آفتاب
معاون میراث فرهنگی تهران خبر داد

کشف زیست پیش از تاریخ در لایه زیرین تهران

کشف زیست پیش از تاریخ در لایه زیرین تهران

معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: طبق یافته‌های باستانی، در زیرلایه تاریخی شهر که نهایتاً آن را به دوره صفوی منتسب می‌کردیم، یک زیست پیش از تاریخ قابل شهود است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن شیخ الاسلامی در نشستی پیرامون کشفیات باستان شناسان تهران در بازار صندوق سازان گفت: چند سال پیش در عملیات عمرانی شهری در خیابان مولوی تهران اسکلتی کشف شد که تاریخ گذاری آن فراتر از دوران تاریخی صفوی و اسلامی بود. اما اخیرا دوستان ما در حوزه باستان شناسی تهران به طور اتفاقی پژوهشی را در بازار صندوق سازان انجام دادند که منجر به پیدایش یک سری یافته های واجد ارزش به چندین معنا شد.

وی ادامه داد: آقای افروند ( باستان شناس )موضوع را از چند سال پیش پیگیری می کرد اما سال یابی و نتیجه ای که اعلام شد ما را به وجود نشانه های زیست در تهران رساند. معمولا یافت شدن یک داده شاید از نظر ما موضوع خاصی نباشد اما وقتی این یافته ها در مجاورت گمانه قبلی و محدوده قبلی پیدا می شود، نشان دهنده یک پیشینه جدی برای تهران است.

وی گفت: موضوع باستان شناسی شهری موضوعی است که در جوامع بین المللی مطرح است. در واقع می توان گفت که در زیر لایه تاریخی شهر که نهایتا آن را به دوره صفوی منتسب می کردیم ، یک زیست پیش از تاریخ قابل شهود است. با این رویکرد بررسی عمیق تر در سطوح مدیریت شهری و نگاه به باستان شناسی شهری انجام شده است. ما امیدواریم که در تهران به لایه های باستانی بیشتر توجه شود.

معاون میراث فرهنگی تهران بیان کرد: شهردار جدید تهران اهل میراث فرهنگی است و به نظر می رسد که در این حوزه دغدغه داشته باشد.  در سطح کلان تری شاید بتوان این موضوع را در سطح مدیریت شهری نگاه کرد و از این به بعد شاهد آن باشیم که نگاهها را از آسمان خراش ها به زیر زمین بیندازیم.

وی افزود: پیش از این یافته ها و کشفیات نیز ضوابطی درباره بازار تهران داشتیم که گفته شده بود ایجاد زیرزمین ممنوع است. یکی از دلایل عمده آن این بود که ممکن است در لایه های زیرین آثاری وجود داشته باشد.

کد N2011125

وبگردی