه با میانگین وسعت ۷ هزار متر مربع احداث کردند.

وی با اشاره به تاریخچه کتابفروشی‌های زنجیره‌ای در جهان تصریح کرد: در طول این سال‌ها، کتابفروشی‌های بزرگی تاسیس شد؛ این کتابفروشی‌ها وضعیت خوبی داشتند و فروش کتاب، تبادل کتاب و حتی فروش کتاب‌های دست دوم را عهده دار بودند.

مدیر انتشارات بین المللی گاج خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بخش کتاب‌های دست دوم اهمیت زیادی در ترویج کتاب و کتابخوانی دارد؛ زیرا قیمت کتاب بالاست و تابع قیمت کاغذ و ارز می‌باشد.

وی توضیح داد: ۹۷ درصد کاغذ مصرفی کشور وارداتی است و ۳ درصد در کشور تولید می‌شود. کتاب باید با تخفیف ارائه شود. تبادل کتاب راهکار خوبی در گسترش مطالعه است.

جوکار در مورد جایگاه فروش اینترنتی کتاب در سالهای اخیر، بیان کرد: از سال ۲۰۰۰ وضعیت فروشگاههای زنجیره‌ای کتاب خراب شد چراکه ظهور شرکت آمازون در سال ۱۹۹۴ در آمریکا با نیت فروش کتاب به صورت اینترنتی اثر فراوانی بر فروشگاههای زنجیره‌ای گذاشت.

وی گفت: امروز، آمازون بزرگ‌ترین فروشگاه جهان است که ۵۶۶ هزار پرسنل دارد و به صورت اینترنتی فعالیت می‌کند.

مدیر انتشارات بین المللی گاج افزود: تاسیس کتابفروشی‌های بزرگ و اینترنتی به کسب و کار کتابفروشی‌های خرد لطمه می‌زند؛ اما نمی‌شود فروشگاه‌های بزرگ کتاب راه اندازی نکرد، بلکه باید فروشگاه‌های کوچک را برای جذب مشتری با خدمات بهتر آماده کرد.

وی عنوان کرد: حضور افراد کتاب‌شناس در کتاب فروشی‌ها و نگاه تخصصی به کتاب، تشویق مردم و مشاور راهنما در جذب مردم به سوی کتاب اثرگذار است.

جوکار با اشاره به دوران زندگی خود و سختی‌هایی که در جهت تولید کتاب در طول سال‌ها متحمل شده است اظهار کرد: بنده در سال ۷۲ دیپلم گرفتم، سال بعد تدریس را آغاز کردم و سال ۷۳ پیشه معلمی را برگزیدم و در این میان کتاب را عامل مهمی در موفقیت خود می‌دانم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از رموز موفقیت من در تحصیل و شغل مطالعه بود. در دوران نوجوانی برای خرید کتاب، پول نداشتیم ۴ نفر با هم شریک می‌شدیم و یک کتاب می‌خریدیم و یا مجبور بودیم برای پرداخت قیمت کتاب در کتابفروشی کار کنیم.

مدیر انتشارات بین المللی گاج عنوان کرد: در واقع برای خرید کتاب کار می‌کردم و آن را عار نمی‌دانستیم؛ زیرا کتاب، نجات بخش است باید جزء کالاهای اساسی در زندگی باشد.

وی تصریح کرد: گاهی می‌شنویم که می‌گویند درس خواندن عاقبتی ندارد و باید مهارتی را برای اشتغال فرا گرفت. فرا گرفتن مهارت در زندگی منافاتی با درس خواندن ندارد و اهمیت زیادی در آینده شغلی دارد.

جوکار خاطرنشان کرد: انسان با درس خواندن داشته‌ها و اطلاعات خود را افزایش می‌دهد. انسان آگاه و با دانش موفق‌تر از دیگران است.

وی در مورد گرانی کتاب، عنوان کرد: باید راهکارهای جایگزین برای خرید کتاب در نظر گرفت، اگر چه دولت به کاغذ، ارز دولتی داده است اما تجار با ارز دولتی حاضر به فروش کاغذ نیستند و این امر مشکلاتی را در خرید کتاب برای علاقه مندان به وجود آورده است.

