آفتاب

احیاء گذر فرهنگی لاله‌زار

احیاء گذر فرهنگی لاله‌زار

همشهری‌آنلاین: نشست بررسی طرح احیا گذر فرهنگی لاله‌زار با حضور محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا و زهرا نژاد بهرام ،عضو شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

به گزارش شهرنوشت به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 12 تهران، علی محمد سعادتی، شهردار قلب تاریخی طهران در نشست بررسی طرح احیاء گذر فرهنگی لاله‌زار که مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ، مشاورین طرح ، کارشناسان و مدیر دفتر نوسازی محله نیز حضور داشتند گفت: به نظر می رسد  در مجموعه لاله‌زار  باید به صورت هم‌زمان چند لایه از پروژه‌ها و برنامه ها دنبال شود.این اقدامات باید توسط نهادهای مختلف سازمانی نیزهمراهی شود و به صورت یک برنامه با رویکرد الزامی در آید.

علي محمد سعادتي افزود: در محدوده  لاله‌زار یک موضوع ، متوجه بافت پیرامونی است ( سکنه ، شاغلین و ...) که خوشبختانه با تمرکز دفتر نوسازی محل و ارتباط عمیق اجتماعی که برقرار شده ، در حال حاضر نبض خوبی از وضعیت محل را به صورت عمومی در اختیار داریم ، موضوع دوم به اقدامات و رویدادهایی بر می‌گردد که زمینه حضور حداکثری شهروندان را فراهم می کند و به نظر می رسد باید تمرکزی روی آنانجام شود و به همین دلیل باید در لاله‌زار به صورت کامل برنامه ها را با شرایط موجود بدون معطل ماندن عملیات اجرایی و کالبدی شروع نموده که خوشبختانه پتانسیل خانه اتحادیه و تئاتر نصر و بقیه مجموعه های فرهنگی که توسط بخش خصوصی در حال بهسازی است در مجموعه لاله زار وجود دارد و باید همزمان به این اقدامات نظارت کنیم .

شهردار قلب تاریخی طهران ادامه داد : یک بخش از مباحث دیگر نیز به عرصه  عمومی در محور لاله‌زار ( عرصه حضور 24 ساعته مردم ) بر می گردد که همان توجه به منظر شهری و جداره هاست و شهرداری منطقه نیز اهتمام ویژه‌ای در این بخش داشته است و نکته بعدی نیز توجه به کانون های فعالیت‌های فرهگی هنری ، اقتصادی و خدماتی در این محدوده است که بخشی از این پتانسیل استفاده شده و بخشی دیگر نیز در حال مذاکره و نیاز به گفت‌وگو دارد که خوشبختانه انجمن‌های صنفی مختلف امروز با ما هم نظرند و علاقه مندی دارند .

سعادتی با بیان این‌که خوشبختانه به معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری لاله‌زار، هم در برنامه های مدیریت شهری شهرداری تهران و هم در برنامه های بخش خصوصی به صورت خودجوش توجه خاصی شده، افزود: از همکارانمان در شرکت توسعه فضاهای فرهنگی که سابقه برنامه‌ریزی برای محیط شهری و ارتقاء کیفیت محیطی را دارا هستند در خواست كرده‌ایم که برای جمع‌بندی اقدامات چندگانه وچندلایه ، برنامه مفصلی را تنظیم كنند.

شهردار منطقه 12 با بیان این‌که در سنوات گذشته ( سال 90-89 ) معاونت شهرسازی ومعماری شهرداری تهران طرحی برای ساماندهی لاله‌زار از طریق دانشگاه تهران تهیه نمود که متولی آن نیز خود این معاونت بود و سال 91 به اتمام رسید و ما عملاً به لحاظ کالبدی البته با ملاحظات و اصلاحات ، طرح را از میدان امام (ره) تا خیابان جمهوری در اختیار داشتیم، افزود: در سال 94 موضوع نیاز خیابان جمهوری تا محور انقلاب به طرح تکمیلی نیز مطرح گردید، که در حال حاضر معاونت شهرسازی و معماری در حال تهیه طرح کالبدی و عملیاتی برای این محور است و امیدواریم با پیگیریهای مناسب و برنامه ریزی های اجرایی بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم .

