آفتاب
معاون وزیر بهداشت تاکید کرد؛

زمان نظارت بر حسن اجرای راهنماهای بالینی فرا رسیده است

زمان نظارت بر حسن اجرای راهنماهای بالینی فرا رسیده است

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: همکاری قابل توجه سازمان تعزیرات، سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان وزارت بهداشت را می توان نقطه طلایی فعالیت های معاونت درمان برشمرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم جان بابایی در جلسه ویدئو کنفرانس مرور قوانین، مقررات و فرآیندهای رسیدگی به تخلفات درمانی، افزود: حساسیت هایی که درخصوص نظارت بر عملکرد مراکز درمانی در وزارت بهداشت و سازمان تعزیرات وجود دارد به دانشگاه ها نیز منتقل شده است.

وی با بیان اینکه دستورالعمل ها، آیین نامه ها و راهنماهای بالینی توسط معاونت درمان وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ شده و اکنون زمان نظارت بر حسن اجرای آنها فرا رسیده است، ادامه داد: نظارت کردن بر اجرای قوانین در حوزه درمان به چند دلیل اهمیت دارد. یکی از وجوه مهم نظارت، رعایت حقوق بیمار است که در این مورد ارائه دهندگان خدمت، حق هیچگونه اهمال را ندارند. تمامی اقداماتی که توسط معاونت درمان انجام می شود، یک طرف و نظارت بر حسن اجرای خدمات در مراکز درمانی طرف دیگر قرار دارد، به لحاظ اینکه در این مورد، قانون مطرح است.

جان بابایی با بیان اینکه در حوزه درمان کشور کاستی هایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: این کاستی ها علل مختلفی دارد، اما با کمک و همراهی همگان قابل حل است. مبنای قضاوت ما برای بررسی کاستی ها فقط به اجرای فعالیت ها و پروژه های درمانی معطوف نبوده، اما می توان گفت که عملکرد دانشگاه ها تا حدود زیادی مبنای قضاوت ما برای بررسی کاستی های موجود در حوزه درمان قرار گرفته است.

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: همکاری قابل توجه سازمان تعزیرات، سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان وزارت بهداشت را می توان نقطه طلایی فعالیت های معاونت درمان برشمرد. هنچنین این همکاری را می توان به عنوان پیشگیری در نظر گرفت، چراکه اصل مهم در نظارت، پیشگیری از وقوع تخلف است. زیرا منجر به رعایت حقوق ارائه دهندگان خدمت و دریافت کنندگان خدمت خواهد شد و در نهایت تغییر رفتار را به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این رویه باعث افزایش اخلاق مداری چه در جامعه پزشکی و چه نزد عموم مردم در قبال کادر درمان و جامعه خدوم پزشکی خواهد شد.

جان بابایی گفت: مقرر شده است کارنامه ای برای هر دانشگاه در خصوص جلسات کمیسیون ماده ۱۱ و نظارت، تهیه و ارسال شده و به صورت دوره ای مورد بررسی قرار گیرد تا عملکرد هر دانشگاه در این زمینه مشخص شود. قطعا با هماهنگی بیشتر و هم افزایی می توانیم نظارت بیشتر و مداخله کمتری داشته باشیم و آرامش حاکم بر جامعه سلامت را دو چندان کنیم.

کد N2009025

وبگردی