آفتاب

تنش ریاض-آنکارا بر سر خاشقجی از تحریم کالاهای ترک تا ضربه اردوغان

تنش ریاض-آنکارا بر سر خاشقجی از تحریم کالاهای ترک تا ضربه اردوغان

یک رسانه عرب زبان با اشاره به تشدید تنش میان ریاض و آنکارا بر سر جمال خاشقجی به اقدامات طرفین در این زمینه و ضربه نهایی که رجب طیب اردوغان بر بن سلمان وارد خواهد کرد، پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رای الیوم در مطلبی با اشاره به تنش میان ریاض و آنکارا درباره قتل جمال خاشقجی آورده است: مقامات ترکیه به دنبال زنده نگه داشتن موضوع قتل جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول هستند و آخرین آن حرفهای بدلی است که لباس مقتول را پوشیده تا وانمود شود که جمال خاشقجی از کنسولگری خارج شده است و این بدل از تنگ بودن کفش جمال سخن می گوید.

این رسانه می نویسد: به نظر نمی رسد که تنش میان عربستان و ترکیه در مسیر آرامش حرکت کند و آنچه درباره امتیازات آمریکایی ها و تحویل فتح الله گولن در برابر بسته شدن پرونده جمال خاشقجی از نظر سیاسی و رسانه مطرح شده است در افکار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه جایی ندارد زیرا وی به دنبال انتقام و برتری در اداره بحران خاشقجی با اقتدار کامل است. تحلیلگران و کارشناسان اعلام کرده اند که اردوغان به دنبال زنده نگه داشتن موضوع است تا بتواند محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را هدف قرار دهد و بن سلمان را در نظر رسانه های غربی از یک فرد اصلاح طلب به قاتل خونین تبدیل کند و به دنبال آن است که وی از را اریکه قدرت به زیر کشاند و این موضوعی است که رسانه های سعودی این روزها به وضوح به آن اشاره می کنند. به طوری که یک رسانه بارز سعودی اعلام کرد که نیات اردوغانی جز با عزل بن سلمان به پایان نخواهد رسید.

رای الیوم در ادامه به تلاش سعودی ها برای نشانه رفتن انگشت اتهام به ترکیه یعنی اینکه ترکیه از موضوع قبل با خبر بوده و به مقتول هشدار نداده با هدف بهره برداری سیاسی پرداخته و به راه اندازی کمپین تحریم شرکت ها و محصولات ترکیه و حتی امور گردشگری و حمله به اردوغان و اینکه شواهد کافی برای ساقط کردن محمد بن سلمان ندارد با وجود اینکه سیا محمد بن سلمان را دخیل در قتل خاشقجی دانسته، پرداخته است.

این رسانه نوشت: کمپین سعودی اینبار به حمله در شبکه های اجتماعی خلاصه نشده است و فهرست اسامی کالاهای ترکیه برای تحریم آن و اختصاص کد ویژه ۸۶۹ به کالاهای ترکیه درج شده پشت کالاهای ترکیه برای اینکه سعودی ها بتوانند این کالاها را از دیگر محصولات تشخیص دهد و آنرا نخرند، اعلام شده است.

رای الیوم به نقل از برخی منابع می افزاید: فروشگاههای بزرگ به دنبال برداشتن کالاهای ترکیه ای هستند و این پس از اخذ تسهیلات از سوی دفتر بن سلمان است. علاوه بر آن فهرست اسامی تاجران سعودی که در بازار پوشاک  ترکیه فعال هستند تهیه شده و مقامات سعودی به دنبال جریمه و مصادره کالاهای آنها هستند.

این رسانه در پایان نوشت: این جنگ شدید رسانه ای میان دو کشور بر سر قتل خاشقجی است تا سئوال بزرگی در جهان عرب باقی بماند که آیا خلیفه عثمانی اردوغان ضربه آخر را وارد خواهد کرد و هر آنچه در چنته از نظر صوتی و تصویری دارد رو خواهد کرد تا به سریال جزر و مد وار در این موضوع پایان دهد؟

کد N2013607

وبگردی