زهرا نژاد بهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست در سخنانی با اشاره به این‌که در خیابان لاله‌زار به اندازه کافی مطالعات انجام شده و ارزش‌های این محور شناسایی وبخشی از کارها و اتفاقات خوب که می‌تواند در آنجا رقم بخورد نیز مورد توجه دست اندار کاران قرار گرفته ، اما کوتاه مدت و زودگذر بوده است، گفت : این اقدامات کوتاه مدت حس بی‌اعتمادی را در ساکنین ، کسبه و مجموعه بافت لاله‌زار ایجاد کرده است .

او افزود: بافت لاله‌زار به دلیل سابقه تاریخی ، آثار هنری درونش و ظرفیت‌های موجود ، بافتی است که همه را علاقه‌مند کرده برای لاله زار کاری کنند و به همین دلیل از جنس بافت‌هایی است که بسیار دست خورده و حال این‌که این علاقه مفرط موجب عدم کار و اقدام مناسب در این محور شده و توصیه من این است که این‌بار ما از همان جنس کار انجام ندهیم .

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد : لاله‌زار یک محله است با اتفاقات فرهنگی زیاد و تمام موضوعاتی که در بحث احیاء این گذر مطرح است ، باید طوریانجام شود که در خدمت شهروندان باشد، نگاه به ابنیه‌ها ، آثار باستانی و ساختمان‌های لاله زار و توجه به حفظ و احیاء آنها ارزشمند است اما این باید در کنار بازگشت شهروندان ساکن این محدوده به این محل دیده شود و ما باید ببینم چه نسخه‌ای برای این موضوع پیچیده ایم.

او گفت : اگر ما به لاله‌زار نگاه ویژه های داریم تا هویتش را برگردانیم ، باید کمک کنیم خرده سکونت درلایه های دوم و سوم لاله زار را حفظ کنیم و به این موضوع توجه داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان این‌که لاله‌زار علاوه بر مرکز تهران مدرن بودن ، به دلیل دسترسی به صنعت سینما و صنایع هنری دیگر یک مرکز فرهنگی دینی نیز بوده است ، تعامل مناسب با هیئات مذهبی ومسجد لاله زار که همچنان نقطه عطفی در موضوعات فرهنگی و اجتماعی آن محله است و همچنین صنف الکتریک این محدوده براي همراهی در جریان نوسازی و بازسازی محور را مهم ارزیابی نمود .

او افزود : در موضوع احیاء لاله زار باید به شکل نقطه ای و با رعایت حق همه ذینفعان عمل نموده و درلایه های پشتی برای ارتقاء کیفیت سکونت ، بهسازی محیطی را انجام دهیم تا حرکت فراگیر رخ دهد.

نژادبهرام همچنین خواستار نگاهی واحد به لاله‌زار و اجرای اقدامات و فعالیت‌ها، تحت یک مدیریت واحد شد.

حق‌شناس ، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهر تهران نیز در این نشست با اشاره به این‌که دکتر سعادتی به دلیل علاقه خاص و قولی که به بنده داده بود پس از انتصاب به‌عنوان شهردار قلب تاریخی طهران تلاش بسیار كرده تا براي احیاء گذرفرهنگی لاله زار اقداماتی انجام دهد، گفت : در این نشست درباره یک موضوع مشترک و مورد علاقه سخنانی شنیدیم و این گام اول است و باید انجام شود تا نهایتاً بتوانیم به یک همراهی و همفکری و نهایتاً همدلی برسیم .

حق‌شناس افزود: بعید است دوستان نسبت به اهمیت محور لاله‌زار و موقعیتی که در شهر دارد نقطه اختلافی داشته باشند ، همه قبول داریم که این شهر اگر بخواهد به حیات خویش ادامه دهد باید به هویت و بخشی که شناسنامه شهر و گذشته شهر را نشان می‌دهد توجه کند .

