آفتاب
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

واکسیناسیون بالغین مغفول مانده است/راهکارکاهش آماربیماری‌های مزمن

واکسیناسیون بالغین مغفول مانده است/راهکارکاهش آماربیماری‌های مزمن

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بااشاره به اینکه واکسیناسیون بالغین مغفول مانده است، گفت: بسیاری از عفونت‌های مهلک باواکسن قابل پیشگیری هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر،دکتر محمد رضا صالحی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم رونمایی از کتاب دستورالعمل واکسیوناسیون بالغین اظهارداشت: هرساله بسیاری از افراد بالغ در سراسر دنیا به علت بیماری‌های عفونی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که تعداد زیادی از این موارد ناشی از عفونت‌هایی بوده که به وسیله واکسن قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون بالغین در کشور کمتر مورد توجه پزشکان و درمانگران قرار گرفته است، گفت: بسیاری از عفونت‌های مهلک مانند عفونت‌های مهاجم پنوموکوکی و مننگوکوکی که سالیانه بار قابل توجهی را بر سیستم‌های بهداشتی و درمانی کشورها تحمیل می‌کنند با واکسن قابل پیشگیری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: هر ساله افراد بالغ زیادی در دنیا به علت بیماری‌های مزمن، بدخیمی‌ها و یا دریافت داروهای سرکوب‌گر ایمنی مستعد عفونت‌های مختلفی بوده که قابل پیشگیری به وسیله واکسن هستند.

وی با اشاره به اینکه مراکز علمی پیشرفته دنیا برنامه واکسیناسیون برای بالغین تدوین کرده‌اند، گفت: در کشور ما نیز به همت گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی تهران، کتاب دستورالعمل واکسیناسیون بالغین امروز رونمایی و به صورت رایگان در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد.

صالحی خاطرنشان کرد: هرچند که وزارت بهداشت تلاش کرده برنامه‌هایی در این راستا داشته باشد ولی واکسیناسیون بالغین در کشور ما تا کنون مغفول مانده و این امید می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور برنامه واکسیناسیون بالغین به صورت جامع اجرایی شود.

کد N1998587

وبگردی