آفتاب

مهندسی یک ویروس برای "گروگان‌گیری" سلول‌های سرطانی

مهندسی یک ویروس برای "گروگان‌گیری" سلول‌های سرطانی

دانشمندان دانشگاه آکسفورد موفق به مهندسی یک ویروس شده‌اند که به سراغ سلول‌های سرطانی می‌رود و توانایی مبارزه با این بیماری را دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، بخشی از آنچه که سلول‌های کارسینوما که شایع‌ترین نوع سلول‌های سرطانی هستند را قوی و کشنده می‌کند، کمکی است که آنها از همسایگان خود دریافت می‌کنند. این سلول‌های مجاور که به عنوان فیبروبلاست‌های مرتبط با سرطان شناخته می‌شوند، با محافظت از آنها در مقابل سیستم ایمنی بدن به آنها کمک می‌کنند و موجب تقویت سلول‌های سرطانی می‌شوند.

دانشمندان اکنون یک ویروس چنگکی پیشگام را توسعه داده‌اند که می‌تواند هر دو را هدف قرار دهد. این ویروس یک ابزار جدید است که به عنوان اولین در نوع خود توصیف می‌شود.

در میان جنبه‌های متعدد امیدوار کننده این تحقیق جدید، این واقعیت بیشتر مورد توجه است که این ویروس هم‌اکنون نیز در آزمایشات بالینی دیگر استفاده می‌شود.

این ویروس که "اندنوتوسیرو"(enadenotucirev) نام دارد، تنها سلول‌های سرطانی را آلوده می‌کند و به سلول‌های سالم کاری ندارد.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد با ایجاد برخی از تغییرات به دنبال تجهیز هرچه بیشتر این ویروس برای مبارزه موثرتر آن با سرطان بودند. نسخه اصلاح شده این ویروس شامل دستورالعمل‌های ژنتیکی است که به سرعت سلول‌های سرطانی را آلوده می‌کند تا نوع خاصی از پروتئین به نام "سلول تی بیسپسیفیک"(bispecific T-cell) تولید شود.

این پروتئین از یک طرف به فیبروبلاست‌های مرتبط با سرطان و از طرف دیگر به سلول‌های ایمنی قدرتمند تی متصل می‌شود. این اتصال‌ها به سرعت نتیجه می‌دهد، چون سلول‌های تی شروع به کشتن فیبروبلاست‌ها می‌کنند.

دکتر "جاشوا فریدمن" از گروه انکولوژی دانشگاه آکسفورد و نخستین نویسنده این مطالعه می‌گوید: ما تشکیلات ویروس را به خدمت گرفته‌ایم تا سلول‌های تی فقط در سلول‌های سرطانی آلوده و نه هر جای دیگر از بدن تولید شوند. سلول‌های تی آنقدر قدرتمند هستند که می‌تواند سلول‌های ایمنی که توسط سرطان سرکوب می‌شدند را درون تومور فعال کنند تا به فیبروبلاست‌ها حمله کند.

دانشمندان می‌گویند این نخستین بار است که فیبروبلاست‌های مرتبط با سرطان در تومورهای جامد به این شکل هدف قرار می‌گیرند، اما هنوز روزهای اولیه توسعه این فناوری امیدوار کننده است.

این روش جدید تاکنون سرطان را در موش‌ها و نمونه سلول‌های سرطانی انسان در آزمایشگاه از بین برده است، اما آزمایش آن روی بدن انسان با بسیاری از ناشناخته‌ها روبرو است.

به عنوان مثال، درمان‌هایی که برای هدف‌گیری فیبروبلاست‌های مرتبط با سرطان ایجاد شده‌اند، خطر کشتن فیبروبلاست‌های بی‌گناه را در تمام بدن به همراه دارند. دانشمندان می‌گویند برخی از علائم مثبت در رابطه با این عارضه جانبی خاص وجود دارد، اگرچه بسیاری از عدم اطمینان‌ها در مورد چگونگی واکنش بدن انسان به این درمان وجود دارد.

آزمایش این ویروس در برابر نمونه‌های تومور سرطانی پروستات همراه با مغز استخوان سالم، موفقیت آمیز بود و محققان دریافتند که در مناطق سالم هیچ سمی شدن یا فعالیت غیرضروری سلول تی ایجاد نمی‌شود.

با توجه به اینکه "Enadenotucirev" در حال حاضر تحت آزمایش روی نمونه‌های انسانی است، امید وجود دارد که نسخه اصلاح شده آن بتواند به زودی در آزمایشات بالینی آزمایش شود.

دکتر "کری فیشر" از گروه انکولوژی دانشگاه آکسفورد می‌گوید: حتی زمانی که بیشتر سلول‌های سرطانی در یک کارسینوما کشته می‌شوند، فیبروبلاست‌ها می‌توانند از سلول‌های سرطانی باقی مانده محافظت کنند و به بهبود و رشد مجدد آنها کمک کنند. تاکنون هیچ راهی برای کشتن هر دو سلول سرطانی و فیبروبلاست‌هایی که از آنها محافظت می‌کند، در حالی که به بقیه بدن آسیب نرسد، وجود نداشته است.

وی افزود: روش جدید ما به طور همزمان فیبروبلاست‌ها را هدف قرار داده و سلول‌های سرطانی را با ویروس می‌کشد. این روش یک گام مهم در جهت کاهش سرکوب سیستم ایمنی در مقابل سرطان‌ها است.

تحقیقات این تیم در مجله Cancer Research منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N2013419

وبگردی