آفتاب
با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد؛

مراسم بزرگداشت دفتر نشر فرهنگ اسلامی برگزار شد

مراسم بزرگداشت دفتر نشر فرهنگ اسلامی برگزار شد

همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مراسم بزرگداشت دفتر نشر فرهنگ اسلامی به پاس قریب به نیم قرن فعالیت فرهنگی این انتشاراتی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری بیست‌وششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، موسسه خانه کتاب به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، مراسم تقدیر از دفتر نشر فرهنگ اسلامی را به مناسبت نیم‌قرن آگاهی‌رسانی فرهنگی با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور، دبیر بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی، مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات دارالکتب اسلامی، نجفقلی حبیبی، نویسنده، علی‌اصغر محمدخانی، عضو هیئت مدیره خانه کتاب، غلامرضا امامی، موسوی گرمارودی، علی‌اکبر اشعری، عباس ملکی، نوش‌آفرین انصاری، نویسنده کودک و نوجوان، محمود دعایی و اهالی نشر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری در پنجمین روز از هفته کتاب که به عنوان «کتاب، دانشجو و دانش آموز» نامگذاری شده بود، برگزار کرد.

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: خوشحالم که توفیق حضور در مراسم بزرگداشت دفتر نشر فرهنگ اسلامی را که بر اساس تقوا، رو به جلو حرکت می‌کند را دارم. ما در دوران مدرسه از دفتر نشر بسیار بهره می‌بردیم و نامدارترین نویسندگان امروزه، آثار ابتدایی خود را در دفتر نشر منتشر کرده بودند.

جوادی با بیان اینکه جا دارد که مجموعه‌ای از تاریخ دفتر نشر و کسانی که به طور شفاهی این اسناد را ارائه می‌کنند جمع‌آوری شود و به اطلاع مردم برسد، افزود: دفتر نشر فرهنگ اسلامی طرح‌هایی دارد که واقعاً هم موفق عمل کرده‌است. این دفتر استقامت بسیاری در مسیر حرکت خود به خرج داده است و من امیدوارم این روند ادامه‌دار باشد، چون استقامت کار بسیار سختی است و امیدوارم این مرکز استقامت را تا دوره‌های بعدی و بعدتر خود حفظ کند و مسیر را برای نسل بعد هموارتر کند و جریان سالمی را در جامعه به وجود بیاورد.

وی در اهمیت کتاب گفت: گفته می‌شود دوره‌ای می‌آید که مردم در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که نه پیامبران و نه امامان حضور دارند و ایمانشان از سیاهی‌هایی است که در سفیدی یعنی کتاب نوشته شده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با بیان اینکه از نظر من بهترین خیریه، خیریه فرهنگی است، گفت: امیدوارم آثار ایرانی ما به عربی ترجمه شود و در اختیار مردم و جوانان ما قرار بگیرد تا این چهره بد و دلبخواهی که کشورهای دیگر از اسلام و جامعه ایران به دیگر مردم نشان می‌دهند برطرف شود، چه خیریه‌ای بهتر از این خیریه فرهنگی.

درک درست و شناخت نیازهای زمان، رمز موفقیت دفتر نشر فرهنگ اسلامی

نیکنام حسینی‌پور، دبیر هفته کتاب نیز با بیان اینکه هفته کتاب و کتابخوانی را با شعار حال خوش خواندن شروع کرده‌ایم و امیدوارم این حال خوش در طول سال شامل همه ما شود گفت: در سال‌های آغازین دهه ۱۳۵۰ جریان‌ها و نیروهای گوناگونی با رژیم طاغوت مبارزه می‌کردند. در این میان برخی از جریان‌ها التقاطی بودند و خط روشنی را پیگیری نمی‌کردند. در این شرایط، تعدادی از روحانیان دلسوز و آگاه به همراه چهره‌های خدمت‌گذار بازار اقدام به تأسیس دفتر انتشاراتی کردند تا خط اسلام ناب و بی‌پیرایه را دنبال کنند.

