آفتاب
تحلیلگر لبنانی در گفتگو با مهر:

عدم تمایل سعودی به وزارت برخی سُنی‌ها مانع تشکیل دولت لبنان است

عدم تمایل سعودی به وزارت برخی سُنی‌ها مانع تشکیل دولت لبنان است

«یاسر الحریری» بیان کرد که سعودی ها نمی خواهند مسلمان سُنی خارج از جریان و محور خود وارد دولت لبنان شود و اتهامات علیه حزب الله در واقع با هدف تشدید ناامیدی سیاسی در کشور بیان می شود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - محمد فاطمی زاده: بعد از گذشت حدود ۵ ماه از مأموریت سعد حریری نخست وزیر لبنان برای تشکیل کابینه جدید، همچنان موانع زیادی وجود دارد که مانع از تشکیل دولت می‌شود.

در روزهای اخیر نیز سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان در نشست خبری اتهاماتی علیه حزب الله لبنان مطرح کرد و موانعی را در سر راه تشکیل دولت جدید این کشور برشمرد.

در همین رابطه و برای بررسی بیشتر این موضوع خبرنگار مهر با «یاسر الحریری» کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی لبنان گفتگو کرده است که شرح آن از نظر می گذرد.

*چندین ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان می گذرد ولی دولت جدید هنوز تشکیل نشده است. شخصیت ها و احزاب مختلف نیز نظرات مختلفی در این زمینه دارند و یکدیگر را به کارشکنی متهم می کنند. علت اصلی عدم تشکیل دولت چیست و چه موانعی بر سر راه تشکیل دولت وجود دارد؟ سعد الحریری نخست وزیر و مامور تشکیل دولت جدید، حزب الله را به مانع تراشی متهم می کند و این بر خلاف سخنان رهبران حزب الله است. نظر شما در این رابطه چیست؟

مشخص است که سعودی ها نمی خواهند مسلمان سُنی خارج از جریان و محور خود وارد دولت لبنان شود. بر همین اساس نیز با این موضوع مخالف هستنداولا که همانگونه که همه می دانند انتخابات پارلمانی لبنان بر اساس قانون جدیدی برگزار شد و واقعیت جدیدی را ایجاد کرد. بر همین اساس نیز دولت باید با حضور گروه ها و جریان های مختلف سیاسی تشکیل گردد.

مانع اصلی در برهه کنونی برای تشکیل دولت، مخالفت آمریکا و سعودی ها با حضور جریان مقاومت یا گروه های مرتبط با مقاومت در دولت است. زیرا این جریان به مسائل امت اسلامی نیز اهتمام دارد. به زبان دیگر و در حقیقت تمایل ندارند هیچ گروه و شخص مسلمان اهل تسنن که خارج از محور سعودی-آمریکایی است، عضو دولت گردد.

به همین دلیل نیز وجود هر نماینده پارلمانی از این گروه ها را رد می کنند. مشخص است که سعودی ها نمی خواهند مسلمان سُنی خارج از جریان و محور خود وارد دولت لبنان شود. بر همین اساس نیز با این موضوع مخالف هستند.

از سوی دیگر سعد الحریری اعلام کرده که دو وزارتخانه متعلق به سُنی ها را به رئیس جمهوری و رئیس فراکسیون منطقه شمال لبنان واگذار کرده است و نمی تواند ۴ وزارتخانه دیگر را به سنی ها بدهد. این با توازن قوا در لبنان همخوانی ندارد.

بنابراین معتقدیم که امور  و پیشنهادات مطرح شده منجر خواهد شد که مثلا رئیس جمهور از اسم و سهمیه سنی که حافظش است، دست بردارد یا اینکه ۶ نماینده سنی پارلمان اعلام کنند که ما نمی خواهیم لبنان در این شرایط وارد بحران ملی و منطقه ای و بین المللی شود و عقب نشینی کنند. گزینه سوم نیز این است که سعد الحریری قادر به اعطای منصب وزارتی دیگری نیست. زیرا به ضعیف بودن مشهور است.