مدیر انتشارات بین المللی گاج ادامه داد: جامعه، کتاب خوان است وقتی ۲ میلیون نفر برای بازدید نمایشگاه کتاب می‌آیند و ۵ درصد آن‌ها کتاب می‌خرند، یعنی کتاب اگردیده شود، خریده می‌شود. اما کتاب وی‌ترین سالانه می‌خواهد و باید در معرض دید قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: وقتی دبیر کلاس‌های ضمن خدمت بودم، در سال ۷۹ تصمیم گرفتم برای ادامه تحصیل به آلمان بروم اما قبل از آن، تجربیات خود را در تدریس شیمی به رشته تحریر درآوردم که حاصل آن تالیف کتاب شیمی به زبان ساده بود، اما کسی حاضر به سرمایه‌گذاری برای چاپ آن نشد.

جوکار عنوان کرد: برای چاپ این کتاب کمک درسی، خودروی خود را فروختم و کتابم را چاپ کردم اما هیچ یک از کتابفروشی‌ها، حاضر به خرید آن نبودند. من هم ترجیح دادم، کتاب‌ها را به معلم‌ها هدیه دهم که با استقبال زیاد معلمان روبرو شد.

وی خاطرنشان کرد: با سرمایه‌ای که به دست آوردم در سال ۸۱ گاج را تاسیس کردم و یکی از اهداف خود را کمک به دانش آموزان مناطق کم برخوردار قرار دادم و از ادامه تحصیل در کشور آلمان منصرف شدم.

مدیر انتشارات بین المللی گاج تصریح کرد: کتاب‌های کمک درسی وقتی می‌تواند در یادگیری دانش آموز، اثرگذار باشد حذف شدنی نیستند. بخش خصوصی، بازوی بخش دولتی است و در آموزش می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی به بهترین نحو استفاده کرد.

وی اظهار کرد: برخی از مصاحبه‌ها علیه کتاب‌های کمک درسی به نظرم رفتاری غیر منطقی است وگرنه مگر می‌توان کتاب‌های کمک درسی که برای یادگیری بهتر درس است، حذف کرد.

جوکار گفت: البته من مطمئن هستم منظور از مافیای کنکور، موسسات کنکوری نیستند؛ چراکه ‌ما، ۵ درصد از درآمد حاصل از آزمون‌های آزمایشی خود را به آموزش و پرورش می‌دهیم و از آموزش وپرورش مجوز رسمی در سراسر کشور داریم در جلسات هفتگی و ماهانه، با مسئولان آموزش و پرورش به طور مستمر شرکت می‌کنیم.

وی افزود: برخی می‌گویند موسسات خصوصی نمی‌گذارند کنکور را حذف کنیم، مگر ما به عنوان موسسات خصوصی چه کاره هستیم که توان حذف یا جلوگیری از حذف کنکور را داشته باشیم.

مدیر انتشارات بین المللی گاج عنوان کرد: حذف کنکور خوب است و می‌توان روش‌های بهتری را برای ارزیابی دانش، دانش آموزان در نظر گرفت. ما حتی برای حذف کنکور و جایگزینی روش‌های مناسب هم، طرح داریم.

وی بیان کرد: اولین گام، ادغام وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم برای حذف کنکور است و گام بعدی سنجش مستمر، طی سه سال تحصیلی، در متوسطه دو به صورت برگزاری امتحانات هماهنگ با ارزش هر سال ۲۵ درصد به صورت تاثیر مستقیم در کنکور و ۲۵ درصد تاثیر خود کنکور بدین صورت ارزیابی خود دانش آموز طی ۴ آزمون و در طی سه سال صورت می‌پذیرد اما هم اکنون زحمات ۱۲ ساله دانش آموزان، طی یک آزمون حداکثر ۴ ساعته ارزیابی می‌شود که این موضوع صحیح نیست و فشار روانی این آزمون و استرس‌های دانش آموزان در بسیاری از مواقع، مانع می‌شود که دانش آموز نتواند دانش خود را به درستی پیاده سازی کند.

جوکار با طرح یکی از دغدغه‌های جدی در مسیر فعالیت بخش خصوصی و تضعیف آن توسط بخشنامه‌های مختلف گفت: در دو سال اخیر بخشنامه‌های متعددی توسط وزارت آموزش و پرورش، در ممنوعیت استفاده از کتاب‌های درسی و جلوگیری از برگزاری آزمون در مدارس صادر شده است.

وی توضیح داد: این بخشنامه مغایر با اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش است، چراکه با راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و برنامه ملی درسی و تجربه‌های کشورهای موفق در عرصه آموزش مغایرت دارد.

جوکار در پایان پس از پاسخگوئی به سوالات خانواده‌ها در مورد کتاب‌های کمک درس، به همهٔ دانش‌آموزان و حاضران کتاب‌هایی را اهدا کرد.

کد N2014236

وبگردی