حسینی‌پور اضافه کرد: آیت‌الله سیّدرضا برقعی و شهید محمدجواد باهنر و نیز استاد گلزاده غفوری پایه‌گذاران نخستین دفتر نشر فرهنگ اسلامی بودند و دست به کاری سترگ زدند که نزدیک به نیم قرن توسط افراد زیادی آبیاری شد.

به گفته وی، این حرکت فرهنگی با حمایت تعداد دیگری از روحانیان و استادان با گرایش‌های مذهبی همراه شد، چنان‌که در همان نخستین سالهای فعالیّت خود توانست جمعی از نویسندگان و محققان طراز اول را جذب کند و کتاب‌هایی را منتشر سازد که هنوز هم سودمند هستند.

وی تاکید کرد: درک درست و شناخت نیازهای زمان موجب شد، کتاب‌های دفتر نشر فرهنگ اسلامی با استقبال آحاد مردم و بخصوص جوانان مواجه شود.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب ادامه داد: در طلیعه چهلمین سال انقلاب اسلامی و پس ۴۵ سال فرهنگ‌گستری دفتر نشر فرهنگ اسلامی مؤسسه خانه کتاب بر آن شد تا از خدمات و فعالیّت‌های دوران‌ساز این دفتر انتشاراتی تجلیل کند. پیش از این نیز ما از خدمات جریان‌ساز انتشارات دارالکتب الاسلامیه به مدیریّت حاج مرتضی آخوندی تجلیل کردیم. هدف ما در درجه‌ نخست تقدیر از تلاش خالصانه شخصیّت‌های فرهنگی است که کار فرهنگی را مؤثرتر از هر اقدام دیگر می‌دانند تا جامعه را بیدار و پویا کنند. درجه دوم اهمیت این‌گونه همایش‌ها جلب توجه جوان‌ها به ریشه‌ها و اصالت‌های انقلاب اسلامی است.

وی در پایان با بیان اینکه امروز بعد از ۴۵ سال تکاپوی فرهنگی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، طبعاً این نهاد بزرگ‌تر شده است و بخش‌های جدیدی چون نشر کتاب کودک و ایجاد فعالیت‌های موسیقایی را پدید آورده است، تصریح کرد: سؤالی که اینجا مطرح است و دفتر نشر با کارنامه خود به آن جواب می‌دهد این است که آیا دفتر نشر فرهنگ اسلامی توانسته به نیازهای مردم و بخصوص جوانان در عصر انقلاب دیجیتالی پاسخ دهد. آیا راهبردی برای جذب جوانان در این سیلاب اطلاعاتی دارد؟ آیا توانسته چشمان جوانان را از صفحات مجازی به سوی کتاب و نگرشهای مذهبی بچرخاند؟

چاپ ۲ هزار عنوان کتاب در دفتر نشر فرهنگ اسلامی

مدیرعامل انجمن دفتر نشر فرهنگ اسلامی در این مراسم گفت: یک زمانی برایم سوال بود که بدانم چطور در آن سال‌های نسبتاً دور دفتر نشر انقلاب اسلامی ایجاد شد و چه خون دل‌ها برای تاسیس این مکان و پیشبرد برنامه‌هایش خورده شد. زحمات زیادی برای تاسیس مکانی که ۵۰ سال است که حرکت رو به جلو دارد کشیده شده است تیزهوشی و موقعیت‌سنجی در آن زمان یکی از ویژگی‌های تاسیس این مکان بود.

محسن چینی‌فروشان ادامه داد: پس از سال ۱۳۴۲ اتفاقات فرهنگی بسیاری برای توجه به نسل آینده روی داد و بعد از این سال نهادها و سازمان‌های فرهنگی بسیاری تاسیس شد و یک حرکت فرهنگی بزرگی ایجاد شد که در راس آن‌ها مسئولان بزرگ و با نفوذی حضور داشتند. برگزاری جلسات سخنرانی‌ها و حضور مردم در سازمان‌ها و نهادها همگی بستری را فراهم می‌کرد تا انقلاب ما که یک انقلاب فرهنگی بود پیروز شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های ابتدایی آن دوران نزدیک به ۱۸۰ تا ۱۹۰ اثر باکیفیت تولید شد و مخاطبانی جوان و پیشرو داشت که نگاه جدید و درستی نسبت به زمانه و جامعه خود داشتند، اضافه کرد: از ابتدای تاسیس دفتر نشر فرهنگ اسلامی تا به حال حدود ۲ هزار عنوان کتاب تولید شده که ۲۰۰ عنوان آن برای قبل از انقلاب و بقیه عناوین برای بعد از انقلاب است؛ علاوه بر این حدود ۴۵۰ عنوان کتاب نیز چاپ شده که ۲۸۰ عنوان آن تجدید چاپ و بقیه آثار چاپ اول بودند.

