آفتاب

موزه متروپولیتن میزبان نسخ خطی و ابرو بادهای ایرانی شد

موزه متروپولیتن میزبان نسخ خطی و ابرو بادهای ایرانی شد

موزۀ متروپولیتن نیویورک تا ۴ فروردین ماه ۱۳۹۸ میزبان برگزاری نمایشگاه «ابر و باد و زرافشان: صفحات تزیین‌شدۀ نسخه‌های خطی از مجموعۀ اتینگهاوزن» خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موزۀ متروپولیتن نیویورک از ۷ آبان ماه درصدد برگزاری نمایشگاهی از نسخ خطی ایران برآمده که با نقوش زرافشان و ابر و باد تزیین شده‌اند.

«ابر و باد و زرافشان: صفحات تزیین‌شدۀ نسخه‌های خطی از مجموعۀ اتینگهاوزن» نام این نمایشگاه است که تا ۲۴ مارس ۲۰۱۹(۴ فروردین ۱۳۹۸) ادامه دارد.

در توضیح این نمایشگاه آمده است: یکی از ویژگی‌های متمایز کننده نسخه‌های خطی ایران از ترکیه عثمانی و مغول و دکانی هند، استفاده مداوم از تکنیک‌های تزئینی در حاشیه نسخ خطی و جلدها و صفحات میانی است که در کتاب‌های مختلف به کار می‌رفت. حتی روی سطح نوشته شده در صفحات کتاب نیز شاهد تزییناتی ازجمله ابر و بادها و نقوش طلایی هستیم.

در این نمایشگاه، نسخ خطی تزئین شده با ابر و باد، تذهیب و طلاکوب از مجموعه اتینگهاوزن (Ettinghausen ) ارائه شده است. این نمایشگاه دربرگیرنده آثاری از ابر و بادها و طرح‌های طلایی است که روی کاغذ نقش شده‌اند و آثاری شبیه سنگ مرمر و زرافشان را در قالب‌های صاف و درهم تنیده به نمایش گذاشته‌اند. این طرح‌ها به طور مستقل و یا در ترکیب با یکدیگر هستند و طرح‌واره‌‌ها و نگاره‌هایی را در معرض دید عموم می‌گذارند که در فاصله زمانی قرون ۱۵ تا ۲۰ میلادی خلق شده‌اند. این آثار شاعرانه‌هایی هستند که در نهایت ظرافت و زیبایی خلق شده‌اند.

کد N2007360

وبگردی