اینکه حزب الله را به مانع تراشی متهم کرده است، در واقع با هدف تشدید ناامیدی سیاسی در لبنان است و تمام روند تشکیل دولت حول یک محور می چرخد؛ اینکه هیچ فرد سُنی خارج از محور سعودی وارد دولت نگردد. زیرا این موضوع به اصل و اساسی تبدیل خواهد شد و سنی ها در آینده می توانند خارج از محور سعودی یا بدون ائتلاف با آمریکایی ها فعالیت سیاسی کنند.

*سید حسن نصرالله اخیرا در سخنرانی خود بر توان موشکی حزب الله به عنوان عامل بازدارنده حملات دشمنان به ویژه صهیونیست ها تاکید کرد. توان موشکی حزب الله تا چه میزان است و اصلی ترین هدف آن کیست؟

در شرایط کنونی موازنه ایجاد رعب و ترس توسط دشمن به موازنه پاسخ و واکنش از سوی مقاومت تبدیل شده است. نمونه جدید آن را در درگیری های اخیر مقاومت فلسطین با صهیونیست ها و شلیک بیش از ۲۰۰ موشک به مناطق صهیونیست نشین مشاهده می کنیمطبیعتا دشمن صهیونیستی قدرت مقاومت و حزب الله در لبنان را می داند و از جغرافیای فعالیت حزب الله در لبنان نیز اطلاع دارد. صهیونیست ها می دانند که نبرد علیه حزب الله به لبنان محدود نمی شود بلکه سوریه را هم شامل می شود و مساحت آن واقعا گسترده خواهد بود.

پیش از این نیز سید حسن نصرالله اعلام کرده بود در صورت حمله جدید صهیونیست ها، تمام محور مقاومت علیه اسرائیل متحد خواهند شد و تهدید علیه یکی از اعضای محور مقاومت، تهدیدی برای تمام اعضای محور مقاومت محسوب می گردد. مثلا تهدید علیه سوریه فقط مختص به این کشور نیست بلکه به دلیل رویکرد مقاومتی و سیاسی این کشور، تهدیدی علیه کل محور مقاومت است. بر همین اساس نیز محور مقاومت از سوریه و ارتش این کشور حمایت کرد. دشمن صهیونیستی از توان موشکی مقاومت لبنان و حزب الله خبر دارد.

در شرایط کنونی موازنه ایجاد رعب و ترس توسط دشمن به موازنه پاسخ و واکنش از سوی مقاومت تبدیل شده است. نمونه جدید آن را در درگیری های اخیر مقاومت فلسطین با صهیونیست ها و شلیک بیش از ۲۰۰ موشک به مناطق صهیونیست نشین مشاهده می کنیم که موجب استعفای لیبرمن وزیر جنگ صهیونیست ها و هلاکت و زخمی شدن چندین نظامی این رژیم شد.

بنابراین این سنجشی که صهیونیست ها از حماس در یک منطقه جغرافیایی تنگ و تحت محاصره همه جانبه انجام دادند، درسی سنگین به اسرائیل داد. در این شرایط اسرائیل چگونه می تواند با حزب الله که توان نظامی و رزمندگان قوی تری دارد و این توانایی را به سوریه منتقل کرده است، مقابله کند؟

نکته بعدی این است که حزب الله تاکید کرده این قدرت موشکی فقط اسرائیل را هدف می گیرد. اگر اسرائیل فرودگاه بیروت را هدف قرار دهد، مقاومت نیز فرودگاه بن گورین در تل آویو را مورد تهاجم قرار خواهد داد.

بنابراین معادله پاسخ و واکنش به حملات تثبیت شده است و به همین دلیل دشمن به جنگ اقتصادی روی آورده است. زیرا هرنوع جنگ علیه لبنان به هر میزان که بزرگ باشد منجر به شکستی راهبردی برای دشمن صهیونیستی خواهد شد.