به گفته وی؛ سازمان نشر فرهنگ انقلاب اسلامی در این مدت علاوه بر چاپ کتاب، ماهنامه‌ای تحت عنوان ماهنامه فرهنگ اسلامی با هدف بحث فرهنگ، انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی منتشر کرد که تا به حال ۵۲ شماره چاپ شده و شماره‌های بعدی آن به طور ماهانه و اینترنتی منتشر می‌شود.

وی به دیگر فعالیت‌های این دفتر نشر از جمله برگزاری جشنواره خاتم با محوریت اصلی پیامبر اکرم، پیامبر مهر و مهربانی اشاره کرد و گفت: با برگزاری این جشنواره در طول سه سال اخیر حدود ۲ هزار داستان کوتاه درباره پیامبر اکرم نوشته شده است و هفت یا هشت کتاب نیز در این خصوص در دفتر نشر فرهنگ اسلامی نیز به چاپ رسیده است.

وی یادآور شد: دفتر نشر فرهنگ اسلامی تنها مکانی برای انتشار کتاب نیست این دفتر در زمینه کتاب الکترونیک و صفحات مجازی نیز حضور دارد.

وی با اشاره به اینکه چشم‌انداز این دفتر نشر، یک برنامه سه ساله دارد که به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و آن فروشگاهی است که در دهه فجر در خیابان کریمخان افتتاح می‌شود گفت: در کنار این، پروژه تولیدی بزرگی به نام پروژه «به گزین» به دبیری موسوی گرمارودی قرار است در مجموعه یازده جلدی به بررسی متون قدیمی فارسی که زمینه مذهبی دارند بپردازد. همچنین پروژه عاشورایی دیگری در ده جلد نیز به بررسی نوحه‌های خوانده شده از دوره قاجار تا به حال نیز می‌پردازد.

التقاطی نشدن؛ نقطه محوری دفتر نشر فرهنگ اسلامی است

علی موسوی گرمارودی نیز در این مراسم گفت: من از قبل و بعد از انقلاب عضو تحریریه و انتخاب کتاب دفتر نشر فرهنگ اسلامی بودم و باید بگویم که برجسته‌ترین و مهم‌ترین ویژگی این دفتر این است که التقاطی نشده است و این موضوع نقطه محوری دفتر نشر فرهنگ اسلامی است.

پس از آن، غلامرضا امامی خاطرنشان کرد: حضور در مراسم تجلیل از زندگان و مردگان از ویژگی‌های من نیست چراکه من از تمجید و تملق به‌دورم اما برای این مراسم، با اشتیاق و برای ادای دین به مردانی آمده‌ام که دفتر نشر فرهنگ اسلامی را بنیان گذاشته‌اند و امیدوارم این فعالیت‌ها ادامه‌دار باشد. روزگار ما، روزگار آرزوهای بلند با دیوارهای کوچک بود. ما نسلی بودیم که در پی آرمان، حقیقت، آگاهی و بهتر جستن زندگی حرکت می‌کردیم.

لوح تقدیر به همراه تندیس چهلمین سال انقلاب اسلامی به مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی، محسن چینی‌فروشان به پاس فعالیت‌های موثر سپس از عباس ملکی، حسین مهدیان، مریم برقعی نیز تجلیل شد.  

بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۴ آبان تا ۱ آذرماه با مشارکت بیش از ۶۰ نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

کد N2012921

وبگردی