آفتاب

آشنایی با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی

آشنایی با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی

همشهری‌آنلاین: ان‌بی‌سی( شرکت ملی پخش) یک شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان آمریکایی است که در سال ۱۹۳۹ تاسیس شد.

وبگاه رسمي: NBC

ان‌بي‌سي(National Broadcastin Company) تحت مالكيت ان‌بي‌سي يونيورسال ، بخشي از كام‌كست(Comcast) است.

ان‌بي‌سي در حقيقت در سال 1926 توسط شركت راديو آمريكا(RCA) تاسيس شد.در آن زمان شركت مادر "آر سي اي" ، جنرال الكتريك بود.

جنرال الكتريك در سال 1930 مجبور شد آر سي اي را به اتهام رعايت نكردن قانون ضدترويج ، بفروشد.

قانون ضد ترويج ابتدا قانون رقابت ناميده مي‌شد و طبق آن شركت‌ها موظف به برخي قوانين رقابتي هستند كه بعدها به خاطر دلايل تاريخي نامش تغيير كرد.

در سال 1986 كنترل ان بي‌سي با خريد آر سي اي دوباره به جنرال الكتريك رسيد.جنرال الكتريك آر جي اي را بست اما ان‌بي سي را نگهداشت.باب رايت در دوران مالكيت جنرال الكتريك بر اين شبكه تا زمان بازنشستگي‌اش در سال 2007 مدير اجرايي ان‌بي‌سي بود و پس از او جف زاكر مدير شبكه شد.

در سال 2003 ويواندي(Vivendi)، شركت رسانه‌اي فرانسوي دارايي‌هاي بخش فيلمسازي و سرگرمي‌اش را با جنرال الكتريك ادغام كرد و سبب شكل‌گيري ان‌بي‌سي يونيورسال شد.كام‌كست در سال 2011 درصد بالايي از سهام آن را و در سال 2013 هم باقي‌مانده سهام جنرال الكتريك در اين شبكه خريد.بعد از اين ماجرا زاكر از ان‌بي‌سي رفت و استيو بروك جانشين او شد.

ان‌بي‌سي يونيورسال به گفته سايت اين شبكه مالك و مجري تعداد زيادي شبمه‌هاي تلويزيوني خبري و تفريحي،يك شركت پيشرو فيلم‌سازي، توليدات مهم تلويزيوني، گروه پيشتاز ايستگاه‌هاي تلويزيوني،ثم پارك(Theme Park) و مجموعه‌اي از تجارت‌هاي اينترنت‌محور است.

دفتر اصلي اين شبكه در آسمان‌خراش راكفلر پلازا سي‌ام(30 Rockefeller Plaza) در منهتن نيويورك است. اين آسمان‌خراش يك هنر تصويري معماري آمريكايي در نقطه مركزي ِ مركز راكفلر واقع در منهتن است ك. از سال 1933 تا 1988 به ساختمان آر‌سي‌اي و از سال 1988 تا 2015 به ساختمان جنرال الكتريك معروف بود و از آن به بعد كام‌كست ناميده شد.

گاهي ان‌بي‌سي را به‌خاطر لوگو ‌اين شركت، كه شبيه پرهاي رنگارنگ است، "شبكه طاووسي" (Peacock Network)مي‌نامند.اين لوگو در سال 1956 براي اشاره به نوآوري هاي شركت در پخش رنگي معرفي شد.در سال 1979 به عنوان نشان رسمي شبكه انتخاب شد.

ان‌بي‌سي مالكيت 13 ايستگاه فعال را دراختيار دارد و حدود 200 شعبه در سراسر آمريكا و سرزمين‌هايش دارد كه برخي از طريق ارائه‌كنندگان تلويزيون پولي در كانادا و تعدادي در مناطق بيشتر از طريق پخش دردسترس مخاطبان هستند.
  • مجله رسانه‌هاي آمريكا
کد N2001914

وبگردی