* طی روزهای اخیر شاهد تقابل و نبرد جدی نیروهای مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی بودیم که منجر به استعفای وزیر جنگ این رژیم و کسب پیروزی برای محور مقاومت شد. در شرایط کنونی آمادگی محور مقاومت برای نابودی و ریشه کن کردن اسرائیل را تا چه اندازه می دانید؟

ریشه کنی و نابودی اسرائیل باید در روزی از روزها اتفاق بیافتد و اسرائیل می داند که اختلاف اعتقادی اختلافی بزرگ و استراتژیک است نه یک اختلاف تاکتیکیطبیعتا این عقیده ماست که اسرائیل یک رژیم اشغالگر است و سرزمین عربی و اسلامی و متعلق به مردمی را غصب کرده است. این رژیم مردمی را از نقاط مختلف جهان جمع کرده و در فلسطین اشغالی اسکان داده است.

ریشه کنی و نابودی اسرائیل باید در روزی از روزها اتفاق بیافتد و اسرائیل می داند که اختلاف اعتقادی اختلافی بزرگ و استراتژیک است نه یک اختلاف تاکتیکی.

بنابراین نابودی این رژیم اتفاق خواهد افتاد اما امروز اساس این است که قدرتی وجود دارد که قادر به مقابله و متوقف کردن تجاوز اسرائیل است. این موضوع توسط تمام گروه های مقاومت مثل حماس و جهاد حاصل شده است و اسرائیل درس و عبرت هایی گرفته که از یاد نخواهد برد؛ به ویژه اینکه موشک های کورنت نیز وارد نوار غزه شده اند و این موضوع برای دشمن صهیونیستی امری طبیعی نیست. به همین دلیل طبق اعتقادات و راهبرد ما اسرائیل باید نابود شود و خواهد شد ان شاءالله.

* در روزهای گذشته آمریکا چندین فرد و نهاد مرتبط با حزب الله لبنان را تحریم کرد. گروه های سیاسی لبنان چه مواضعی در قبال تحریم ها علیه حزب الله دارند؟

غربی ها در صدد ایجاد فتنه داخلی در کشور هستند اما مردم لبنان نسبت به این تلاش های فتنه انگیزانه آمریکایی ها هوشیار هستند و علیرغم اختلافات داخلی سیاسیون لبنان طبق منافع ملی با آن برخورد می کنندقدرت ها و احزاب سیاسی در لبنان چند دسته هستند؛ برخی از آنها متحد مقاومتند که مخالفت خود با تحریم ها علیه حزب الله در لبنان و تمام گروه های مقاومت در منطقه را اعلام کرده اند.

از سوی دیگر متاسفانه گروه هایی در لبنان وجود دارند که پشت درهای بسته برای فشار بر حزب الله فعالیت می کنند اما حزب الله همانگونه که سید حسن نصرالله اعلام کرد هیچ فعالیت تجاری یا کارگری که فعالیت اقتصادی انجام دهد، ندارند.

به همین دلیل نیز آمریکایی ها به ملت لبنان فشار می آورند و می گویند که حزب الله به تهدیدی اقتصادی برای لبنان تبدیل شده تا بدین صورت مردم را علیه حزب الله تحریک کنند؛ یعنی در صدد ایجاد فتنه داخلی در کشور هستند اما مردم لبنان نسبت به این تلاش های فتنه انگیزانه آمریکایی ها هوشیار هستند و علیرغم اختلافات داخلی سیاسیون لبنان طبق منافع ملی با آن برخورد می کنند.

بنابراین تحریم ها علیه دولت و کشور و مردم لبنان است نه علیه حزب الله. متاسفانه تهدیدات علیه لبنان تهدیدات مالی و بانکی است که به صورت ویژه علیه طایفه شیعه و اسلامی انجام می شود و این فشارها بر روی افرادی از میان شیعیان به اتهام نزدیکی به حزب الله صورت می گیرد؛ تاجایی که فرد برای گرفتن حتی هزار دلار باید از هزار مرکز درخواست کند.

لبنان قادر به عبور از این نوع تحریم ها و حملات اقتصادی غربی ها و اسرائیلی ها است و علیرغم اختلافات داخلی در برابر این تحریم ها متحد خواهد بود.

کد N2012316

وبگردی