حق‌شناس ادامه داد: لاله‌زار در گذشته مکانی برای تفرج خاندان سلطنتی بوده و آرام آرام به دلیل اتفاق‌هاي انجام شده به محل زندگی و کار نخبگان تجاری ، سیاسی و ... تبدیل شده و بعد از ورود سینما و بحث هنرهای نمایشی و وجود گراند هتل به عنوان محل حضور مسافرین و میهمانان آرام آرام به مرکز مهم هنر و نمایش مبدل ، ولی متاسفانه به مرور زمان جریان روشنفکری در این محور از بین رفت و محلی براي شادی‌های بخش پایین دست اجتماعی شد.

او گفت: هم‌زمان با این تغییر رویکرد ، حضور صنف الکتریک و برق نیز ساختار فرهنگی ، هنری و نمایشی این محور و خاطرات مردم را تغییر می دهد و حیات شبانه را از آن می‌گیرد. عملاً امروزه در شهر می‌بینیم که یکی از متراکم‌ترین نقاط جغرافیایی که به دلیل حجم صندلی‌های سینمایی، با 13 سینما در خیابانی کوچک و ده‌ها سالن تئاتر  ،    می‌تواند  محور لاله‌زار باشد تعطیل است و باید غصه بخوریم که با شهرمان چه کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این نشست باید بابی باشد براي گفتن و شنیدن درباره لاله‌زار و دوستان بدانند که هستند کسانی‌که در این خصوص اندیشه و فکر دارند و از کار هم باخبر شوند.

حق‌شناس با اشاره به این‌که اول از همه باید مطالعات کنار هم قرار گیرد تا بدانیم مطالب چقدر هم پوشانی می شود و چقدر با هم تقابل دارد ، افزود: باید وقت مناسب برای این مطالعات گذاشته شود ، باید به تعارضات منافع در این محور و تعامل با صنف آن فکر کرد و بنده از شهردار منطقه 12 تقاضا دارم دفتری براي برنامه‌ریزی و جمع‌بندی به منظور ایفای نقش حوزه های مختلف در محور لاله‌زار راه‌اندازی نماید.

او ادامه داد: ما باید ضمن اندیشیدن به محدودیت زمان ومنابع مالی ، ساختاری را در لاله زار تعریف کنیم که بازوی فکری شود و در کل ، مجموعه را یکپارچه ببینم ، دفتر تسهیل‌گری تشکیل داده و با فازبندی مناسب خانه های قدیمی را با محوریت منطقه و تعامل مناسب با اصناف بهره برداری کنیم .

حق‌شناس افزود : فعال كردن اتاق بازرگانی در این محدوده و تبدیل لاله‌زار به یک تجارت خانه بزرگ ، احیاء گراند هتل و راه‌اندازی هتل ها و مهمانسراهای دیگر با در نظر گرفتن موضوع تجاری آن ، احیاء سینماهای لاله‌زار و راه اندازی کاخ جشنواره توسط خانه سینما و استفاده از این محور به‌عنوان فضایی تاریخی فرهنگی در تمام فصول ، شدنی است و می تواند لاله زار را به یکی از مدرن ترین اماکن با بهترین و مناسبترین امکانات تبدیل نماید که در این راستا باید با تعامل و همکاری مناسب با صنوف و نهادهای دیگر و اطمینان خاطر به آنان که اتفاقات خوب و مثبتی در این محور خواهد افتاد ، این اقدام را به یک الگو برای نقاط دیگر تبدیل کنیم و لاله زار را به سمتی ببریم تا حال شهروندان در این محور خوب باشد .

در پایان این نشست سعادتی، شهردار قلب تاریخی طهران از راه‌اندازی ستاد ویژه احیاء محور فرهنگی لاله‌زار خبر داد و گفت : در این ستاد ضمن نگاه محله‌ای و محوری ، نقش تمامی نهادهای دخیل تعیین می‌شود و در خصوص مخاطبین و نقش آنان در سرمایه‌گذاری گزارشی ظرف یک‌ماه آینده ارائه خواهد شد .

او افزود: همانطور که طی سال 94 تا 96 با همکاری همه نهادهای ذیربط و کمک دوستان طی یک مدیریت واحد و متمرکز با برنامه‌ریزی کلان و حداقل امکانات و حداکثر بهره‌وری، اتفاق‌هاي خوبی در منطقه 12 افتاد، امیدواریم در این دوره نیز اثرگذاری مناسبی برای شهر و شهروندان داشته باشیم .

کد N1996725

وبگردی