آفتاب
نیلی خبر داد: برنامه دانشگاه تهران برای تحول و نوآوری در آموزش

اظهارات صریح رئیس دانشگاه تهران درباره موانع توسعه میان رشته‌ای

اظهارات صریح رئیس دانشگاه تهران درباره موانع توسعه میان رشته‌ای

همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه تهران از برنامه این دانشگاه برای تحول و نوآوری در آموزش خبر داد و گفت: علی‌رغم اهمیت و نقش میان رشته‌ای کماکان شاهد توسعه و ایجاد این نوع رشته‌ها در ایران آن گونه که باید نیستیم.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در کنفرانس ملی نقش مطالعات میان رشته‌ای در توسعه و کار آفرینی کشور که در پردیس البرز دانشگاه تهران برگزار شد، درباره برنامه این دانشگاه برای تحول و نوآوری در آموزش، گفت: هدف از این تحول ارائه آموزش‌های لازم برای ایجاد مهارت‌های مورد نیاز مانند خلاقیت، کار گروهی، کارآفرینی، اشتغال‌پذیری، نگاه نقادانه و خود مدیریتی است.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه شرایط پویای امروز دنیا نیاز به آگاهی و تسلط علمی در حوزه‌های مختلف را بیش از گذشته می‌طلبد، گفت: توجه جدی به بازار کار اینده و آماده‌سازی دانشجو برای شرایط بسیار متغییر امروز نمی‌تواند از مسیر آموزش فاقد نوآوری و ایستا صورت گیرد.

وی با بیان اینکه توجه جدی به بازار کار آینده و آماده‌سازی دانشجو برای شرایط بسیار متغیر امروز نمی‌تواند از مسیر آموزش فاقد نوآوری و ایستا صورت گیرد، خاطرنشان کرد: در این شرایط لازم است نقاط قوت و ضعف موجود مورد بررسی قرار گرفته و با اتکا به این یافته‌ها نقشه راه آینده به خوبی ترسیم شود. یکی از مسیرهای پاسخ به این نیاز، توسعه برنامه‌های آموزشی بین رشته‌ای است.

رئیس دانشگاه تهران، مطالعات میان‌رشته‌ای را نوعی فلسفه، روش‌شناسی، مفهوم، فرایند، شیوه و تفکر دانست و گفت: همچنین می‌توان میان‌رشته‌ای‌ها را گونه خاصی از تعامل، ارتباط، همکاری هدفمند و آگاهانه و روشمند و حرفه‌ای میان کنشگران و متخصصان حوزه‌های مختلف علمی دانست. امروزه در جهان، نظام‌های آموزشی و دانشگاهی در حال روی‌آوری به سیستم توسعه میان‌رشته‌ای‌ها هستند زیرا نظام دانشگاهی امروزه می‌داند که تعامل با نظام اجتماعی و صنعت، نیازمندی‌ها و ضرورت‌هایی را برای آن به وجود آورده به‌گونه‌ای که دیگر قادر نیست مسائل متنوع و پیچیده جامعه را با تمرکز بر فعالیت‌های تک‌رشته‌ای حل کند و به تامین رضایت ذینفعان آموزش عالی اعم از دانشجویان، کارفرمایان، صنعت، خانواده‌ها، جامعه و دولت بپردازد.

دکتر نیلی احمدآبادی با انتقاد از اینکه علی‌رغم اهمیت و نقش میان رشته‌ای کماکان شاهد توسعه و ایجاد این نوع رشته‌ها در ایران آن گونه که باید نیستیم، گفت: پژوهش‌محور نبودن گروه‌های آموزشی علیرغم انجام پژوهش در این گروه‌ها، کم‌توجهی به نیاز بازار کار و ایجاد مهارت‌های لازم در دانشجویان، تمرکزگرایی در برنامه‌ریزی و گسترش رشته‌ها در سطح وزارت علوم، اصل و محور قرار گرفتن گروه آموزشی به جای برنامه‌محور بودن گروه را می‌توان از جمله دلایل عدم توسعه رشته‌های میان رشته‌ای دانست.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: هدف از ایجاد گروه آموزشی بیشتر انتظام امور اجرایی، همفکری و روان‌سازی فعالیت‌هاست نه به عنوان یک سازمان محدودکننده و انحصارگرا. بدیهی است محتوای آموزش به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی ناشی از یافته‌های پژوهشی و فناوری است و با توجه به آنکه پژوهش موفق حتما گروهی و چندبعدی است لذا برنامه‌های آموزشی هم لازم است لزوما منحصر به یگ گروه نباشد و عمدتا حول محور فعالیت‌های پژوهشی گروهی شکل بگیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، در این همایش، قریب به ۵۰ نفر از اساتید رشته‌های مختلف فنی مهندسی، کارآفرینی، تربیت بدنی، هنرهای زیبا، علوم و علوم اجتماعی به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه مطالعات میان رشته‌ای، ضرورت تحول در دانشگاه‌ها و ایجاد و توسعه رشته‌های میان رشته‌ای پرداختند.

کد N2013772

وبگردی