آفتاب

پایان رقابت علمی «کنز» با حضور محققان ۱۵ کشور اسلامی

پایان رقابت علمی «کنز» با حضور محققان ۱۵ کشور اسلامی

رقابت علمی کنز که یکی از برنامه‌های جایزه مصطفی (ص) است، امروز با معرفی ۱۵ برگزیده به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سعید سهراب‌پور، رئیس شورای داوری رقابت علمی کنز در «اولین دوره رقابت علمی کَنز» اظهار کرد: در اولین دوره رقابت علمی کنز، ۱۰۴۵ نفر از ۱۵ کشور جهان شرکت کردند که در نهایت ۵۹۱ اثر به دبیرخانه ارسال شد.

وی افزود: ایران، عمان، مالزی، پاکستان، عراق، افغانستان، سوریه، فلسطین، اردن، تونس، بنگلادش، اندونزی، نیجریه، مصر و قزاقستان در این رقابت شرکت کردند.

سهراب‌پور با بیان اینکه ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان مَرد بودند، گفت: بیشتر شرکت‌کنندگان دانشجو و دانش‌پژوه بوده‌اند که ۷۵۳ نفر هستند. همچنین ۲۹۲ استاد دانشگاه در این مسابقه آثار خود را ارسال کرده‌اند.

وی با بیان اینکه رقابت علمی کنز که در قالب جایزه مصطفی (ص) بر مبنای ترویج علم برگزار می‌شود، افزود: ۱۳۶ اثر در رشته فناوری اطلاعات، ۱۵۴ اثر در رشته محیط‌زیست، ۵۴ اثر در رشته اقتصاد، ۹۵ اثر در رشته انرژی و ۱۵۲ اثر در رشته سلامت، آثار علمی دریافت شده در این رقابت بوده است.

رئیس شورای داوری رقابت علمی کنز با بیان اینکه مهمترین معیار داوری، کاربردی بودن طرح‌ها بود، اضافه کرد: شورای داوری رقابت علمی کنز در پنج کمیته تخصصی، آثار دریافت شده را ارزیابی و در هر کمیته سه اثر برتر و در مجموع ۱۵ اثر را با توجه به اعتبار علمی طرح‌ها حائز شرایط اعلام کرد.

به گفته سهراب‌پور، در مرحله نهایی از میان ۱۵ اثر برتر و راه‌یافته به این مرحله با توجه به پنج بُعد آموزشی، سه اثر نخست انتخاب و اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: به بهترین اثر، یک نشان کنز و برای بقیه در راستای مشارکت در فعالیت‌های علمی کاربردی و حل مسائل کشورهای اسلامی، جایزه‌ای اعطا می‌شود.

در ادامه محمدحسین قمری دبیر اجرایی رقابت علمی کنز گفت: رویدادهای مشابهی در سطح دنیا همانند رقابت علمی کنز برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح‌ها از سوی مجریان طرح ارائه می‌شود، آنها به مسائل جامعه در پنج حوزه منتخب توجه می‌کنند و کاربرد آن را توضیح می‌دهند.

کد N2007073

وبگردی